- Detta ämne har 145 svar, 16,282 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Jetti.
-
FörfattareInlägg
-
5 september, 2012 kl. 19:06 #29145timpODeltagare
Tjabba!!!
Efter mycket om och men så sitter man här och ska göra lite av en projekttråd. (Har varit väldigt lat senaste tiden) Förhoppningsvis blir det en av dom kortare projekttrådarna ni får kika då jag har mappning 12 september!!!
Okej…. Hmmm… Ska väl börja någonstans i en projekttråd antar jag? Happ, efter bilträff i Uppsala så blev jag såklart triggad till att visa nybörjarna hur man skulle drifta på riktigt.. Vet inte varför jag alltid faller för grupptrycket men kan väl vara för att det är småkul att sätta bilen på bredden, speciellt med 4 hjul som snurrar samtidigt! —-> http://www.youtube.com/watch?v=aP77TekcpS0&feature=player_embedded <------ Jaja, det gick ju fint, tills vi skulle åka hem och topplockspackningen inte fungerade speciellt bra. Som tur var så märkte vi det i tid och stängde av bilen så inget förstördes (inget förstört efter granskning under bygget nu) Väl hemma gick tankarna på vad som skulle bli det vettigaste alternativet till denna händelse.. Såklart byta topplockspackningar.. MEN då kunde man ju lika gärna sätta i ARP bult så det blev bättre. Sen efter mycket svordomar i garaget och en motor på stativ så börjades det tittas på garaget etc.. Och till min förvåning så var det ju "inte så mycket" för att göra motorn till en grym motor.......... Hmmm.. Steg 1 bil och inte så mycket till 500hk... Jaja, tänkte mig lite smidda grejer och en turbo och lite billiga spridarna.. Hade ju redan soppapump och avgasrör!!! Skitdåligt upplagd idé måste jag säga.. Var ju skitmycket tills 500hk haha! Här är en bild på starten, motorhuv, kylare och tmic borta
Här är en bild på den riktiga starten, motorrivning!
Och nu när jag kollar igenom bilder så minns jag att det inte alls var 500hk i huvudet på en gång. Det kom när jag hittade sprickan i turbon som jag trodde var omöjlig att laga! Då eftersom jag endå skulle få lov att köpa ny turbo (som jag kanske inte behövt) så tänkte jag “go big or go home”.
Efter lite letande och funderande så hittade jag iaf ett färdigt shortblock från UK som jag blev intresserad av. (någon har länkat blocket här på SSC har jag fått se senare)
Ett färdigt block med:
Cosworth kolvar
K1 stakar
Nitrithärdad vevaxel
Acl lagerDetta köptes in och sen var bollen i rullning.
Under tiden jag väntade på det köptes ARP topplocksbultar hem, topparna planades, turbo+uppipe+wastegate köptes.
Jag gick länge och sög på om jag skulle köra TMIC bara för att vara jobbig och udda. Däremot övertalade jag till slut mig själv då allt problem med heatsoaking och alla åtgärder för att kapsla bort värmen från turbon kändes lite onödig mot en (enligt dom flesta envisa fmic åkarna) sämre spoolup.
Justja, dagen innan bilen gick sönder så beställdes detta
Skitkul att ha bromsar liggandes när bilen inte rullar framåt ;D
Sen gick det ett litet litet tag innan det hände något igen.
FMIC köptes in, ett bolt on kitt från UK (“HDI”) som föll mig i smaken för bra pris, bolt on, slippa kapa något samt att det var bättre än ebay aggregaten.
Tyvärr har jag ingen bild på det nu men det kommer upp senare när vi monterat det!Nånstans i mitten av augusti beställde jag det “sista” till bilen samt bokade mappning den 5e september!
Beställningen blev:
Deatschwerks 750cc spridare
Perrin V2 fuelrails
Perrin turbo inlet
Gates racing kamremskitt med rullar spännare etc
Grimmspeed termostat 8 grader kallare (Ganska onödigt om man inte ska köra FMIC som blockar upp lite kylning till kylaren för er som inte vet)I helgen kom paketet med alla juveler!!!!!!
Julafton delux!
Här är någon bild på ihopplock:
Ena topplocket samt 11mm oljepump på plats
Slutet longblock!
Svänghjulet var även det lite dåligt, ojämn yta efter dålig koppling. Men då jag inte vill köpa något skitlätt svänghjul så tog jag med det till jobbet.
Nytt svänghjul efter 20min i supportsvarven
Har man för lite att göra med ett projekt så skapar man sig ett till….
Subban utanför garaget just nu med blivande VOC 940
Idag fick jag hem mina Megan Racing motorfästen samt K&N oljefilter.
Nu ska jag upp till garaget och montera spridare plus fuelrails
Tjillevippens
5 september, 2012 kl. 20:02 #247688TomKDeltagareKul men en projekttråd!
Ska följas! 🙂5 september, 2012 kl. 22:44 #247722timpODeltagareBlev en del pill idag med kablar till givare under insuget plus lite babbel så fuelrails och spridare imorn.
Blir en del pillande sen mot helgen när motorn är i.. Svetsa om uppipen för att få turbon på rätt ställe. Köpt som “bolt on” men det stämde då inte om man inte skulle köra turbon utan inlet pipe (pekar rakt in i insuget) samt svetsa dit V-band på downpipen.
Då turbon är en kopia (felköp.. köra på det i år och troligen byta till riktig nästa år) så existerar det tydligen ingen passande fläns. Så blir att TIG svetsa en kona med V-band direkt på avgashusflänsen. Ska få hjälp med det på måndag, känns som det kan bli långa dagar till mappningen på onsdag?
God Jul så länge
8 september, 2012 kl. 00:30 #247723timpODeltagareIgår var vi trötta, och idag ville vi ha ett litet brejk från motorköttandet en sväng så vi tog en sväng med våran VOC i skogarna runt här! Fyfan vad kul det är! Blev man superpeppad på att skruva euforiskt så gjorde klart allt inför att hinka i den imorn.
Ska ta en bild senare men jag Tror att våran fuelraildragning kan se rätt cool ut! Perrins grejer är ju helt otroliga iaf. Grymma slangklämmor, riktigt bra slangar och så dendär “pyroshield” som verkar vara tagen från nasa!
Imorn får det la komma lite bilder när maskineriet ska i och KANSKE, Kanske startas upp efter 3 månader i koma
Video från downforcetest3000 idag, http://www.facebook.com/photo.php?v=10151091752862753
8 september, 2012 kl. 23:16 #247724timpODeltagareIdag var vi iväg och köpte en kona till turbon, skulle även handla v-band men missade biltema.. (biltema låter ju seriöst på en sån här bil, men vbanden ska tydligen fylla sin funktion) Handlat uppstarts olja har jag också gjort.
Turbon är på plats nu också!! Svetsat om uppipen så att turbon kommer på sidan av insuget. Kan dra upp en bild på det imorn =)
Imorn blir det iaf hinka i maskineriet!
10 september, 2012 kl. 06:37 #247725timpODeltagareIgår blev det att motorn satt på plats! Första gången den setat där på 3 månader nu. Det var lite pyssel då lådan fick pallas upp, två fick “ruska” på motorn och två fick putta bilen framåt.. Tills vi upptäckte att det var styrpinne mot styrpinne mellan motor och låda! Fick dra ut den i princip hela vägen ut och lyckades få bort den ena styrpinnen.
Nu sitter motorn på plats iaf! och turbon sitter där den ska så uppipen pekar åt rätt håll. Idag ska jag få avgashuset svetsat med kona och v-band och ikväll blir det att försöka få igång min bitch (subba) 🙂
Börjar kännas som att mappning på onsdag inte är allt för orealistiskt!
11 september, 2012 kl. 05:03 #247726timpODeltagareIgår/inatt kopplades allt ihop och det skulle till att starta maskineriet för första gången!
Först så läckte en av kopplingarna till fuelrailsen (körde nyckeln till “on” ett par gånger).. På med lite gängtejp och försökte igen. Då ven pumpen bara. Det kliades i huvudena tills vi såg att kabeln till startmotorn låg och såg så fin ut breve.. I med den och då klickade det bara.. Batterit var halvslut.. Återförsök och då ven startmotorn…….
Höll nog på att köra ner den i ett gruvhål ett tag där då vi trodde att det var koppling tex som var trasig tills vi insåg att Plåten som sitter under svänghjulet hade fått sig en törn och nöp fast allt…
hmmmm, “bara” ta bort plåten idag och försöka igen.. Får hoppas den brummar på fint! Ska jag vara helt ärlig så tror jag att det blir svårt att hinna till mappning om 24timmar, får nog lov att putta fram den några dagar
11 september, 2012 kl. 22:32 #247727timpODeltagareIdag började vi med att jävlas bort med plåten under svänghjulet som låg emot.. En minut efter så satte jag mej direkt vid ratten och vred om nyckeln! Den gick igång på en gång och lät Riktigt gött pga att vi inte har downpipe färdig så var lite halvrakt rör!
Mappningen är framflyttad till nästa onsdag så att vi får lite lugnare och slipper stressa ihop något!
Imorn eller torsdag blir det att bygga downpipe med v-band till turbon samt sätta dit fmic.
Lite mer än tre månader har jag väntat på startögonblicket idag! Skulle ha lagt upp video åt er om det inte vore för att min telefon har gått sönder såklart! Men allt kändes värt när den hoppade igång
12 september, 2012 kl. 06:24 #247667KvarnisDeltagare3 saker…
Vilken soppa tänker du köra på?
Tubro?
Slutligen du har för små spridare/soppa pump 😉Annars ser det bra ut.
hybrid fmic är mycket bättre än än allt annat kina smäck som finns.12 september, 2012 kl. 10:25 #247728timpODeltagareJag tänkte köra på 98 för att göra det enkelt för mig.
Turbon är en GT3076, jag trodde att jag köpt en äkta som visade sig vara en kopia. Den kommer bytas ut till en riktig garret eller precision under vintern ev.
Deatschwerks 750cc samt walbro 255l/h ska väl vara tillräckligt för 98 samt runt 500hk!? 750cc var det jrm tipsade om samt att flertal kört ~500hk med denna setup?Gött att höra att fmic:n ska vara bra 🙂
13 september, 2012 kl. 07:04 #247668KvarnisDeltagareför 98 räcker det ev till 500.
En turbo kopia lär det inte bli några 500 på 98 tyvärr gissar jag på.Om bygger man för den effekten skule jag kört på 1000cc och en 044 eller liknnande.
Köp en GT30 billet alt en PT billet i samma storlek när du byter turbo och du kommer få en sjukt rapp bil 🙂
13 september, 2012 kl. 10:11 #247729timpODeltagareOkej får hoppas det då. Måste hålla med om att man kanske var Lite dumsnål när spridarna väl var så jäkla dyra redan som dom var. Men sen var endå idén från början att bara köra 98 för att göra det så enkelt som möjligt med besiktning etc. Samt att skulle jag få upp effekten till runt 500hk så ligger jag endå i nästan övre laget för blockets styrka samt drivlina så vill inte ha nå mer.
Går jag vidare med bilen sen så kommer det bli en annan soppapump, isåfall större spridare, Riktig turbo samt annat styrsystem så man kommer bort från luftmassemätaren som verkar strypa för mig innan spridare eller turbo börjar strypa.
Du som verkar ha lite koll på det mesta, jag hade en lite rolig tanke till vintern. Om man kunde göra om denna kopia turbo som endå inte är av nå värde.
*Tillverka titanaxel/inconelaxel
*Tillverka billetfräst turbonblad samt impeller
*Tillverka titan/inconelaxel
*SurgehålJobbar med cad/cam samt kör 5 axlig fräs med tillgång till fina svarvar och väldigt fina stålsorter.
Vad jag fick höra var att LMM skulle bottna nu runt 450hk så får nog nöja mej med det så länge.
15 september, 2012 kl. 14:13 #247717GyverDeltagareKan du göra hållfasthetsberäkningar och räkna flödesdynamik? Gör du en maskinfräst kopia på impellern du redan har så borde det ju sluta med att den väger mindre, gör den det så kommer den att vilja snurra snabbare och då lär väl designen på impellern se annorlunda ut också för att motverka att den inte stallar kan jag tänka mig. Så du vinner något på det hela så att säga 🙂
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
15 september, 2012 kl. 23:51 #247730timpODeltagareHar nog duktigt folk jag jobbar med som kan svara på en del av det där. Men jag själv kan inte sånt nej! Vi gör mycket tester med jet-impellrar till flygindustrin så jag antar att det finns folk jag kan prata med som kan den där biten väldigt bra =)
Men bara att göra den kullagrad om det går borde väl ge ordentligt lyft? =)
16 september, 2012 kl. 00:01 #247731timpODeltagareIdag har vi svetsat dit downpipe till systemet samt lindat och börjat kika på fmicn. Nackdelen i våran turboplacering är att detta “bolt on” kittet inte längre är bolt on.. Lär göra om insugstryckröret så det går runt turbon.
Som tur är så har vi ju enda tills på onsdag på oss att göra det! Borde hinnas (om jag får tag på någon duktig svetsare)
Bilen går för övrigt väldigt “rent” för att ha nästan en annan motor. Imponerande faktiskt. Lite lite dålig tomgång som lägger av ibland men annars går den riktigt fint!
Dock så är det lite svårt att växla, precis som att man inte kan koppla ur 100% utan bara 95% så att man får trycka i..
Samt så håller styrservon på och spökar och lever rövare….!!! Någon med erfarenhet av strul med den? Nu verkar oljan fått varit kvar iaf men innan så bubblade oljan ut. Men servon låter som att den håller på och går på sista versen, hmmm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.