- Detta ämne har 242 svar, 65,285 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 7 månader sedan av Descooby.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2012 kl. 19:13 #29367Janne248Deltagare
Som de flesta vet såldes WRX STi’n 23/8-2012 och jag har sagt att ny Subaru skall inhandlas. Nu är det bestämt och det blev en BRZ’a.
Många tycker inte det är en rikigt Subaru (Vintage’s undersökning i nummer #5 2012: 51% nej, 49% ja), medans jag själv tycker att Subarus viktigaste kännetecken finns kvar; nämligen boxermotorn. Så jag hoppas jag får vara kvar som ordförande ett tag till. 😉
Många tycker den har för lite motor, jag säger att det beror på vad syftet är med bilen. Skall man köra snabbast i Superstage eller runt Mantorp, är det säkerligen fel bil. Men syftet för mig är att ha en bil som är fruktansvärt rolig att köra på kurviga vägar med, en bil med väldigt trevliga köregenskaper. En bil som känns som en sportbil med låg sittposition. (Säg vad man vill om WRX STi MY04’an men man sitter som i en familjebil i den bilen.)2012-10-08 Bilen beställdes.
2012-10-15 Subaru handlaren beställer bilen från Subaru Nordic.
2012-11 Bestälning skickas av Subaru Nordic till Subaru Japan.
2012-12 Bilen tillverkas.
2013-02/03 Bilen anländer till Sverige.
2013-03/04 Bilen anländer till Subaru handlaren.
2013-03/04 Leverans.Det blir en Subaru BRZ i White Satin Pearl.
Varför projekt tråd då? Jo, även om väghållningen är rikigt super nice orginal på denna bil så vill jag ha lite mer. Även lite andra saker behöver piffas upp i mitt tycke. Fälgarna är inte de snyggaste, däcken har fått dåliga recensioner, om den blir lite lägre skulle det sitta fint. Samt lite sportigare ljud än en symaskin önskas.
Så för att få bilen så snabbt som möjligt som jag vill har redan saker börjat beställas. Jag beställde bilen inkl. montage av sportavgassystem direkt från handlaren. Dock inte Subarus eget Ferrita, utan ett som jag tänker leverera till handlaren. Info kommer när jag lagt beställning.
Det som är beställt redan är dock enligt nedan.
STi 17×7,5″ fälgar. Jag vill ej gå upp mer i storlek då det oftast bara blir tyngre och sämre. Har även sett tester på nätet då varvtider blev sämre med 18″ däck, men de blev bättre med halv R-däck på 17″ fälg.
Då fälgen är en halv tum bredare än orginal är idén att köpa 225/45-17″ halv r-däck. Dvs kliva up till 225 i bred jf med 215 orginal. Rullomkretsen förändras bara nämvärt och är långt innanför de rekommenderade 5%. Återkommer till val av däck när jag bestämmt mig.
Tillhörande svarta STi hjulmuttra beställdes för utsendets skull.
STi främre fjäderbenstag. Styvar upp bilen och borde göra lite nytta, ser om inte annat snyggt ut när man öppnar huven. Kommer att kompletteras med bakre och undre stag precis som jag hade på WRX STi’n där bilen blev märkbart styvare.
STi säkfjädrar. Säker blygsamma 15mm bak och fram. Bilen har redan som orginal en väldigt hård chassisättning, men jag anser lite luft i hjulhusen kan tas bort. Vill inte ha en för låg bil som inte går att köra någonstans så jag valde ett mellanting, samt orginal STi grejor så man vet att det lirar ihop med orginal dämparna.Skall bli spännande och testa en ny typ av bil, samt för mig första gången jag äger en bakhjulsdriven bil. Ser fram imot våren och sommaren.
15 oktober, 2012 kl. 19:53 #249375IggeDeltagareBlir spännande att följa 🙂
15 oktober, 2012 kl. 20:55 #249385JoakimgabrielssonDeltagareKul tråd! Men för tusan… skaffa coilisar! kolla på streetperformance.se där har de höstrea på D2. 6000 till din bil. Jag hade sänkfjädrar av cobb som anses bra men det går inte jämföra väghållningen nu med mina bc-ben och med sänkisarna. Beror ju såklart på hårhet i fjädrarna osv… men du har ju möjligheter att ställa in höjd, hårhet osv.
15 oktober, 2012 kl. 21:20 #249386JoakimgabrielssonDeltagareSåg en bild på “din” bil häromdagen. Den ska ju helt klart vara vit. Sjukt snygg! lite inspiration:)
16 oktober, 2012 kl. 05:49 #249192Janne248DeltagareKul tråd! Men för tusan… skaffa coilisar!
Tack!
Jag hade coilovers på WRX STi’n och visst det gav mycket i väghållning, men gav också massa oljud in i kupén. Kanske jag börjar bli gammal (35+++) :p men BRZ’ans orginal chassisättning går inte av för hackor och jag tror det räcker långt med sänkfjädrar och fjäderbensstag. Kanske grövre krängare kommer att leta sig till bilen någon gång i framtiden också.
16 oktober, 2012 kl. 05:52 #249193Janne248DeltagareSåg en bild på “din” bil häromdagen. Den ska ju helt klart vara vit. Sjukt snygg! lite inspiration:)
Japp, har sett den där bilen! Postade en bild i “Har nån provkört BRZ” tråden.
Dock tänkte jag gå med svarta fälgar och inte ge mig på någon omlack.
Hade först tänkt hålla denna bil ren från dekaler (då var jag inne på en svart eller mörkgrå),men nu när den blev vit så finns det risk att dekaler kommer att hamna på bilen, får se till våren!16 oktober, 2012 kl. 06:55 #249303KvarnisDeltagareSnyggt 🙂
Jag är ju lite kluven då dn saknnar turbo.. men det går ju alltid att åtgärda 😉Fälgarna var grymt snygga 🙂
Michelin pilot sport röstar jag för när det gäller däck,samt PFC belägg 🙂
Coliovers går ju alltid att köpa senare om man du kännner behovet.Blir det sommar bil kan du ju alltid mappa om den på E85 men ett sport system så lär det säkert finnas några hästar till att finna 😀
16 oktober, 2012 kl. 17:35 #249315challeDeltagareKul att du valde en BRZ janne 🙂
Du kommer säkert bli supernöjd med den, sen som kvarnis sa så går det ju alltid att fixa det där med turbo d—0.o—b16 oktober, 2012 kl. 18:31 #249311FeADeltagareFasen så kul Janne! Är själv grymt sugen på en BRZ, det är ju “bara” det där med effekten som i mitt tycke är lite för lite.
Men jag tror säkert att du kommer kunna matcha tiderna du hade med STi’n på Mittsverigebanan, upp till bevis! 😉
16 oktober, 2012 kl. 19:15 #249326karlzzon.DeltagareSuper Nice Janne!!!!!
16 oktober, 2012 kl. 19:24 #249194Janne248DeltagareYouTube-video från Road & Track där man testar Scion FR-S med olika däck och hjul. Störst är inte bäst. Så frågan är skall man gå med 225 eller 215 däck? Lutar nog mot 225/45-17″ iaf. +1,3% i rullomkrets borde inte göra så mycket skillnad i praktiken. +10 mm greppyta kanske gör gott?!
16 oktober, 2012 kl. 20:38 #249180LegacyLarsaKeymasterÅker på michelins SP3 or och de funkar finfint, 225/40 18″
/Larsa
17 oktober, 2012 kl. 18:24 #249195Janne248DeltagarePratat med Per på Pean Sweden idag. Avgassystem frågan löst. Kommer att göra beställning i början på december för att få leverans jan/feb direkt till handlaren.
Det blir ett Milltek sportavgassystem, närmare bestämt “Primary Cat-back Resonated” som består av:
1 x Over-Pipe
1 x Secondary Catalyst Bypass Pipe
1 x Resonated Centre Section (quieter)
1 x Rear Silencer Assembly (no tips)
2 x Silencer Outlet Pipes
2 x 4.5″ Tailpipe TrimAlla delar utom grenröret byts. I grenröret sitter en kat som man tydligen skall ta sig igenom SBP på. Resonated betyder att det är ett tystare system, non-resonated finns också och skall då ge mer ljud i kupén. Men denna gång står jag över det. Efter både Blitz och Invida på GT’n resp. WRX STi så vill jag ha lite tystare, men ändå mer ljud än orginal.
Att det blir lite mer effekt skadar heller inte.Milltek skriver sjäva så här om systemet:
“With the primary cat-back system, the car was able to produce a much more impressive increase of 11.9hp (6.6%) and 16Nm (7.7%)”
“….and for those that refuse to compromise, a primary cat-back design that saves more than 8kg (27%) over the standard system.”
Skall bli spännande att åka med detta från första metern!
Bilder.
17 oktober, 2012 kl. 18:25 #249317SvindleDeltagareRiktigt nice Janne, kommer bli spännande att följa 🙂
17 oktober, 2012 kl. 20:02 #249179OzODeltagareSuperfin bil Janne och bra val av färg! Och kul att få följa med nästa “gör-om-mig”-projekt! d—0.o—bd—0.o—b
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.