› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › spjällhus/alu insug
- Detta ämne har 11 svar, 1,110 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2013 kl. 16:09 #31556
kleinis
Deltagaretjena
är i funderarstadiet att använda ett alu insug men nuvarande spjällhuset är något anorlunda och kommer inte passa med tomgångsinsugsluften eller vad vi ska kalla de.
vad ska man göra ? strunta helt i det fräna och troligtvis effektiva alu insuget eller ska man skaffa ett spjällhus ? och hur blir det med tomgång.
funderingarna finns i att mappa med antilagg och då måste jag ändå köra med lite öppet spjällhus hela tiden iallafall
kom med ider och funderingar ! 🙂
ja detta är till dom nyare insugen men har en som kan svetsa ihop original med detta så de är bara spjällhuset som är problemet nu
11 december, 2013 kl. 13:41 #263228kleinis
Deltagareingen som har gjort det förut ? annars får jag väll kapa bort spjällhusflänset också på något sätt o svetsa fast de haha 🙂
troligtvis blir de antilag nu men så är frågan vilka som vågar mappa de då de är ganska känsligt med rätt bränsleblandning https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WgpU_H7OOJsmen de blir bra respons i bilen:)
11 december, 2013 kl. 14:54 #263221TomK
DeltagareTror nog inte att du vinner speciellt mycket på att byta insug.
Bara massa jobb..Antilag är kul!
Vanligt är att man kör med en kicker till spjället som öppnar upp det till den vinkeln man vill ha när ALS är aktiv.
Då måste man även ha en separat vakkum pump annars går det ej att bromsa.Vill man köra mildare ALS så kan man göra det med att tomgångsventilen öppnar max när ALS är påslagen. Då slipper man mecka med kicker och liknande men man bygger dock inte 2bar om det är de man är ute efter. Jag har testat det på min och det fungerar fint.
11 december, 2013 kl. 14:55 #263222TomK
Deltagareingen som har gjort det förut ? annars får jag väll kapa bort spjällhusflänset också på något sätt o svetsa fast de haha 🙂
troligtvis blir de antilag nu men så är frågan vilka som vågar mappa de då de är ganska känsligt med rätt bränsleblandning https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WgpU_H7OOJsmen de blir bra respons i bilen:)
Alla som mappar kan ordna ALS inget konstigt i det.
11 december, 2013 kl. 15:02 #263223TomK
DeltagareSka man ha RIKTIG ALS så är det ”The rocket” som gäller.
Inget smällande men satan så grymt! FULL BOOST!!
Kostar typ en årslön om man ska ha allt komplett.11 december, 2013 kl. 15:07 #263229kleinis
DeltagaretomK du är en stjärna ! alu insuget sägs vara ca 20% bättre luftflöde i därför jag tänkte använda det men kanske bara massa jobb som du säger.
hur gör rally folket med vakum till bromsarna då :S ? och hur fungerar de när man får laddtryck på en vanlig setup.
antingen är de jag som inte kan tänka eller så är de en stor gåta hehe
11 december, 2013 kl. 15:59 #263224TomK
DeltagaretomK du är en stjärna ! alu insuget sägs vara ca 20% bättre luftflöde i därför jag tänkte använda det men kanske bara massa jobb som du säger.
hur gör rally folket med vakum till bromsarna då :S ? och hur fungerar de när man får laddtryck på en vanlig setup.
antingen är de jag som inte kan tänka eller så är de en stor gåta hehe
Har rally bilarna bromsservo?
Annars så har dom grejer som är byggda för det.Normalt sett så släpper du gasen när du bromsar och då har du vakkum. Men om du släpper gasen och har 1 bar ladd som trycker på då blir det inge bra. Jag har testat inget att rekommendera 😀
11 december, 2013 kl. 16:01 #263225TomK
DeltagareMen kör du via tomgångsmotorn och klarar dig med lite mindre ladd men fortfarande snurr på tubon så klarar man bromsarna.
11 december, 2013 kl. 16:02 #263226TomK
DeltagareJag hade nog sparat insugs pengarna och lagt dom på roligare grejer. Men det ser ballt ut iaf 🙂
11 december, 2013 kl. 16:03 #263230kleinis
Deltagarevar nog lite dum där. hur mycket bromsar man när man gasar liksom, 😉 om man inte kör drifting alltså.
hur skulle vakumet bli om man sätter det precis innan turbon ? om man kör ALS så borde turbon trycka lite luft vilket blir ganska mycket vakum innan turbon (har säkert med att göra vad för luftfilter an kör också)
frågan är bara hur mycket, annars finns de väll säkert eldrivna ?11 december, 2013 kl. 16:25 #263227TomK
Deltagarevar nog lite dum där. hur mycket bromsar man när man gasar liksom, 😉 om man inte kör drifting alltså.
hur skulle vakumet bli om man sätter det precis innan turbon ? om man kör ALS så borde turbon trycka lite luft vilket blir ganska mycket vakum innan turbon (har säkert med att göra vad för luftfilter an kör också)
frågan är bara hur mycket, annars finns de väll säkert eldrivna ?Japp finns eldrivna.
Bara att googla lite så hittar man flera lösningar.11 december, 2013 kl. 22:01 #263231kleinis
Deltagaresköte lite om någon annan är intresserad av o kolla lite 🙂
vakumpumparna som finns nu kan inte gå hela tiden och drar ganska mycket ström så ett kitt med tryckgivare och relä och monterings kuddar finns att köpa.
detta finns på dahlhems
http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=5c74f882-be60-4e8b-bfb5-a3c0a361a464
för ca 4000 kroch även i usa http://www.ebay.com/itm/SSBC-28146-Electric-Vacuum-Pump-Kit-Comp-5500-/400618787838?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5d46bd93fe&vxp=mtr
2500 kr med frakt sen tillkommer ju tull.Sen finns de på volvo original säkert andra också. har inte letat efter de än men borde finnas en uppsjö på skroten och sedan har dalhems även lösa tryckgivare för ca 400 kr
troligtvis blir det ett helt kitt från usa om jag inte kan hitta en rackare i england eller något annat land som är bra pris.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.