- Detta ämne har 15 svar, 5,236 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2014 kl. 10:33 #32026BeaverDeltagare
som rubriken lyder så undrar jag ifall alla newage lådor passar på en gc8.
tacksam för svar!
20 mars, 2014 kl. 11:41 #266259fiskmanDeltagareNEJ. Men JA med rätt utväxlingar hubbar osv
20 mars, 2014 kl. 12:10 #266260BeaverDeltagareNEJ. Men JA med rätt utväxlingar hubbar osv
Asså går det att montera ett helt konverterings kit menar jag, så att bakdiffen inte passar å så, för hubbar och diff kardan och allt måste passa.
Det är mest att fästen å sånt måste passa, från en 05 type uk dccd20 mars, 2014 kl. 16:29 #266250Christian SDeltagareja, det enda du behöver byta för att montera det är skruvarna till stödlagret på kardan då dom är längre på new age.
sen beror det på om du har DCCD idag eller inte då kontaktstycket till växellådan på en med DCCD har 6 stift medans en utan har 4 stift.jag har komplett drivlina ifrån en 05 på min 98 och en kompis har drivlina ifrån en 06 på sin 96 😉
20 mars, 2014 kl. 17:43 #266251Christian SDeltagarevärt att nämna är väll att på STI 05 och framåt så är det 5×114,3 i bultdelning vilket gör att nederdelen på fjäderbenen fram inte passar mot hubben då det inte är samma avstånd imellan hålen.
25 mars, 2014 kl. 08:28 #266249Adam KDeltagareOch min -98 kombi har från en -04. Med dccd,
Det är kul med dccd, men inte värt pengarna mellan vad en ‘vanlig’ 6-pet kostar och en dccd.
Däremot undrar jag om det inte kan vara värt, om du inte redan har coilovers och tänkt skaffa, 114,3*5, de bytte ju av en anledning: större hjullager.26 mars, 2014 kl. 14:56 #266261BeaverDeltagaretack för alla svar! nu till en fråga.
behöver man byta hubbar om det är en type r låda eller vanlig sti låda? vet ju att diffen måste bytas, men är splinesen samma på gamla sti och gtns?
26 mars, 2014 kl. 15:23 #266252Christian SDeltagarebehöver man byta hubbar om det är en type r låda eller vanlig sti låda? vet ju att diffen måste bytas, men är splinesen samma på gamla sti och gtns?
om det är en STI Type R låda så är svaret JA man måste byta hubbar och drivaxlar bak då dom har R180 bakdiff medans en GT/WRX har R160, är det en vanlig STI låda då är svaret NEJ du behöver inte byta hubbar och drivaxlar då dom har R160 bakdiff.
dom som har R180 bakdiff på old age STI är Type R och Type RA med DCCD.27 mars, 2014 kl. 07:54 #266262BeaverDeltagareman tackar för dom bra svaren! men har den gamla sti lådan då samma utväxling som gt lådan då det är r160 diff som på gtn? vi vet nämligen inte om vi ska byta bara låda eller köpa en nyare låda med allt. utväxlingen är ju rätt dålig på gtn eftersom bilen behöver mer vrid
27 mars, 2014 kl. 10:21 #266253Christian SDeltagareNej det är inte samma utväxling. En GT/WRX har 3.9 medans STI/Type R/Type RA har 4.11 eller 4.444 sen är det ju även lite annan utväxling på växlarna med.
28 mars, 2014 kl. 08:10 #266263BeaverDeltagareNej det är inte samma utväxling. En GT/WRX har 3.9 medans STI/Type R/Type RA har 4.11 eller 4.444 sen är det ju även lite annan utväxling på växlarna med.
ska vi då alltså satsa på en äldre låda eller nyare låda? jag vet nämligen inte hur kvallen är på dom äldre sti lådorna
28 mars, 2014 kl. 08:19 #266257FladricDeltagareAntar att du fortfarande menar STI-lådor ur GC8-karossen när du säger äldre och nyare lådor? 🙂
Menar du nyare som i 6-växlad så har de andra utväxlingar också, 3.9 och 3.545 🙂28 mars, 2014 kl. 15:18 #266254Christian SDeltagareska vi då alltså satsa på en äldre låda eller nyare låda? jag vet nämligen inte hur kvallen är på dom äldre sti lådorna
hur mycket effekt har du tänkt att plocka? för en 5 växlad STI låda klarar lite mer effekt än vad du kan plocka ut ur ditt GT/WRX motor utan att öppna den, sen beror det givetvis lite på vad det är för vridmoment också för dom 5 växlade STI lådorna har samma problem som GT/WRX lådorna nämligen att de är 3ans växel som ryker.
Menar du nyare som i 6-växlad så har de andra utväxlingar också, 3.9 och 3.545 🙂
ja det stämmer att det finns 2 olika utväxlingar på bakdiffen till dom 6 växlade STI lådorna.
och det beror på att dom 6 växlade STI lådorna har 3,9 i utväxling i lådan och att JDM & USA lådorna har 1:1 i förhållade på in och utgående axel medans Europa lådorna har 1:1,1 vilket gör att JDM & USA har 3,9 i både växellådan och bakdiffen medans Europa lådorna har 3,9 i lådan och 3,545 i bakdiffen, för 3,545×1,1=3,9 och då snurrar fram och bakhjulen lika fort.
så om man vill kan man montera en JDM eller USA låda utan att byta bakdiff, det tråkiga då är ju att då har man en klenare bakvagn samt en öppen bakdiff.28 mars, 2014 kl. 15:26 #266256TomKDeltagarehur mycket effekt har du tänkt att plocka? för en 5 växlad STI låda klarar lite mer effekt än vad du kan plocka ut ur ditt GT/WRX motor utan att öppna den, sen beror det givetvis lite på vad det är för vridmoment också för dom 5 växlade STI lådorna har samma problem som GT/WRX lådorna nämligen att de är 3ans växel som ryker.
ja det stämmer att det finns 2 olika utväxlingar på bakdiffen till dom 6 växlade STI lådorna.
och det beror på att dom 6 växlade STI lådorna har 3,9 i utväxling i lådan och att JDM & USA lådorna har 1:1 i förhållade på in och utgående axel medans Europa lådorna har 1:1,1 vilket gör att JDM & USA har 3,9 i både växellådan och bakdiffen medans Europa lådorna har 3,9 i lådan och 3,545 i bakdiffen, för 3,545×1,1=3,9 och då snurrar fram och bakhjulen lika fort.
så om man vill kan man montera en JDM eller USA låda utan att byta bakdiff, det tråkiga då är ju att då har man en klenare bakvagn samt en öppen bakdiff.Du kan dina utväxlingar! 🙂
Snacka om att krångla till det!
Varför kunde subaru inte bara haft en låda och en bakdiff??28 mars, 2014 kl. 15:33 #266258FladricDeltagareDet stämmer Christian! Har dessutom för mig att STI 01-02 har 3.545 till bakdifffen, 03-05 har 3.9 och 06-07 är de tillbaka på 3.545 igen för eusopeiska? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.