SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor moment kamrem

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32383
    Limpanuzz
    Deltagare

      [IMG][/IMG]

      kan någon hjälpa mig med momenten till min gt 00..
      Har letat men hittar ingenting.
      tack på förhand!
      1.
      2.
      3.
      4.
      5.
      6.
      7.
      8.
      9.

      #268927
      JuinorSvensken
      Deltagare

        Till en legacy turbo från 93 iof, men nästan samma motor. kollade i verkstadshandboken.
        1&2. 74-83Nm
        3-7. 35-43Nm
        9. 23-26Nm(om det är till spännaren, vilket jag antar)
        Nummer 8 verkar saknas på din bild 🙂

        #268925
        kamikaze
        Deltagare

          1-2 98 NM
          3-7 39 NM
          8 ?
          9. 25 NM

          Som tidigare talar sa så verkar inte 8an finnas

          #268928
          Limpanuzz
          Deltagare

            [IMG][/IMG]

            ojdå, 8 ska sitta på vevaxelns kugghjul
            5:an är väl spännaren?
            9 är däl dedär pyttelilla hjulet till höger om spännaren 😛

            bild från google

            #268926
            goffemannen
            Deltagare

              stora löphjulen – 3,4,6 39nm,
              kamdrev – 1-2 98nm
              lilla löphjulet – 9 25nm
              7 är ju hjulet på vattenpumpen och 5 är hjulet på spännaren.

              remhjulet vevaxel är 177nm. men de sätter du ju dit efter du satt dit kåporna.

              Passa på att byta vattenpumpen när du ändå håller på. Å du bör byta alla löphjulen med så dem är 100. Nu när du ändå har motorn ur. importcarparts.uk har kit till bra priser.

              här har du lång lista med div moment.

              Con Rod Big End Caps = 44.6 N.m (4.55kgf-m, 33 ft-lb)

              Block Bolts:

              12mm Head = 25 N.m (2.5 kgf-m, 18 ft-lb)

              14mm Double Hex = 47 N.m (4.8 kgf-m, 34.7 ft-lb)

              Sump Baffle Plate = 6.4 N.m (0.65 kgf-m, 4.7 ft-lb)

              Oil Pick Up Pipe = 10 N.m (1 kgf-m, 7 ft-lb)

              Sump Pan = 5 N.m (0.5 kgf-m, 3.6 ft-lb)

              Camshaft Caps

              M8 Bolts = 20 N.m (2.0 kgf-m, 14.5 ft-lb)

              M6 Bolts = 10 N.m (1.0 kgf-m, 7.2 lb-ft)

              Cam Cover = 10 N.m (1.0 kgf-m, 7.2 lb-ft)

              Camshaft Timing Wheels = 98 N.m (10 kgf-m, 72.4 ft-lb)

              Timing Belt Idlers = 39 N.m (4.0 kgf-m, 28.9 ft-lb)

              Timing Belt Tensioner Bracket 25 N.m ( kgf-m, 18 ft-lb)

              Timing Belt Tensioner = 39 N.m (4.0 kgf-m, 28.9 ft-lb)

              Timing Belt Covers = 5 N.m (0.5 kgf-m, 3.6 ft-lb)

              Crankshaft Pulley = 177.m (18kgf-m, 130 ft-lb

              Oil Cooler Modine = 55 N.m (5.5 kgf-m, 40 ft-lb)

              Water Pump = 12 N.m (1.2 kgf-m, 8.7 ft-lb) – Must be done diagonally and re-checked

              Oil Pump = 6.4 N.m (0.65 kgf-m, 4.7 ft-lb)

              Inlet Manifold = 25 N.m (2.5 kgf-m, 18 ft-lb)

              Exhaust Manifolds = 35 M.m (3.6 kgf-m, 26 ft-lb)

              Flywheel = 72 N.m (7.3 kgf-m, 52.8 lb-ft)

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.