- Detta ämne har 23 svar, 7,034 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 1 månad sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2014 kl. 19:35 #32839TunezzDeltagare
Tjabba tjena hej!
Tänkte dokumentera mitt projekt, kan lika gärna dela med mig av det tänkte jag!
Alltid intresserar det väl någon 🙂Köpte mig en Impreza i fint skick och med lagom prestanda, tänkte att det får bli en året runt bil, men jag ångrade mig sedan då jag tänker bygga race av den istället 🙂
Nu är bilen precis inställd i garaget i väntan på att motorn ska plockas ut för en riktig renovering samt uppgradering, det är första gången jag jobbar med en boxermotor vilket ska bli kul, förhoppningsvis!
Har även hunnit riva ut inredningen bakom stolarna fram och tagit bort asfaltsmattorna, inredningen där fram får vara kvar än så länge!
Det kommer att skrapas rent och lackas svart.Vad som komma skall får vi se när jag rivit motorn,
men jag vill få ut en hel del effekt så det mesta lär bytas!Specifikationer på detta kommer inom kort!
Börjar med lite bilder jag tog i garaget idag på hur det ser ut just nu, ursäkta bildkvaliten men det får duga tyvärr 🙂Uppdatering sker antagligen imorgon eller i helgen!
Ha det 🙂5 september, 2014 kl. 11:15 #272172ZlasherDeltagareKul projekt. Nu har du redan gjort bilen mycket snabbare, lättat säkert 50 kilo iaf=)
6 september, 2014 kl. 12:33 #272173TunezzDeltagareKul att ni gillar det!
Ja och nu slipper jag köra med denna bilen som taxi åt folk med =) hahaStack ner till garaget en sväng igårkväll, var inte alls sugen på att meka från början.
Tänkte mest förbereda lyftet med att plocka bort downpipe, grenrör, motorfästen osv.
Men det har man ju gjort några gånger så det gick så pass snabbt att jag fortsatte, fick ur maskinen tillslut! 🙂
Motorn satte jag på stativ, sedan åkte jag hem för att sova, jobbar även om helgerna..Antingen ikväll eller imorgon (söndag) plockar jag bort insuget, inspekterar och sedan går på blocket. Sakta men säkert
Värt att nämna är att min 6 puckad sinterlamell, lättat svänghjul samt tryckplatta var TOTALSLUT, jävlar så slut den var!! Det har gått varmt, myycket varmt.
Bilder på det gick inte att få, då min mobil har dåligt batteri och dog.
Men jag lägger upp några inom kort 😀AC’n får inte komma tillbaka, hämmar ju luftflödet för kylaren en del också
Får bli en ny kylare i samma veva sen 🙂
8 september, 2014 kl. 18:14 #272174TunezzDeltagareHej igen!
Tyvärr har jag blivit sjuk, därav inget uppdaterande.
Var nere och tog lite bilder på kopplingen som jag lovade, som är drygt 3 år gammal iofs..Så den har hållt bra.
Förstärkt tryckplatta, lättat svänghjul, 6puckad sinterlamell mm. Allt från CG MotorsportNågon som vet om man kan göra något åt svänghjulet?
Det har blivit spår i detHar inte kommit längre somsagt, men snart på att igen! 🙂
8 september, 2014 kl. 18:24 #272171IggeDeltagareSer ut att gått varmt, sånt påverkar ju metallstrukturen (fakta) och folk brukar säga att det är att byta som gäller då (hörsägen, någon på internet sa…)
🙂
Kul med ett till projekt att inspireras av!
8 september, 2014 kl. 20:16 #272175TunezzDeltagareSer ut att gått varmt, sånt påverkar ju metallstrukturen (fakta) och folk brukar säga att det är att byta som gäller då (hörsägen, någon på internet sa…)
🙂
Kul med ett till projekt att inspireras av!
Ja precis, jag orkar nog ändå inte skicka på planing/balansering osv eller hur man nu gör..
Får bli ett nytt, men det kostar ju lite 😀10 september, 2014 kl. 19:27 #272176TunezzDeltagareFick lite tid över idag och drog ner och målade bagageutrymmet och allt därtill, blev riktigt bra faktiskt, bättre bilder på det kommer någon gång i framtiden!
Tjejen fick hjälpa till, jävla slavarbete dedär alltså 😀Angående motorn, så blir det ett helt nytt block istället.. ett 22b alltså 2,2liter.
Detta med ny vev, ACL lager, H-profil, Wössnerkolvar osv. Med mina v4a toppar som skall putsas till.
Borde funka?I hatthyllan är det tänkt med någon sorts kromad catchtank till bränslet, sedan grövre stålomspunna slangar som glider ner lite snyggt mot bagaget eller i baksätet 🙂
10 september, 2014 kl. 20:24 #272167KoffeKeymasterÄr det inte bättre att hålla soppan utanför kupén?
10 september, 2014 kl. 21:09 #272177TunezzDeltagareÄr det inte bättre att hålla soppan utanför kupén?
Jo det är smartast kanske?
Skitbra med tips osv från folk då man inte är proffs 🙂 Uppskattat!Men en fuelcell är ju ett “måste” sen tänker jag, den hamnar med fördel i kupen antar jag?
11 september, 2014 kl. 08:26 #272162KvarnisDeltagareHar nog kammar till topparna, om du är inressead
DH22 dvs WRC98 spec, du SKA byta ventiler med då jag gissar på att du tänker köra med LC.
vad tänker du göra ått lådan?
Har du funderat på turbo&sprut 🙂Ett EJ22T block är bra, men en79mm vev 🙂
Fuel cell har man i bagaget, men en brandsäker vägg i mellan.
En matar pump till en surgetank och sedan en pump/pumpar till motorn.11 september, 2014 kl. 18:33 #272178TunezzDeltagareHar nog kammar till topparna, om du är inressead
DH22 dvs WRC98 spec, du SKA byta ventiler med då jag gissar på att du tänker köra med LC.
vad tänker du göra ått lådan?
Har du funderat på turbo&sprut 🙂Ett EJ22T block är bra, men en79mm vev 🙂
Fuel cell har man i bagaget, men en brandsäker vägg i mellan.
En matar pump till en surgetank och sedan en pump/pumpar till motorn.Tjena!
kan vara intressant längre fram med dina kammar..
Ja topparna ska få allt nytt “uppgraderat” är tanken 🙂Har du tips på sprut och turbo? Vill ha en hyffsat snabb spoolup, eller lämplig för 201/402 meter. Tänkt köra med bolt on placering till att börja med.
11 september, 2014 kl. 19:10 #272169TomKDeltagareTjena!
kan vara intressant längre fram med dina kammar..
Ja topparna ska få allt nytt “uppgraderat” är tanken 🙂Har du tips på sprut och turbo? Vill ha en hyffsat snabb spoolup, eller lämplig för 201/402 meter. Tänkt köra med bolt on placering till att börja med.
Ja frågan är vill du ha bra spool eller ska du köra 201?
Ska du köra med 2,35l motor så varför inte en SC54 den har scoobyclinic plockat över 500hk på 2,35l med hyfsad spool.12 september, 2014 kl. 09:18 #272163KvarnisDeltagareSkulle verkligen rekommendera kammar till ditt bygge TBH, blir dyrt att fixa i efetrhand. 3000:- inkl frakt kan du få dom för 🙂
Byter du ventiler m.m är ren dumt att inte fixa kammarna på en gång.
Och det blir helt annat men en större turbo.
Mer effekt&snabbare spool bla.Turbo är En MD321V alt en SC54 trevliga snurrer.
Hade en turbo som hade funkat men den är såld 😀Sprut är Syvecs bäst, sen finns LinkG4, Alkatec m.m Autronic är inte lika bra för de äldre bilarna
Vem som mapar har stor betydelse, beror på vart vem som är närmast.
Men AG’s(Tony), Maxtunning, PBZ,PPF har mappat en del Subaru.
JRM har mest gjort ecutek.29 september, 2014 kl. 21:21 #272180TunezzDeltagareTack för all bra info!
Nu var det väldigt länge sedan jag uppdaterade här tyvärr, men här kommer lite vad som hänt på senare tid!
Och tack Kvarnis för en bra affär på DH22 kammarna 😀
2,2 liters block 1a öd
Orginalvev med ACL ram/vevlager
H-profil stakar
Wössnerkolvar
ACL oljepump
Version 4 toppar med DH22 kammar
MLS Cometic packningar
ARP toppbultar
255liters bränslepump
50mm alukylare
Frontmatad intercooler
MmVäntar på massa beställningar så håll koll 🙂
Blandade bilder nedan 🙂
29 september, 2014 kl. 21:39 #272181 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.