- Detta ämne har 17 svar, 2,748 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av Lumberjack.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2015 kl. 13:47 #33376LumberjackDeltagare
Som rubriken antyder så pruttar min bil ur sig vit rök när turbon laddar. Nu har jag en VF35 istället för TF035, men funktionen är likadan och jag undrar vad det kan tänkas vara som orsakar röken? Glapp, spel, packningar eller banjobultar kanske?
Eller, hemska tanke, alla fyra?! 😀
7 februari, 2015 kl. 15:52 #274985kinugawaDeltagareTopplockspackning. Turbon. Prova bypassa vattnet på turbon. Plugga inte slangarna utan lossa dom från turbon och koppla ihop dom. Se om det slutar. Annars är det nog toppackning!
8 februari, 2015 kl. 06:30 #274977LumberjackDeltagareTack för ditt svar!
Jag har skäl att tro att det är turbon, eller antag att det är den, kan man gissa på var kylvätskan rinner in i avgassidan? Brukar det vara axelspel eller banjobultar på en VF35? Jag förstår inte hur lagren funkar på en; saxat från några google-träffar.
“features a divided thrust or offset ball bearing design”
“IHI VF35 WRX JDM Journal Bearing Turbo ”
“Its a sleeve bearing turbo”Finns väl bara ett sätt att ta reda på det och ta isär, men det är en pendlarbil så jag tänkte försöka bilda mig en uppfattning om vad som skitit sig först.
8 februari, 2015 kl. 11:36 #274973JuinorSvenskenDeltagareVet iof inte precis hur vf35an är konstruerad, men på saabverkstan jag jobbar på hör turboras delux till vardagen, men då brukar det vara olja som läcker istället, inte kylarvätska. Jag skulle börja med att lossa tryckslangen mellan turbo och ic. Rinner det ut en massa olja är turbon kaputt. Om inte får man fortsätta leta.
8 februari, 2015 kl. 12:23 #274979LumberjackDeltagareInte mer olja än normalt, tycker jag.
Oljan ser inte vattnigt ut, även om den fasligt svart.
Och vattnet ser inte oljigt ut, även om nivån är lite låg.
Mystiskt.
Jag kanske har varit dumsnål när jag kört på biltemas billigaste olja, VF35:an kanske har såna därna ‘oljelager’ där oljan och trycket agerar lager och där axeln kräver lite spel? Eller var det TF035:an det? Någon som förstår vad jag yrar om? 🙂
8 februari, 2015 kl. 13:15 #274978LumberjackDeltagareOjdå… 🙂 Jag kunde efterdra turbon mot uppipen ganska mycket, de två skruvar man kommer åt. När jag fick den mappad sa killen att avgasröret läcker någonstans mellan de två syresensorerna, måste ha varit det.
Men det förklarar väl inte vit rök när turbon laddar? Eller? Nu har jag precis jb-weldat kylaren lite grann så jag får nog snällt vänta ett dygn.
9 februari, 2015 kl. 00:35 #274974JuinorSvenskenDeltagareNä, det där är ingen oroväckande mängd olja, brukar rinna ut nån deciliter på saabarna. Iof lossar vi nere vid intercoolern(fmic) men det borde märkts här med, även om gravitationen inte samlar lika mycket olja på tmic.
Det är de “oljelagrade” turbosnurrorna som läcker ut en massa olja när det blir för glappt. VF35 kanske har kullager, jag vet som sagt inte, men jag skulle kolla spelet i axeln iaf, för säkerhets skull.
Tror inte avgasläckaget har så mycket att göra med det, kanske att den går lite fett men det sotar bara, ingen vitrök alltså.
Om du har tillgång till en avgasmätare skulle jag kolla värdena, det kan säga mycket om man inte vet var man ska börja. Lär avslöja om det är olja eller kylarvätska iaf.
Om du kunde ta en bild eller film på röken skulle det kanske kunna hjälpa.
9 februari, 2015 kl. 06:39 #274971IggeDeltagareVf35 är inte kullagrad
9 februari, 2015 kl. 07:31 #274969whitestripeDeltagareVit rök är obränd olja. Turbon läcker igenom olja.
Vi har problem med det på brorsans bil. Ryker som satan när man står i lineupen men slutar sen när man drar iväg. Vi har för dålig retur så det trycker igenom kullagren.
Eftersom din inte har kullager så läcker den och det är ju mindre bra.
9 februari, 2015 kl. 08:10 #274980LumberjackDeltagareFast det är ju tvärtom för mig, den ryker bara när turbon laddar. Normal vattenånge-vit-rök vid tomgång, om ens det.
Men jag börjar förstå så sakteligen, det är inte omöjligt att mitt val av olja inte passar thrust-bearing (oljelager) och ett oljebyte ligger bara 100 mil bort så jag får krypa till korset och köpa lite Motul 300v eller liknande.
Och jag tycker nog det är vit-vit rök (kylvatten), inte blå-vit rök (olja) plus att det luktar lite glykol. Jag återkommer när jag skruvat loss lite mer grejor! Hoppas få tid under veckan.
9 februari, 2015 kl. 12:18 #274981LumberjackDeltagareFan… vänta nu… Det är jag som luras! Jag kom just ihåg ett tillfälle runt nyår då jag inte gurglat tillräckligt efter tömning/påfyllning av kylvätska. När jag körde iväg tog det typ 4-5 km innan värmen hoppade igång i kupén, jag kommer ihåg att jag tänkte att det är så satans kallt ute att allt borde ha klarat sig…
Jälaskitfan. 🙂 Just nu lutar det åt att det är toppen ändå. Jag tar och kostar på mig ett oljebyte så jag kan se lite bättre om det ser ut som vatten i oljan. Återkommer!
10 februari, 2015 kl. 09:51 #274972NONDeltagareHej, som föredetta saab ägare som upplevt turboras så stämmer dina symptom väl med ett nära förestående haveri. Olja läcker genom turbon vid gaspådrag vilket resulterar i ett vitt moln, ej blåvitt. På låga varv utan last så rykte min saab inget före raset.
12 februari, 2015 kl. 09:47 #274982LumberjackDeltagareJag tackar alla för hjälpen hittills! Fick tid till att pilla loss downpipen och ta ett par bilder:
Känner inget som helst glapp på axeln. Är det ett tillräckligt vetenskapligt test att ta loss DP:n eller måste man ta loss hela turbon för att vara säker? Ser man på bilderna om det är turbon som läcker igenom lagren?
12 februari, 2015 kl. 10:07 #274970FladricDeltagareSer ju onekligen rätt fuktigt ut där! 🙂
13 februari, 2015 kl. 15:52 #274975JuinorSvenskenDeltagareHåller med fladric, ser ut som om nån sprutat underredsmassa i turbon.
Brukar vara lättare att kolla glapp från insugssidan eftersom man kan ta tag i impellerskruven och vicka med. Är det inge glapp kan det ju fortfarande vara turbon även om det känns osannolikt. Jag skulle trycksätta kylsystemet med en sån där pump, finns på biltema. Sjunker trycket utan att det läcker ut nån kylarvätska skulle jag säga toppackning :/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.