Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33376
    Lumberjack
    Deltagare

      Som rubriken antyder så pruttar min bil ur sig vit rök när turbon laddar. Nu har jag en VF35 istället för TF035, men funktionen är likadan och jag undrar vad det kan tänkas vara som orsakar röken? Glapp, spel, packningar eller banjobultar kanske?

      Eller, hemska tanke, alla fyra?! 😀

      #274985
      kinugawa
      Deltagare

        Topplockspackning. Turbon. Prova bypassa vattnet på turbon. Plugga inte slangarna utan lossa dom från turbon och koppla ihop dom. Se om det slutar. Annars är det nog toppackning!

        #274977
        Lumberjack
        Deltagare

          Tack för ditt svar!

          Jag har skäl att tro att det är turbon, eller antag att det är den, kan man gissa på var kylvätskan rinner in i avgassidan? Brukar det vara axelspel eller banjobultar på en VF35? Jag förstår inte hur lagren funkar på en; saxat från några google-träffar.

          “features a divided thrust or offset ball bearing design”
          “IHI VF35 WRX JDM Journal Bearing Turbo ”
          “Its a sleeve bearing turbo”

          Finns väl bara ett sätt att ta reda på det och ta isär, men det är en pendlarbil så jag tänkte försöka bilda mig en uppfattning om vad som skitit sig först.

          #274973
          JuinorSvensken
          Deltagare

            Vet iof inte precis hur vf35an är konstruerad, men på saabverkstan jag jobbar på hör turboras delux till vardagen, men då brukar det vara olja som läcker istället, inte kylarvätska. Jag skulle börja med att lossa tryckslangen mellan turbo och ic. Rinner det ut en massa olja är turbon kaputt. Om inte får man fortsätta leta.

            #274979
            Lumberjack
            Deltagare

              Inte mer olja än normalt, tycker jag.

              Oljan ser inte vattnigt ut, även om den fasligt svart.

              Och vattnet ser inte oljigt ut, även om nivån är lite låg.

              Mystiskt.

              Jag kanske har varit dumsnål när jag kört på biltemas billigaste olja, VF35:an kanske har såna därna ‘oljelager’ där oljan och trycket agerar lager och där axeln kräver lite spel? Eller var det TF035:an det? Någon som förstår vad jag yrar om? 🙂

              #274978
              Lumberjack
              Deltagare

                Ojdå… 🙂 Jag kunde efterdra turbon mot uppipen ganska mycket, de två skruvar man kommer åt. När jag fick den mappad sa killen att avgasröret läcker någonstans mellan de två syresensorerna, måste ha varit det.

                Men det förklarar väl inte vit rök när turbon laddar? Eller? Nu har jag precis jb-weldat kylaren lite grann så jag får nog snällt vänta ett dygn.

                #274974
                JuinorSvensken
                Deltagare

                  Nä, det där är ingen oroväckande mängd olja, brukar rinna ut nån deciliter på saabarna. Iof lossar vi nere vid intercoolern(fmic) men det borde märkts här med, även om gravitationen inte samlar lika mycket olja på tmic.

                  Det är de “oljelagrade” turbosnurrorna som läcker ut en massa olja när det blir för glappt. VF35 kanske har kullager, jag vet som sagt inte, men jag skulle kolla spelet i axeln iaf, för säkerhets skull.

                  Tror inte avgasläckaget har så mycket att göra med det, kanske att den går lite fett men det sotar bara, ingen vitrök alltså.

                  Om du har tillgång till en avgasmätare skulle jag kolla värdena, det kan säga mycket om man inte vet var man ska börja. Lär avslöja om det är olja eller kylarvätska iaf.

                  Om du kunde ta en bild eller film på röken skulle det kanske kunna hjälpa.

                  #274971
                  Igge
                  Deltagare

                    Vf35 är inte kullagrad

                    #274969
                    whitestripe
                    Deltagare

                      Vit rök är obränd olja. Turbon läcker igenom olja.

                      Vi har problem med det på brorsans bil. Ryker som satan när man står i lineupen men slutar sen när man drar iväg. Vi har för dålig retur så det trycker igenom kullagren.

                      Eftersom din inte har kullager så läcker den och det är ju mindre bra.

                      #274980
                      Lumberjack
                      Deltagare

                        Fast det är ju tvärtom för mig, den ryker bara när turbon laddar. Normal vattenånge-vit-rök vid tomgång, om ens det.

                        Men jag börjar förstå så sakteligen, det är inte omöjligt att mitt val av olja inte passar thrust-bearing (oljelager) och ett oljebyte ligger bara 100 mil bort så jag får krypa till korset och köpa lite Motul 300v eller liknande.

                        Och jag tycker nog det är vit-vit rök (kylvatten), inte blå-vit rök (olja) plus att det luktar lite glykol. Jag återkommer när jag skruvat loss lite mer grejor! Hoppas få tid under veckan.

                        #274981
                        Lumberjack
                        Deltagare

                          Fan… vänta nu… Det är jag som luras! Jag kom just ihåg ett tillfälle runt nyår då jag inte gurglat tillräckligt efter tömning/påfyllning av kylvätska. När jag körde iväg tog det typ 4-5 km innan värmen hoppade igång i kupén, jag kommer ihåg att jag tänkte att det är så satans kallt ute att allt borde ha klarat sig…

                          Jälaskitfan. 🙂 Just nu lutar det åt att det är toppen ändå. Jag tar och kostar på mig ett oljebyte så jag kan se lite bättre om det ser ut som vatten i oljan. Återkommer!

                          #274972
                          NON
                          Deltagare

                            Hej, som föredetta saab ägare som upplevt turboras så stämmer dina symptom väl med ett nära förestående haveri. Olja läcker genom turbon vid gaspådrag vilket resulterar i ett vitt moln, ej blåvitt. På låga varv utan last så rykte min saab inget före raset.

                            #274982
                            Lumberjack
                            Deltagare

                              Jag tackar alla för hjälpen hittills! Fick tid till att pilla loss downpipen och ta ett par bilder:

                              Känner inget som helst glapp på axeln. Är det ett tillräckligt vetenskapligt test att ta loss DP:n eller måste man ta loss hela turbon för att vara säker? Ser man på bilderna om det är turbon som läcker igenom lagren?

                              #274970
                              Fladric
                              Deltagare

                                Ser ju onekligen rätt fuktigt ut där! 🙂

                                #274975
                                JuinorSvensken
                                Deltagare

                                  Håller med fladric, ser ut som om nån sprutat underredsmassa i turbon.

                                  Brukar vara lättare att kolla glapp från insugssidan eftersom man kan ta tag i impellerskruven och vicka med. Är det inge glapp kan det ju fortfarande vara turbon även om det känns osannolikt. Jag skulle trycksätta kylsystemet med en sån där pump, finns på biltema. Sjunker trycket utan att det läcker ut nån kylarvätska skulle jag säga toppackning :/

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.