- Detta ämne har 10 svar, 2,020 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av Anteln.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2015 kl. 16:54 #33645AntelnDeltagare
Då har det hänt, ett av de främre bromsoken på min STI -11 har gett sig, ett nytt kostar ca 13k från subaru. Finns det några bra eftermarknadsgrejer som rekommenderas?
22 april, 2015 kl. 18:18 #276308IggeDeltagareHur då gett sig?
Går väl att renovera?
22 april, 2015 kl. 18:29 #276300challeDeltagareGaranti?
22 april, 2015 kl. 18:59 #276302AntelnDeltagareDet går inte att få det tätt vid en av nipplarna, inte ens en gammal hederlig bult får det tätt. Så lär vara godset som gett sig.
Och tyvärr så är bilen 4 år nu så ingen garanti.
22 april, 2015 kl. 19:13 #276309IggeDeltagareGår väl att borra upp och sätta i typ helicoil så man får bra gänga?
Har för mig det var någon annan som hade det problemet som löste det på så vis
22 april, 2015 kl. 19:16 #276303AntelnDeltagareJag vet inte hur jag ska lösa det helt ärligt, men då det läckte mer när nippeln drogs åt (flera olika nipplar) så känns det spontant som att det är en spricka någonstans som vidgas vid tryck. Finns det ett sätt att fixa sånt (så att man kan lita på det efteråt) så skulle det vara fantastiskt.
Edit: Det kom också genom nippeln, inte vid sidan om. Så det känns som att problemet var inne i oket.
22 april, 2015 kl. 19:44 #276301TomKDeltagareJag vet inte hur jag ska lösa det helt ärligt, men då det läckte mer när nippeln drogs åt (flera olika nipplar) så känns det spontant som att det är en spricka någonstans som vidgas vid tryck. Finns det ett sätt att fixa sånt (så att man kan lita på det efteråt) så skulle det vara fantastiskt.
Edit: Det kom också genom nippeln, inte vid sidan om. Så det känns som att problemet var inne i oket.
Lämna det till någon som håller på med bromsar.
Tex industri bromsar i Sthlm.22 april, 2015 kl. 19:54 #276304AntelnDeltagareFick motsvarande tips på Rejsa, det kan vara ett alternativ. Till saken hör att det inte var den lilla mängden vätska som kom ut, en ca 2 cm hög stråle med nippeln åtdragen när man bromsade.
Så då blir det att montera lös oket först. törs inte köra den som den är.
23 april, 2015 kl. 09:05 #276305AntelnDeltagareFörst får jag be om ursäkt för igår, hade jag tänkt klart hade jag börjat med en beskrivning av felet och frågat efter bästa sättet framåt. Men, jag tänkte inte klart… jag var fruktansvärt frustrerad och uppgiven på att (de stora) utgifterna aldrig tar slut (jag är i en pressad situation just nu och hade sett fram emot lite körning som avkoppling).
Tack till alla som trots allt fick mig att se det hela mindre negativt och börja leta alternativ till att byta oket, sen kanske jag landar i att byta ok trots allt men jag har i alla fall fler saker att kolla upp innan jag ger upp fullständigt på denna säsongs körning.
Tack! 🙂
23 april, 2015 kl. 10:13 #276307FladricDeltagareOm du ska köpa ett ok, kolla begade på ebay! Brukar dyka upp till rätt kurs där, nån tusenlapp för ett ok 🙂
28 april, 2015 kl. 13:15 #276306AntelnDeltagareEn fråga, har någon här någonsin varit med om att en luftningsnippel inte tätar p.g.a. galvanisk korrosion i ett aluminiumok? Ju mer jag läser på Google desto mer säker blir jag på att det är ett handhavandefel från teknikern som utförde åtdragningen av nippeln på mitt ok.
Det verkar som att det finns ett par vanliga fel:
* Bultarna som håller fast oket mot bilen fastnar p.g.a. galvanisk korrosion. Och då drar man sönder gängor eller drar av bulten.
* Nippeln fastnar p.g.a. galvanisk korrosion. Och då drar man sönder gängorna eller drar av nippeln.
* Man drar åt nippeln för hårt och då sabbar man tätningsytan i oket, d.v.s. då tätar inte nippeln utan det kommer vätska genom den.Jag har inte läst om något fall där nippeln inte tätar p.g.a. galvanisk korrosion i sätet för nippeln. Vad säger ni andra om detta?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.