• Detta ämne har 10 svar, 2,020 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av Anteln.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33645
    Anteln
    Deltagare

      Då har det hänt, ett av de främre bromsoken på min STI -11 har gett sig, ett nytt kostar ca 13k från subaru. Finns det några bra eftermarknadsgrejer som rekommenderas?

      #276308
      Igge
      Deltagare

        Hur då gett sig?

        Går väl att renovera?

        #276300
        challe
        Deltagare

          Garanti?

          #276302
          Anteln
          Deltagare

            Det går inte att få det tätt vid en av nipplarna, inte ens en gammal hederlig bult får det tätt. Så lär vara godset som gett sig.

            Och tyvärr så är bilen 4 år nu så ingen garanti.

            #276309
            Igge
            Deltagare

              Går väl att borra upp och sätta i typ helicoil så man får bra gänga?

              Har för mig det var någon annan som hade det problemet som löste det på så vis

              #276303
              Anteln
              Deltagare

                Jag vet inte hur jag ska lösa det helt ärligt, men då det läckte mer när nippeln drogs åt (flera olika nipplar) så känns det spontant som att det är en spricka någonstans som vidgas vid tryck. Finns det ett sätt att fixa sånt (så att man kan lita på det efteråt) så skulle det vara fantastiskt.

                Edit: Det kom också genom nippeln, inte vid sidan om. Så det känns som att problemet var inne i oket.

                #276301
                TomK
                Deltagare

                  Jag vet inte hur jag ska lösa det helt ärligt, men då det läckte mer när nippeln drogs åt (flera olika nipplar) så känns det spontant som att det är en spricka någonstans som vidgas vid tryck. Finns det ett sätt att fixa sånt (så att man kan lita på det efteråt) så skulle det vara fantastiskt.

                  Edit: Det kom också genom nippeln, inte vid sidan om. Så det känns som att problemet var inne i oket.

                  Lämna det till någon som håller på med bromsar.
                  Tex industri bromsar i Sthlm.

                  #276304
                  Anteln
                  Deltagare

                    Fick motsvarande tips på Rejsa, det kan vara ett alternativ. Till saken hör att det inte var den lilla mängden vätska som kom ut, en ca 2 cm hög stråle med nippeln åtdragen när man bromsade.

                    Så då blir det att montera lös oket först. törs inte köra den som den är.

                    #276305
                    Anteln
                    Deltagare

                      Först får jag be om ursäkt för igår, hade jag tänkt klart hade jag börjat med en beskrivning av felet och frågat efter bästa sättet framåt. Men, jag tänkte inte klart… jag var fruktansvärt frustrerad och uppgiven på att (de stora) utgifterna aldrig tar slut (jag är i en pressad situation just nu och hade sett fram emot lite körning som avkoppling).

                      Tack till alla som trots allt fick mig att se det hela mindre negativt och börja leta alternativ till att byta oket, sen kanske jag landar i att byta ok trots allt men jag har i alla fall fler saker att kolla upp innan jag ger upp fullständigt på denna säsongs körning.

                      Tack! 🙂

                      #276307
                      Fladric
                      Deltagare

                        Om du ska köpa ett ok, kolla begade på ebay! Brukar dyka upp till rätt kurs där, nån tusenlapp för ett ok 🙂

                        #276306
                        Anteln
                        Deltagare

                          En fråga, har någon här någonsin varit med om att en luftningsnippel inte tätar p.g.a. galvanisk korrosion i ett aluminiumok? Ju mer jag läser på Google desto mer säker blir jag på att det är ett handhavandefel från teknikern som utförde åtdragningen av nippeln på mitt ok.

                          Det verkar som att det finns ett par vanliga fel:
                          * Bultarna som håller fast oket mot bilen fastnar p.g.a. galvanisk korrosion. Och då drar man sönder gängor eller drar av bulten.
                          * Nippeln fastnar p.g.a. galvanisk korrosion. Och då drar man sönder gängorna eller drar av nippeln.
                          * Man drar åt nippeln för hårt och då sabbar man tätningsytan i oket, d.v.s. då tätar inte nippeln utan det kommer vätska genom den.

                          Jag har inte läst om något fall där nippeln inte tätar p.g.a. galvanisk korrosion i sätet för nippeln. Vad säger ni andra om detta?

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.