› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vänsterbroms eller kryckryckning ?
- Detta ämne har 19 svar, 1,564 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2003 kl. 01:32 #386
Wanderer
DeltagareVilket är att föredra ?
Kryckryckning funkar ju väldans bra på vintern 😉Men är det säkert att vänsterbromsa på sommaren eller är det kryckan som gäller ?
//Mvh Han-som-bara-kört-framhjulsdrivet-fram-tills-nu.
17 april, 2003 kl. 06:55 #37407skytiskapilen
DeltagareFår man fråga varför? Om du inte har otroligt dåliga däck så vill jag säga att det är ganska vanskligt att försöka få ställ på torr asfalt. Visst går det men varför? Det sliter bara däck och går inte fortare för det. Sen kan jag tänka mig att drivlinan inte mår så bra av upprepade kryck-ryckningar…
På blöt asfalt räcker det med att gasa och svänga, tro mig, jag har lärt mig den hårda vägen. Och, bilen kan överraska med djäluvska kast, så var försiktig.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –17 april, 2003 kl. 07:03 #37417Niklas
DeltagareRycka i kryckan har man fått höra att det INTE är bra. Gjorde det på isen i julas och kommer aldrig göra det igen. Fick förklarat för mig att det är lika bra som senap i analen…typ.
Regionsansvarig: Göteborg
17 april, 2003 kl. 09:57 #37401christopher
DeltagarefraSSe
Senap i …… jag skulle säga: som Tiger balsam på ”växelspaken”
Mellan diffen säger nog upp sig om man gör det varje dag.
/
fraSSe17 april, 2003 kl. 10:53 #37408Wanderer
DeltagareAjdå 🙁
Får sluta med det då.
Undrade eftersom det troligtvis kommer bli lite grusvägar i sommar.
17 april, 2003 kl. 11:20 #37418Niklas
DeltagareLäs lite här om du vill se gamla inlägg om detta:
http://bbs.impreza.nu/dcforum/DCForumID10/94.htmlRegionsansvarig: Göteborg
17 april, 2003 kl. 12:09 #37409Wanderer
DeltagareTackar!
Visste jag sett tråden ngnstans men hittade den inte 🙂
17 april, 2003 kl. 12:57 #37402christopher
DeltagarefraSSe
Tur att Älgen har alla gamlatrådar i bakhuvudet…..
/
fraSSe17 april, 2003 kl. 16:49 #37415Jjulle
DeltagareDet låter ju förbannat dumt att försöka ””handbomssladda” eftersom fördelingsväxellådan/mellandifffen då kommer att försöka bromsa framhjulen lika mycket. Om man gör detta på mycket halt underlag händer inte så mycket eftersom framhjulen inte får så mycket fäste. Men på torr asfalt är det väldigt onyttigt eftersom framhjulen har så bra fäste då.
Tänk dig tvärt om, gjut fast framhjulen i betong och ställ dig och tokspinn med bakhjulen. Låter det bra ?
//Julle
18 april, 2003 kl. 13:34 #37410Wanderer
DeltagareJag har ju bara testat kryckan på isbanor.
Och eftersom jag inte visste vad som kunde hända
så tänkte jag att jag frågar först 🙂Men hur ska man då göra om man ska ”lägga upp” bilen inför en kurva på grus då?
Eller ska man bara sakta in och sedan börja gasa på väg ut ur kurvan och på så sätt hantera dom i lite högre farter ?P.S. Har aldrig haft planer på att ”leka” på asfalt heller 🙂 D.S.
18 april, 2003 kl. 13:50 #37403christopher
DeltagarefraSSe
Kör du på 205 eller fetare så lär det lösa sig. Lågprofilare är inte allt rekomendera på grus ;). Körde lite grus i sommras och grymt vad det gled ovanpå rullgruset, skulle rekomendera rally sulor.
Sen att det kändes som att bilen skulle skaka sönder när man kom in på ett avsnitt med såkallade ”tvättbräda” gör att jag nod helst kör asfalt eller snö/is. Grus det får bli i rally bilen.
/
fraSSe18 april, 2003 kl. 18:08 #37411Wanderer
DeltagareOkey …
Kör på originalsulor 205/55.
Så då är det lagomt ändå alltså.
Glider av sig själv om man säger så 🙂18 april, 2003 kl. 18:32 #37404christopher
DeltagarefraSSe
Ja gummit och däcksmönster är inte gjort för att greppa på grus.
Det blir nästan farligt om man börjar ladda lite, man glider ovanpå.
Skaffa rally ostar om du ska leka på grus 😀
/
fraSSe18 april, 2003 kl. 23:32 #37412Wanderer
DeltagareNu är jag ju inte en hiskeligt van bilförare så ngr leksaker som rallysulor blir det nog inte för jag är inte så hård på pedalen 🙂
Men det är ju alltid bra att höra sig för vad folket tycker innan man åker ut och leker lite så man slipper komma hem med ratten i ena handen och växelspaken i andra 😉
19 april, 2003 kl. 05:03 #37405christopher
DeltagarefraSSe
Jag ut och prova men ta det lungt, det är bättre fäst på vintern med vinter däck en på sommaren med lågprofilare på grus.
Rally ostar behöver inte bli så dyrt. Antingen snackar du med någon duktig rally kille och köper hans knappt sitna däck eller ett par nya regummerade typ Gullabo/Maxsport, billiga.
Det finns en presentation av ralydäck i tidningen Bilsportbörsen´s senaste nr.
/
fraSSe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.