SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Vänsterbroms eller kryckryckning ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #386
    Wanderer
    Deltagare

    Vilket är att föredra ?
    Kryckryckning funkar ju väldans bra på vintern 😉

    Men är det säkert att vänsterbromsa på sommaren eller är det kryckan som gäller ?

    //Mvh Han-som-bara-kört-framhjulsdrivet-fram-tills-nu.

    #37407
    skytiskapilen
    Deltagare

    Får man fråga varför? Om du inte har otroligt dåliga däck så vill jag säga att det är ganska vanskligt att försöka få ställ på torr asfalt. Visst går det men varför? Det sliter bara däck och går inte fortare för det. Sen kan jag tänka mig att drivlinan inte mår så bra av upprepade kryck-ryckningar…

    På blöt asfalt räcker det med att gasa och svänga, tro mig, jag har lärt mig den hårda vägen. Och, bilen kan överraska med djäluvska kast, så var försiktig.

    /Andreas
    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – RE 010? You bet! –

    #37417
    Niklas
    Deltagare

    Rycka i kryckan har man fått höra att det INTE är bra. Gjorde det på isen i julas och kommer aldrig göra det igen. Fick förklarat för mig att det är lika bra som senap i analen…typ.

    Regionsansvarig: Göteborg

    #37401
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Senap i …… jag skulle säga: som Tiger balsam på “växelspaken”
    Mellan diffen säger nog upp sig om man gör det varje dag.
    /
    fraSSe

    #37408
    Wanderer
    Deltagare

    Ajdå 🙁

    Får sluta med det då.

    Undrade eftersom det troligtvis kommer bli lite grusvägar i sommar.

    #37418
    Niklas
    Deltagare

    Läs lite här om du vill se gamla inlägg om detta:
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/DCForumID10/94.html

    Regionsansvarig: Göteborg

    #37409
    Wanderer
    Deltagare

    Tackar!

    Visste jag sett tråden ngnstans men hittade den inte 🙂

    #37402
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Tur att Älgen har alla gamlatrådar i bakhuvudet…..
    /
    fraSSe

    #37415
    Jjulle
    Deltagare

    Det låter ju förbannat dumt att försöka “”handbomssladda” eftersom fördelingsväxellådan/mellandifffen då kommer att försöka bromsa framhjulen lika mycket. Om man gör detta på mycket halt underlag händer inte så mycket eftersom framhjulen inte får så mycket fäste. Men på torr asfalt är det väldigt onyttigt eftersom framhjulen har så bra fäste då.

    Tänk dig tvärt om, gjut fast framhjulen i betong och ställ dig och tokspinn med bakhjulen. Låter det bra ?

    //Julle

    #37410
    Wanderer
    Deltagare

    Jag har ju bara testat kryckan på isbanor.
    Och eftersom jag inte visste vad som kunde hända
    så tänkte jag att jag frågar först 🙂

    Men hur ska man då göra om man ska “lägga upp” bilen inför en kurva på grus då?
    Eller ska man bara sakta in och sedan börja gasa på väg ut ur kurvan och på så sätt hantera dom i lite högre farter ?

    P.S. Har aldrig haft planer på att “leka” på asfalt heller 🙂 D.S.

    #37403
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Kör du på 205 eller fetare så lär det lösa sig. Lågprofilare är inte allt rekomendera på grus ;). Körde lite grus i sommras och grymt vad det gled ovanpå rullgruset, skulle rekomendera rally sulor.
    Sen att det kändes som att bilen skulle skaka sönder när man kom in på ett avsnitt med såkallade “tvättbräda” gör att jag nod helst kör asfalt eller snö/is. Grus det får bli i rally bilen.
    /
    fraSSe

    #37411
    Wanderer
    Deltagare

    Okey …

    Kör på originalsulor 205/55.

    Så då är det lagomt ändå alltså.
    Glider av sig själv om man säger så 🙂

    #37404
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Ja gummit och däcksmönster är inte gjort för att greppa på grus.
    Det blir nästan farligt om man börjar ladda lite, man glider ovanpå.
    Skaffa rally ostar om du ska leka på grus 😀
    /
    fraSSe

    #37412
    Wanderer
    Deltagare

    Nu är jag ju inte en hiskeligt van bilförare så ngr leksaker som rallysulor blir det nog inte för jag är inte så hård på pedalen 🙂

    Men det är ju alltid bra att höra sig för vad folket tycker innan man åker ut och leker lite så man slipper komma hem med ratten i ena handen och växelspaken i andra 😉

    #37405
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Jag ut och prova men ta det lungt, det är bättre fäst på vintern med vinter däck en på sommaren med lågprofilare på grus.

    Rally ostar behöver inte bli så dyrt. Antingen snackar du med någon duktig rally kille och köper hans knappt sitna däck eller ett par nya regummerade typ Gullabo/Maxsport, billiga.

    Det finns en presentation av ralydäck i tidningen Bilsportbörsen´s senaste nr.
    /
    fraSSe

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.