› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Behöver hjälp med felsökning av el
- Detta ämne har 33 svar, 1,987 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
15 juni, 2003 kl. 09:46 #422
Niklas
DeltagareLAST EDITED ON Jun-15-03 AT 11:48AM (GMT)
Någon som vill och kan hjälpa mig med att felsöka elen till mina extraljus? De får ingen ström längre och då jag inte har verktyg eller kunskap vet jag inte var jag skall börja. Det är något som inte stämmer och jag ser inga visuella fel.Någon som vill offra nån timme en kväll och hjälpa mig?
EDIT: Gbg-området endast.
15 juni, 2003 kl. 11:29 #37763dlehtihet
DeltagareÄljen,
Har du kollat de ”normala” felkällorna såsom säkringar och reläer? Annars kan ju fukt eller kortis vara på spåret. Har du en voltmeter tillhands så kan du alltid kolla om det kommer fram kräm i kablarna.
M v h
Danne
http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif
15 juni, 2003 kl. 17:21 #37771Niklas
DeltagareGrejen är den att reläerna eller säkringarna (vet inte vad de kallas) som sitter först på sladdarna från pluspolen brukade klicka när man slog på helljuset. Det gör de inte nu. Man kunde hålla i den svarta plastgrejen som det sitter en blå plastbit med texten ”15” på. Säkring är det kanske? Tråden i skall brinna av om det blir för mycket ström, eller nått. Fast klickar säkringar när man slår på? Nåja, så var det varjefall. Nu däremot så händer inget, man hör inget och man känner inget. Därför antog jag att det var dem det var fel på, fast egentligen går ju strömmen från minus till plus så jag letar kanske i fel ände.
Nix, har ingen voltmeter och mina erfarenheter med sånna är att de är väldigt enkla att ha sönder då man inte riktigt vet vad det är man skall ställa in (mina tre år fysik på gymnasiet kostade skolan vill jag lova).
Om man haft en voltmeter kunde man direkt kollat i kontakterna jag kopplar in ljusrampen på.
Har faktiskt inte kollat glödlamporna i ljusrampen, detta då jag först upptäckte problemet (se ovan) med icke klickande reläer/säkringar.
15 juni, 2003 kl. 17:31 #37753LegacyLarsa
Keymaster1. Kolla så att det finns kräm fram till och från reläerna, skulle det inte finnas något låter det som en säkring gått.
2. skulle det finnas kräm fram, och det inte lyser, så kan du ha jordfel, dvs kabeln som som sitter i chassiet inte har ordentlig kontakt. Du kan även ohm-mäta detta, kolla punkt 3, men ta mätpunkten på en annan del av chassiet.
3. Kolla kontakten så att du inte har något kabelbrott, du kan ohm-mäta kabeln mellan två punkter, samtidigt som du böjer kabeln, och resultatet får inte ändras något (~<10ohm) under tiden du mäter.
4. Du säljer skiten till mig. 😉
Lycka till!
/Larsa
Regionsansvarig Stockholm15 juni, 2003 kl. 17:38 #37754LegacyLarsa
Keymaster1.2 Det kan vara reläerna som som gått ut i strejk, använde ett relä för tre extraljus på legacyn, och det hängde sig ibland(när ljuset var på), och ibland gick säkringen, även om reläet skulle palla 30A. Nästa gång skall jag använda fler…
/Larsa
Regionsansvarig Stockholm15 juni, 2003 kl. 17:44 #37762christopher
DeltagarefraSSe
Funkar ordinarie x-lysena? Du tar väl styrspänning till reläerna från dessa.
Har du dessutom en ball knapp eller switch för ljusboxen så kolla om den är på och kablarna bakom inte hoppat loss. Skaffa ett mätinstrument är alltid bra att ha 😉Får du inte ordning på skiten så kan alltid jag köpa skräpet……….:D
Lycka till !!
/
fraSSe15 juni, 2003 kl. 17:54 #37764dlehtihet
DeltagareDet som klickar (eller klickade) är reläet. Låter som om dina reläer har sagt upp sig.
M v h
Danne
http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif
15 juni, 2003 kl. 18:04 #37772Niklas
DeltagareMenar du den utbytbara blåa plastmojjan (tråden ser hel ut) eller den svarta som trådarna sitter i? Konstigt att alla tre skulle ge upp samtidigt.
15 juni, 2003 kl. 18:26 #37765dlehtihet
DeltagareDen blå är säkringen (som har en tråd i sig). Är du bombis på att den är hel så är det antingen reläet eller kortis i kablaget till/från. Du bör nog ändå (eller be någon) kolla med voltmeter i kablaget innan och efter reläet.
M v h
Danne
http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif
15 juni, 2003 kl. 18:28 #37773Niklas
DeltagareNu har jag lärt mig vad de olika grejorna heter:
Säkringar är de som är färgade (i mitt fall blå genomskinliga) med en siffra på ryggen.
Reläerna är de svarta plastgrejjorna som man sätter säkringarna i.Så, nu vet ni det! 😀
Skall prova med tre nya säkringar, funkar inte det blir det tre nya reläer. Fast först ett test med multimeter. Kanske är något helt annat det är fel på.
15 juni, 2003 kl. 21:04 #37767Tengil
DeltagareLAST EDITED ON Jun-15-03 AT 11:06PM (GMT)
LAST EDITED ON Jun-15-03 AT 11:04 PM (GMT)Jag skulle kunna hjälpa dig.
Om du vill ha hjälp av sveriges antagligen minst begåvade person,när det gäller säkringar,sladdar och sånt. http://216.40.249.192/s/contrib/ed/laugh.gif[/
Som dessutom är rädd för el http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/ed/the_finger.gif[/
(Tog i ett strömförande stängsel som 10:åring det sätter sina spår) http://216.40.249.192/s/contrib/ruinkai/blackscary.gif16 juni, 2003 kl. 05:27 #37774Niklas
DeltagareTengil: Har du och kan du hantera samt förstå en multimeter? 🙂
16 juni, 2003 kl. 05:58 #37751SecretAgentMan
DeltagareDet är inte så svårt egentligen…
Du har bara +12V och jord att hålla reda på… 😀
Fungerar de vanliga helljusen? Du tar ”styrning” till ett av reläerna från dessa (oftast direkt nere vid lampan).Hur fungerar ett relä nu då? Det är en elektriskt styrd brytare bara. Du ”slår på” den genom att lägga en spänning på en av ingångarna…det är det som låter klick.
I ditt fall slår du på helljuset, den vanliga H4:a-lampan matas med +12V på helljussidan, samma tamp norpar du 12V från, och matar ditt relä med….”KLICK”…du har nu spänning genom reläet fram till din ljusbox.
Varför gör man nu så så? Varför krånglar man till det, istället för att använda en vanlig brytare?
1. Du vill att de skall aktiveras tillsammans med det vanliga helljuset.
2. Din ljusbox sopar i sig MASSOR med ström, om du kikar så är reläet angivet med en strömstyrka det är designat att klara – det är sämre med lämpliga brytare på bilelssidan som grejar det.
(Exakt hur kralligt relä man behöver räknas fram med en enkel formel -> P=U*I -> effekt är lika med spänning ggr ström -> du vet spänningen ~12V, och effekten på lamporna – säg 4 st 100W:are – 400W, voila´ 33 ampere kommer de att dra).
Jag skulle börja med att kontrollera att det vanliga helljuset lirar, sedan kolla kabeln som tar ”styrspänning” ifrån det (att det finns 12V i den när helljuset slås på).
Nästa steg är att kontrollera reläerna, se över att de är jordade ordentligt (batteriet är jordat i karossen på bilen, och allt som har ”metallisk” kontakt med den, det är det som gör bilel så enkelt…), kontrollera att kontakterna ser friska och ordentliga ut.
Skaffa ett kopplingsschema på reläet (brukar finnas på reläet självt, och kan se kryptiskt ut – ta en bild på det så kan jag förklara) och börja kontrollmäta vart du har spänning eller inte…
Är man lite ”gung-ho” (jag då) så testar man relän med en skarp +12v tamp direkt från batteriet (till pinnen som styr ”brytaren” i reläet).
🙂
Men först – SKAFFA EN MULTIMETER OCH LÄR DIG ANVÄNDA DEN. Det är skitenkelt.
😀
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen16 juni, 2003 kl. 06:17 #37775Niklas
DeltagareTack Jerry, man kan aldrig förklara för mycket till en idiot! 😉
Helljuset fungerar fint, det vanliga alltså. Så mycket vågar jag säga. Kanske dax att man köper en multimeter… *tittar i börsen*
16 juni, 2003 kl. 07:59 #37768Tengil
Deltagare>Tengil: Har du och kan du hantera samt förstå en multimeter? 🙂
Nej, skräddaren säger nej:-)
Men jag har tittat på när en kompis använde en sådan, mojäng på min bil.
Jag vet iofs inte om det gör mig kvalificerad att hjälpa dig:D -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.