› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem med laddtryck…
- Detta ämne har 13 svar, 1,286 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 3 månader sedan av
Sebbe.
-
FörfattareInlägg
-
17 mars, 2009 kl. 15:42 #4358
Sebbe
DeltagareTjena!
Helt ny här så ber om ursäkt på förhand om det inte hamnade i rätt kategori eller ngt i den stilen.
Har en impreza gt-99 med 3″ slutburk annars orginal (tror jag)
Saken är den att den i nuläget laddar 1.1 kg.(5:ans växel uppförsbacke och 3000 rpm) Orginal ska den väl ladda 0.8-0,9 kg? Snackade med förra ägaren som försäkrade mig om att inte han hade satt dit ngt fulchipp eller dylikt. Kan man höja /sänka laddet på orginalwastegaten?18 mars, 2009 kl. 17:45 #64942Sebbe
DeltagareKollade idag efter bloöventil men hittade ingen sådan. Vart i styrboxen borde eventuellt chip sitta? Och hur tar man bort det?
Eller kan det vara så enkelt att jag har för kass laddtrycksmätare(BSR) som visar fel?Tacksam för svar!
18 mars, 2009 kl. 18:28 #64938.zip
DeltagareHelt rätt. Mätare kan visa fel, speciellt budget mätare.
En orginal GT ska ladda runt 0.9 bar beroende på väder och kyla 🙂
Om bilen har ett chip/piggyback så sitter denna vid ECU’n.
ECU sitter under mattan på golven vid passagerarens fötter i form av en silverfärgad fyrkantig plåtlåda med tre stora kontaktdon i + en tjock kabelstam.Även andra luftfilter än org. panelfilter kan höja laddtrycket.
När jag bytte till KN panelfilter så ökades laddet med nästan 0.2 bar.//.zip
18 mars, 2009 kl. 20:49 #64943Sebbe
DeltagareTack för hjälpen, ska kolla upp det där med panelfilter osv. Hade även tänkt beställa en autometer mätare och se om jag får ngn ordning på det här!
19 mars, 2009 kl. 22:18 #64934FeA
DeltagareVarför vill du att den ska ladda mindre?
Om du nu vill köpa en ny mätare så tycker jag att du ska skippa autometer…
edit: Du kan inte höja/sänka laddet på wastegaten.
20 mars, 2009 kl. 06:25 #64944Sebbe
DeltagareI och med att jag har köpt en bil i tron om att den ska vara orginal vill jag väl att den ska ladda som orginal också?
Sen hade jag tänkt trimma lite så då vill jag ha allt så orginal som möjligt när jag börjar, för att slippa haverier!Någon som har en bild på en orginal ECU?
20 mars, 2009 kl. 08:42 #64939NickeH
DeltagareJag vet inte om det är till nån hjälp men min impreza gt helt orginal förutom 3″ avgas från turbon laddar upp till 1.2-1.3 enligt peak värdet på min defi-mätare. Detta händer på höga växlar 4-5:an. Så det är nog inget konstigt att din laddar lite mer än 0.9
20 mars, 2009 kl. 11:44 #64940Alexander
Deltagareedit: Du kan inte höja/sänka laddet på wastegaten.
Man kan väl visst det höja/sänka laddet på wastegaten. Eller är jag helt ute o cyklar?
Det finns iaf en justering via armen/staget från WG som jag har pillat på 😛
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587220 mars, 2009 kl. 12:14 #64937specialized
Deltagareedit: Du kan inte höja/sänka laddet på wastegaten.
Man kan väl visst det höja/sänka laddet på wastegaten. Eller är jag helt ute o cyklar?Det finns iaf en justering via armen/staget från WG som jag har pillat på :P//Alexhttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpghttp://www.garaget.org/?car=95872
Både ja och nej.
Det är grundladdtrycket som ändras om du justerar wg-stången.
Detta är det laddtryck som bilen går på utan hjälp från solenoiden.Solenoiden (aka. magnetventil) justerar sedan upp laddet från 0,4 – 0,5 som är grundladdtryck, upp till det laddtryck som Ecu`n och din högerfot vill ha, etc. 1 bar 🙂
Alltså kan du inte höja laddtrycket genom att justera Wg-stången 🙂
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg20 mars, 2009 kl. 13:05 #64941Alexander
DeltagareOkej, det hade jag inte riktigt koll på. Mycket bra info! 🙂
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587223 mars, 2009 kl. 09:54 #64935FeA
DeltagareI och med att jag har köpt en bil i tron om att den ska vara orginal vill jag väl att den ska ladda som orginal också? Sen hade jag tänkt trimma lite så då vill jag ha allt så orginal som möjligt när jag börjar, för att slippa haverier!Någon som har en bild på en orginal ECU?
Men den är ju inte orginal, slutburken var väl bytt?
Det kan göra så att den laddar lite mer än org.
Om man byter hela aga’t (utan att mappa) så är det mkt vanligt att man får sätta dit en dawes för att få bukt med laddtryckssvaj.23 mars, 2009 kl. 15:15 #64945Sebbe
DeltagareNej det är jag medveten om att den inte är.
Alright! Det var det jag var lite lur på att det kunde bli,Men nu är det ju bara slutburken som är bytt.
Har en dawes på hyllan, en autometer-mätare på posten och en downpipe på laitis som jag ska hämta ut och montera så småningom.Men jag tänkte först och främst få bukt på det här ”problemet” innan jag börjar tjafsa med downpipe och dawes m m.
23 mars, 2009 kl. 23:32 #64936FeA
DeltagareJag *tror* att endast ett byte av slutburk kan ”ställa till det” så att den laddar lite mer än org.
Om jag vore du så skulle jag passa på att byta hela aga’t (inkl. ny race/sport kat, eller helt utan) på en gång när du ändå ska byta downpipe – det blir en jäkla skillnad mot org. Det finns ju några på ebay för nästan inga pengar alls.
Sen är det bara att muttra dit dawesen och ställa in laddtrycket på ~1,15bar så har du en kärra som går riktigt fint! 🙂24 mars, 2009 kl. 06:19 #64946Sebbe
DeltagareOkej så pass enda!
Ja det är ju värt att kolla upp!Tack för all hjälp härifrån! Nu får ni se upp för en grön gt kombi i Ume’! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.