› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › safe blandningsförhållande?
- Detta ämne har 7 svar, 1,085 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2009 kl. 09:07 #4447
xzeus
DeltagareVilket blandningsförhållande bör man ligga på vid fullt laddtryck för att det inte ska spika?
har dawes och bredbandslambda i min gt-96 och den ligger mellan 8.0-9.0:1 vid 1.1-1.2 bar laddtryck på 4an.
min bil är troligtvis chippad, hittade massa ditlödda ic-kretsar och potentiometrar i styrboxen när jag plockade loss locket på den 🙂19 juni, 2009 kl. 14:35 #65542Turbovin
DeltagareÖver AFR 12.2 bör den nog inte gå om jag minns Per på Autotech rätt. Det motsvarar väl lambda 0.83.
19 juni, 2009 kl. 14:54 #65541.zip
DeltagarePå vaccum 13-15.
Och på laddtryck, (beroende på vilket laddtryck och tändning och vad som i övrigt är ändrat kring motorn) 10,8 – 12.Nästan en copy/paste från Johan
//.zip
20 juni, 2009 kl. 13:05 #65544xzeus
Deltagaredå behöver jag inte oroa mig för att den går magert iaf, ligger precis på 14.6 afr på tomgång å mellanregistret men fetar på mer när laddtrycket och varvet ökar
21 juni, 2009 kl. 09:29 #65539Kvarnis
Deltagaredå behöver jag inte oroa mig för att den går magert iaf, ligger precis på 14.6 afr på tomgång å mellanregistret men fetar på mer när laddtrycket och varvet ökar
Men dina afr värden för laddtryck är dock lite väl låga du bör aldrig gå lägre än 10:1 om du kör med ren bensin dvs
21 juni, 2009 kl. 11:43 #65545xzeus
Deltagaredå behöver jag inte oroa mig för att den går magert iaf, ligger precis på 14.6 afr på tomgång å mellanregistret men fetar på mer när laddtrycket och varvet ökar
Men dina afr värden för laddtryck är dock lite väl låga du bör aldrig gå lägre än 10:1 om du kör med ren bensin dvs
hmm, du tänker nog lite tokigt nu, 10:1 är 10 delar luft till en del bränsle, min ligger alltså åt feta hållet om 10:1 måste nog upp till minst 1.4bar laddtryck om jag ska komma i närheten av 10:1
21 juni, 2009 kl. 13:03 #65543Turbovin
DeltagarePratar vi AFR nu och inte Lambda alltså? Under 10 i AFR är överdrivet fett och inte bra för motorn det heller.
21 juni, 2009 kl. 14:57 #65540Kvarnis
DeltagareAntog att vi pratade afr dvs afr på 8.0-9.0 är lågt, mycke soppa what ever… inte så bra om man säger så
Om vi pratar max effekt brukar den infinna sig vid ~lambda o.82(dvs afr 12 för vanlig soppa), många kör gärna lite lägre för att känna sig på den säkra sidan dock. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
