› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Ryckig start?
- Detta ämne har 14 svar, 1,954 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 6 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2004 kl. 06:45 #594
David
DeltagareHej!
Har fått nått lustigt krongel när man ska åka iväg på tex 1:an växel så rycker bilen fram nästan så den hoppar då måste man koppla om o slira iväg. är en gt -00
Nån som vet va det kan vara? motorfäste?
Om det nu är ett motorfäste så va dom inte så lätta o hitta nån som har bilder på vart dom sitter??Mvh David
6 maj, 2004 kl. 07:03 #39042SecretAgentMan
Deltagare*asg*
Jadu Mats…tycker man att original rycker skall man definitivt prova sinter för att vidga sina referensramar en smula. 😉
Men som du säger, gör en misslyckad start (4-5000 rpm, slira ordentligt på kopplingen) så blir den bättre. 🙂
/J
6 maj, 2004 kl. 07:27 #39055Niklas
DeltagareHänt mig ibland, man känner sig lite misslyckad och funderar på om tjejen skall köra istället. 😉
Verkar dock bara hända om man möter med för lite gas…har jag fått för mig. Prova att gasa lite mer men inte tvunget att ligga på varvstoppet för det.
”Hey man, you’re not gonna stick a banana in the tailpipe!”
6 maj, 2004 kl. 08:21 #39053David
DeltagareTack mats för den fina förklaringen
Får gå ut o testa en ”rattlåsstart” o se om det blir bättre 🙂Mvh David
6 maj, 2004 kl. 08:26 #39051down_the_drain
Deltagarehar samma fenomen på min GT 00. Frågade där jag köpte bilen om den verkligen skulle rycka så vid lite gas. O svaret? JA, så var i princip de flesta 99-00. Min gör det bara när den e kall. Efter en lite stunds körning så slutar den. Så det e bara att göra som de flesta skriver här inne. Ge den lite mer gas.
/Peter
6 maj, 2004 kl. 08:51 #39049Xenomorph
DeltagareSå ni menar att när man startar så rycker 1:ans växel ? Jag startar lugnt och eller rivstartar utan att få det ryckíga som ni pratar om jag har kanske tur och slipper det då. Har ju en GT 99:a själv.
>har samma fenomen på min GT 00. Frågade där jag köpte bilen
>om den verkligen skulle rycka så vid lite gas. O svaret? JA,
>så var i princip de flesta 99-00. Min gör det bara när den e
>kall. Efter en lite stunds körning så slutar den. Så det e
>bara att göra som de flesta skriver här inne. Ge den lite mer
>gas.
>
>/Peter6 maj, 2004 kl. 09:05 #39054David
DeltagareMin va oxå så i början att det bara va när den var kall men nu även efter mantorp 🙁
men inte alltid utan bara iblandrycker bara när man kör iväg sakta på 1:ans ..
6 maj, 2004 kl. 14:33 #39046griml0ck
DeltagareGasa mer när du startar på ettan så ryker den nog mindre. Men man kan behöva lite utrymme frammåt dock för den sticker förstås iväg fortare då 😉
6 maj, 2004 kl. 18:53 #39052Golvis
Deltagareååjtå! Låter bra att ni har samma ”problem”, nu kan jag sova lungt, heh. Min är precis likadan, vid ordentlig kallstart så kan den börja hoppa lite om man inte slirar på kopplingen.
6 maj, 2004 kl. 19:45 #39050Vectorm12
DeltagareJag tror att detta gäller för de flesta Subaru, farsans Legacy beter sig på samma sätt.
Du kan pröva att göra som jag.
1. Gasa upp till ca 2000rpm
2. Släpp lite på kopplingen så att bilen börjar rulla.
3. frikoppla igen och låt varven falla till ca 1100 och släpp kopplingen igen.Voilá en lugn och ryckfri start. OBS! detta behöver man träna på innan man får till det ordentligt. Svårast är att hitta rätt fart att frikoppla i.
Lycka till…;)
6 maj, 2004 kl. 20:26 #39047MickeM
DeltagareJag måste väl joina här jag med då. Dito me min 99a. Men bara när jag ska hem på lunch från jobbet… (?) Bit på den ni!!! 😀
/MickeM
19 december, 2005 kl. 06:19 #39043Manor
DeltagareHej !
Detta låter som ett känt fenomen på åtminstone GT av årsmodell 99-00. Jag har en 99:a och har precis samma problem. Jag har bytt lamell en gång, men problemet återkom igen efter ett litet tag. Rådet brukar vara att göra en ”rattlås” start…typ varva 4000 och dumpa kopplingen. Jag har inte gjort så, utan har väl anpassat mig till det ryckiga beteendet och släpper försiktigt upp kopplingen på tomgång för att möta på med gas när kopplingen väl är helt uppsläppt. Det fungerar oftast perfekt, men visst är det lite irriterande.
Lösningen enligt engelsmännen som inte kan ha fel ;), är att vid byte av kopplingen använda P1:ans grejor istället. Det är väl något som jag skulle fundera på när det är dags… SSi:S raceputtar som kör med sinterlamell har dock än värre problem än vi, tror jag :P.
Lycka till / Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #39044Manor
Deltagare…tilläggas bör att det kända problemet alltså rör kopplingen/lamell och inte motorfästerna (om det inte framgick av det tidigare inlägget :)). Jag kan ju dock inte svära på att det är detta din bil har drabbat av, men det är ganska troligt. Det är alltså inget farligt/skadligt utan bara väldigt irriterande tills man lärt sig hantera ”gräshoppe”-skutten ;).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #39045Manor
Deltagare>Stå stilla med bilen.
>Lägg i femman.
>Varva fullt.
>dumpa kopplingen.
>
>Inget jag vill testa på min dock, men vissa bilmekare gör
>såhär för att rensa av ibland har jag hört…Den meck som skulle göra så här med min bil…skulle få med min mamma och pappa att göra 😛 ;). Vilken j-vla bilmisshandel x( x( x(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #39048moken
Deltagaremin förra 98 var så ibland nÄr den var kall, och gärna vid fuktigt väder, min nuvarande 98 har haft en tendens till samma ngn gång, men inte lika mkt…
Som sagt en riktig avbränning av lamell KAN funka, jag testade aldrig själv…
Vissa säger att man kan göra följande…Stå stilla med bilen.
Lägg i femman.
Varva fullt.
dumpa kopplingen.Inget jag vill testa på min dock, men vissa bilmekare gör såhär för att rensa av ibland har jag hört…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.