SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Ryckig start?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #594
    David
    Deltagare

    Hej!
    Har fått nått lustigt krongel när man ska åka iväg på tex 1:an växel så rycker bilen fram nästan så den hoppar då måste man koppla om o slira iväg. är en gt -00
    Nån som vet va det kan vara? motorfäste?
    Om det nu är ett motorfäste så va dom inte så lätta o hitta nån som har bilder på vart dom sitter??

    Mvh David

    #39042
    SecretAgentMan
    Deltagare

    *asg*

    Jadu Mats…tycker man att original rycker skall man definitivt prova sinter för att vidga sina referensramar en smula. 😉

    Men som du säger, gör en misslyckad start (4-5000 rpm, slira ordentligt på kopplingen) så blir den bättre. 🙂

    /J

    #39055
    Niklas
    Deltagare

    Hänt mig ibland, man känner sig lite misslyckad och funderar på om tjejen skall köra istället. 😉

    Verkar dock bara hända om man möter med för lite gas…har jag fått för mig. Prova att gasa lite mer men inte tvunget att ligga på varvstoppet för det.

    “Hey man, you’re not gonna stick a banana in the tailpipe!”

    #39053
    David
    Deltagare

    Tack mats för den fina förklaringen
    Får gå ut o testa en “rattlåsstart” o se om det blir bättre 🙂

    Mvh David

    #39051
    down_the_drain
    Deltagare

    har samma fenomen på min GT 00. Frågade där jag köpte bilen om den verkligen skulle rycka så vid lite gas. O svaret? JA, så var i princip de flesta 99-00. Min gör det bara när den e kall. Efter en lite stunds körning så slutar den. Så det e bara att göra som de flesta skriver här inne. Ge den lite mer gas.

    /Peter

    #39049
    Xenomorph
    Deltagare

    Så ni menar att när man startar så rycker 1:ans växel ? Jag startar lugnt och eller rivstartar utan att få det ryckíga som ni pratar om jag har kanske tur och slipper det då. Har ju en GT 99:a själv.

    >har samma fenomen på min GT 00. Frågade där jag köpte bilen
    >om den verkligen skulle rycka så vid lite gas. O svaret? JA,
    >så var i princip de flesta 99-00. Min gör det bara när den e
    >kall. Efter en lite stunds körning så slutar den. Så det e
    >bara att göra som de flesta skriver här inne. Ge den lite mer
    >gas.
    >
    >/Peter

    #39054
    David
    Deltagare

    Min va oxå så i början att det bara va när den var kall men nu även efter mantorp 🙁
    men inte alltid utan bara ibland

    rycker bara när man kör iväg sakta på 1:ans ..

    #39046
    griml0ck
    Deltagare

    Gasa mer när du startar på ettan så ryker den nog mindre. Men man kan behöva lite utrymme frammåt dock för den sticker förstås iväg fortare då 😉

    #39052
    Golvis
    Deltagare

    ååjtå! Låter bra att ni har samma “problem”, nu kan jag sova lungt, heh. Min är precis likadan, vid ordentlig kallstart så kan den börja hoppa lite om man inte slirar på kopplingen.

    #39050
    Vectorm12
    Deltagare

    Jag tror att detta gäller för de flesta Subaru, farsans Legacy beter sig på samma sätt.

    Du kan pröva att göra som jag.
    1. Gasa upp till ca 2000rpm
    2. Släpp lite på kopplingen så att bilen börjar rulla.
    3. frikoppla igen och låt varven falla till ca 1100 och släpp kopplingen igen.

    Voilá en lugn och ryckfri start. OBS! detta behöver man träna på innan man får till det ordentligt. Svårast är att hitta rätt fart att frikoppla i.

    Lycka till…;)

    #39047
    MickeM
    Deltagare

    Jag måste väl joina här jag med då. Dito me min 99a. Men bara när jag ska hem på lunch från jobbet… (?) Bit på den ni!!! 😀

    /MickeM

    #39043
    Manor
    Deltagare

    Hej !

    Detta låter som ett känt fenomen på åtminstone GT av årsmodell 99-00. Jag har en 99:a och har precis samma problem. Jag har bytt lamell en gång, men problemet återkom igen efter ett litet tag. Rådet brukar vara att göra en “rattlås” start…typ varva 4000 och dumpa kopplingen. Jag har inte gjort så, utan har väl anpassat mig till det ryckiga beteendet och släpper försiktigt upp kopplingen på tomgång för att möta på med gas när kopplingen väl är helt uppsläppt. Det fungerar oftast perfekt, men visst är det lite irriterande.

    Lösningen enligt engelsmännen som inte kan ha fel ;), är att vid byte av kopplingen använda P1:ans grejor istället. Det är väl något som jag skulle fundera på när det är dags… SSi:S raceputtar som kör med sinterlamell har dock än värre problem än vi, tror jag :P.

    Lycka till / Mats N

    #39044
    Manor
    Deltagare

    …tilläggas bör att det kända problemet alltså rör kopplingen/lamell och inte motorfästerna (om det inte framgick av det tidigare inlägget :)). Jag kan ju dock inte svära på att det är detta din bil har drabbat av, men det är ganska troligt. Det är alltså inget farligt/skadligt utan bara väldigt irriterande tills man lärt sig hantera “gräshoppe”-skutten ;).

    mvh Mats N

    #39045
    Manor
    Deltagare

    >Stå stilla med bilen.
    >Lägg i femman.
    >Varva fullt.
    >dumpa kopplingen.
    >
    >Inget jag vill testa på min dock, men vissa bilmekare gör
    >såhär för att rensa av ibland har jag hört…

    Den meck som skulle göra så här med min bil…skulle få med min mamma och pappa att göra 😛 ;). Vilken j-vla bilmisshandel x( x( x(.

    mvh Mats N

    #39048
    moken
    Deltagare

    min förra 98 var så ibland nÄr den var kall, och gärna vid fuktigt väder, min nuvarande 98 har haft en tendens till samma ngn gång, men inte lika mkt…

    Som sagt en riktig avbränning av lamell KAN funka, jag testade aldrig själv…
    Vissa säger att man kan göra följande…

    Stå stilla med bilen.
    Lägg i femman.
    Varva fullt.
    dumpa kopplingen.

    Inget jag vill testa på min dock, men vissa bilmekare gör såhär för att rensa av ibland har jag hört…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.