› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › + eller -?
- Detta ämne har 13 svar, 1,384 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
Impreza Fredde.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2004 kl. 17:12 #706
Impreza Fredde
DeltagareSpelar det verkligen någon roll vilken pol man tar bort på batteriet när man ska nollställa ECU:n? Vissa säger + och vissa säger – Vad är bäst, och hur länge ska det vara bortkopplat för att det ska fungera?
16 december, 2004 kl. 19:17 #39964Niklas
DeltagareTa bort båda så är du säker. 😉
16 december, 2004 kl. 19:29 #39959Plura
DeltagareJag tror inte att det spelar någon roll du bryter ju strömmen vilken du än tar bort. När jag körde SAAB och skulle nollställa styrenheten så sa dom att man skule ta bort + kabeln varför vet jag inte. Om du tar bort + kabeln så se till att du inte stöter emot något av metall för då blixtrar det lite…
16 december, 2004 kl. 20:05 #39960soemp
DeltagareDå smiter jag in med en liten fråga här 🙂 Behöver man nolla bilen om man sätter tillbaks original avgassystem och luftfilter? Eller är det bara att åka?
17 december, 2004 kl. 07:03 #39955Strat
DeltagareMinus räcker. Om du av nån annan anledning ska ha av plus, ta av minus först.
20 december, 2004 kl. 20:52 #39958Micke81
DeltagareVerkar lite giftigt att ta bort jorden först 🙁 Och ska du verkligen nolla boxen så måste du in med en dator. Du blir inte av med felkoder bara för att du hänger av ena batteripolen 😉
/Micke
20 december, 2004 kl. 22:08 #39961Impreza Fredde
Deltagare>Verkar lite giftigt att ta bort jorden först 🙁 Och ska du
>verkligen nolla boxen så måste du in med en dator. Du blir
>inte av med felkoder bara för att du hänger av ena
>batteripolen 😉
>
>/MickeAnledningen till att jag ska nolla boxen är för att jag ska byta slutdämpare och ta bort snorklen samtidigt, och dessutom har jag precis bytt LMM och börjat köra på 98 oktan, så det är väl läge att lära bilen på nytt efter detta? Så du säger att plus ska av då?
/Fredrik
21 december, 2004 kl. 08:03 #39965Niklas
DeltagareFredde: Alla modifieringar på motor och avgas bör följas av en nollning av ECUn för att motorn skall lära sig korrekta värden. Om du är osäker på hur du gör efter nollningen prova att söka på forumet. Finns många trådar om detta redan.
21 december, 2004 kl. 08:45 #39956Strat
Deltagare>Verkar lite giftigt att ta bort jorden först 🙁 Och ska du
>verkligen nolla boxen så måste du in med en dator. Du blir
>inte av med felkoder bara för att du hänger av ena
>batteripolen 😉
>
>/MickeMan kopplar ALLTID av minus först. Gnistbildning är inget man vill ha 😉 Gäller alla bilar, och alla batterier :+
En halvtimme räcker för att nollställa ecu’n, inkl ta bort felkoder och historik. Det finns kondensatorer som måste tömmas innan detta händer, men en halvtimme bör räcka. Annars sitter det kontakter under ratten som kan kopplas ihop. Eller så kör man med Delta Dash.
Jag tycker dock att nollställningen är lite överskattad… 99-00 lär sig fort, och senare modeller ännu fortare. Slutresultatet blir iaf precis samma, oavsett nollställning eller inte.
🙂
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil21 december, 2004 kl. 08:58 #39957Strat
Deltagare…och så kopplar man också på minus sist då man monterar tillbaka grejera 🙂
Det som händer vid en reset, när det gäller inlärningsvärden, är i stort sett att dessa ställs i mitten av vad som är tillåtet. När det gäller tex tändningen så baserar ecu’n den på två mappar, en base map och en advance map. Dessa styr i grunden mellan vilka värden ecu’n får ställa tändningen. Det finns en multiplier som heter IAM (Ignition Advance Multiplier) som går från 1-16, där 1 = base map och 16 = advance map. När man resetar ecu’n ställs denna på 8. Detta kan ju vara ett bättre utgångsläge, men som sagt, dom lär sig fort att backa om det behövs 🙂
(Tändningen bestäms sen slutgiltigt också av en rad andra inputs och mappar)
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil21 december, 2004 kl. 09:22 #39953SecretAgentMan
DeltagareLyssna och lär – Strat har järnkoll. 🙂
/J
22 december, 2004 kl. 12:18 #39962Impreza Fredde
Deltagare>Lyssna och lär – Strat har järnkoll. 🙂
>
>/JTack för tipsen, det ska nog gå bra. Men är det riktig hårdkörning som gäller efter nollningen?
/F
22 december, 2004 kl. 12:23 #39954SecretAgentMan
DeltagareDet spelar ingen större roll, den lär sig i alla fall allt eftersom. 🙂
/J
28 december, 2004 kl. 21:42 #39963Impreza Fredde
DeltagareAllt gick bra vid nollningen av ecu:n, drog av minuskablen 2 tim, nu går den riktigt bra =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.