Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #706
    Impreza Fredde
    Deltagare

      Spelar det verkligen någon roll vilken pol man tar bort på batteriet när man ska nollställa ECU:n? Vissa säger + och vissa säger – Vad är bäst, och hur länge ska det vara bortkopplat för att det ska fungera?

      #39964
      Niklas
      Deltagare

        Ta bort båda så är du säker. 😉

        #39959
        Plura
        Deltagare

          Jag tror inte att det spelar någon roll du bryter ju strömmen vilken du än tar bort. När jag körde SAAB och skulle nollställa styrenheten så sa dom att man skule ta bort + kabeln varför vet jag inte. Om du tar bort + kabeln så se till att du inte stöter emot något av metall för då blixtrar det lite…

          #39960
          soemp
          Deltagare

            Då smiter jag in med en liten fråga här 🙂 Behöver man nolla bilen om man sätter tillbaks original avgassystem och luftfilter? Eller är det bara att åka?

            #39955
            Strat
            Deltagare

              Minus räcker. Om du av nån annan anledning ska ha av plus, ta av minus först.

              #39958
              Micke81
              Deltagare

                Verkar lite giftigt att ta bort jorden först 🙁 Och ska du verkligen nolla boxen så måste du in med en dator. Du blir inte av med felkoder bara för att du hänger av ena batteripolen 😉

                /Micke

                #39961
                Impreza Fredde
                Deltagare

                  >Verkar lite giftigt att ta bort jorden först 🙁 Och ska du
                  >verkligen nolla boxen så måste du in med en dator. Du blir
                  >inte av med felkoder bara för att du hänger av ena
                  >batteripolen 😉
                  >
                  >/Micke

                  Anledningen till att jag ska nolla boxen är för att jag ska byta slutdämpare och ta bort snorklen samtidigt, och dessutom har jag precis bytt LMM och börjat köra på 98 oktan, så det är väl läge att lära bilen på nytt efter detta? Så du säger att plus ska av då?

                  /Fredrik

                  #39965
                  Niklas
                  Deltagare

                    Fredde: Alla modifieringar på motor och avgas bör följas av en nollning av ECUn för att motorn skall lära sig korrekta värden. Om du är osäker på hur du gör efter nollningen prova att söka på forumet. Finns många trådar om detta redan.

                    #39956
                    Strat
                    Deltagare

                      >Verkar lite giftigt att ta bort jorden först 🙁 Och ska du
                      >verkligen nolla boxen så måste du in med en dator. Du blir
                      >inte av med felkoder bara för att du hänger av ena
                      >batteripolen 😉
                      >
                      >/Micke

                      Man kopplar ALLTID av minus först. Gnistbildning är inget man vill ha 😉 Gäller alla bilar, och alla batterier :+

                      En halvtimme räcker för att nollställa ecu’n, inkl ta bort felkoder och historik. Det finns kondensatorer som måste tömmas innan detta händer, men en halvtimme bör räcka. Annars sitter det kontakter under ratten som kan kopplas ihop. Eller så kör man med Delta Dash.

                      Jag tycker dock att nollställningen är lite överskattad… 99-00 lär sig fort, och senare modeller ännu fortare. Slutresultatet blir iaf precis samma, oavsett nollställning eller inte.

                      🙂

                      ————————————–
                      /Claes
                      Regionsansvarig Stockholm
                      Min RalliPil

                      #39957
                      Strat
                      Deltagare

                        …och så kopplar man också på minus sist då man monterar tillbaka grejera 🙂

                        Det som händer vid en reset, när det gäller inlärningsvärden, är i stort sett att dessa ställs i mitten av vad som är tillåtet. När det gäller tex tändningen så baserar ecu’n den på två mappar, en base map och en advance map. Dessa styr i grunden mellan vilka värden ecu’n får ställa tändningen. Det finns en multiplier som heter IAM (Ignition Advance Multiplier) som går från 1-16, där 1 = base map och 16 = advance map. När man resetar ecu’n ställs denna på 8. Detta kan ju vara ett bättre utgångsläge, men som sagt, dom lär sig fort att backa om det behövs 🙂

                        (Tändningen bestäms sen slutgiltigt också av en rad andra inputs och mappar)

                        ————————————–
                        /Claes
                        Regionsansvarig Stockholm
                        Min RalliPil

                        #39953
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Lyssna och lär – Strat har järnkoll. 🙂

                          /J

                          #39962
                          Impreza Fredde
                          Deltagare

                            >Lyssna och lär – Strat har järnkoll. 🙂
                            >
                            >/J

                            Tack för tipsen, det ska nog gå bra. Men är det riktig hårdkörning som gäller efter nollningen?

                            /F

                            #39954
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Det spelar ingen större roll, den lär sig i alla fall allt eftersom. 🙂

                              /J

                              #39963
                              Impreza Fredde
                              Deltagare

                                Allt gick bra vid nollningen av ecu:n, drog av minuskablen 2 tim, nu går den riktigt bra =)

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.