SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Fartspärr Svar till: Fartspärr

arikesti
Deltagare

>Förklara gärna varför de flesta motorhaverier uppkommer just
    >efter man slagit av efter längre stunder i högre fart Ari. 🙂
    >Jag personligen är rätt säker på att vevlagren i Imprezan inte
    >är avsedda för påfrestningen de utsätts för.
    >
    >Det öppna filtret är en dödsdom, det är mera regel än undantag
    >- den statistiken borde man enkelt kunna plocka fram genom en
    >sökning enbart här på forumet.
    >
    >Du hade kanske bara tur – har du tänkt på det? 🙂
    >
    >/J – har länge haft avgas- och oljetemp i bilen, och har sett
    >vad som händer efter längre stunder med högre belastning.

Jag har väl haft tur i 13000 mil då! Kanske ska köpa mig en lott efterssom jag verkar ha konstant tur.
    Känns egentligen som om tur inte har något med denna diskussion å göra.
    Tror knappast att en avsevärd del av oss imprezafantaster får en mer rasbenägen motor från fabrik.

Tillverkning av motorer idag och speciellt asiatiska sådana är extremt tolerans-snäva. Att den rasar beror på andra faktorer. Ett lager håller, eller inte för en viss belastning. Belastningen på ett vevlager i motorerna klarar ju av motsvarande belastningen i 250 kmh. Dvs strax under rödmarkeringen eller 6250 rpm i en STI. Rödmarkeringen är ju till för att visa att om man kommer in på rött område så riskerar motorn att ta skada. Om ett lager klarar av att belastas i 10 minuters perioder så klarar det även av att belastas en längre tid så länge kylningen av lagret är ok. Och det har jag ju provat ut så att säga. Jag kan ju bara konstatera att min förra GT klarade av att köras i intervallet 240-260 Kmh i 45 minuter, tanka och likadant igen i ca totalt 3 timmar som längst. Likadant i min STI fast max 250 pga fartspärr. Tror inte att Subaru har specialbyggt några hemliga features i mina bilar med extra kylning eller keramiska lager.
    Givetvis så kommer inte mina lager att hålla lika länge som en som varvar max 3000 rpm under hela bilens livslängd. Men att Impreza motorn har en förmåga att rasa efter att ha körts hårt under längre perioder och därmed rasbenägen är inte sant.
    Det har jag bevisat och det har inte haft med tur å göra.

SAM: vilken avgastemp är för hög enligt din mening. Vill veta eftersom jag på måndag beställer ett gäng Defi mätare och pga av dig fick en av dom bli just för avgastemp. Man blir ju nyfiken.