Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #721
    arikesti
    Deltagare

      Någon som vet om fartspärren vid 250 kmh går att programmera bort?
      Kärran e en 02 STI.

      #40022
      pannan
      Deltagare

        >Någon som vet om fartspärren vid 250 kmh går att programmera
        >bort?
        >Kärran e en 02 STI.

        Fartspärr? En 02 STI gör väl bara ca 240-245 km/h standard?

        #40014
        LOScooby
        Deltagare

          Hej,

          Japp det gar, jag har en STI -2003 och har ECUTEK-custom map med borttagen Vmax!

          Här i Tyskland där jag för tillfället bor sa är det tom tillatet att köra riktigt for pa vissa vägsträckor.

          Det är dock ingen höjdare att köra max med STi’n eftersom motorn inte mar bra av dom höga varvtalen pa 6’an växel…

          Har själv maxat mätaren pa min STi och har mätt 255km/h pa min GPS men endast under kort tid!

          /L-O

          #40023
          arikesti
          Deltagare

            Jag har Ecutek 3 på min, jag får ta en sväng förbi JRM å be dom plocka bort den. Trodde inte dom kunde det.
            Jag kör mycket i Tyskland och ofta i de högre farterna. Vid 250 så finns det mycket kvar att ge, rent teoretiskt och förenklat så går bilen i 300 innan den fasta rödmarkeringen tar vid.
            De e ju ingen höjdare å ligga å paralellköra mot en Audi TT. Hade en GT tidigare och den låg jag och pressade i långa sträckor i 230-260 i utan att motorn tog skada. (Stuttgart området) Fick ju ioförsig stanna o tanka varje trekvart. Kan konstatera att STIn drar avsevärt mer soppa än GT i dom farterna, räknade på en tankning och då hade den dragit 2.96 liter milen.
            Många säger att Imprezan inte är en högfartsbil, jag håller inte med. I 200+ så har man ovanligt bra kontroll över bilen, inte alls så orolig och nervös som andra “prestandabilar”.

            Tack för svaren.

            #40017
            Kvarnis
            Deltagare

              Tyvärr har dom flesta konstig rasen kommit vid ploggande vid +240Km/h under längre tid.

              bara så att du är förvarnad..misstänker att bilen inte är mappad bla för +250Km/h då spärren är kvar…

              Just my 2C

              #40015
              LOScooby
              Deltagare

                Haller med Kvarnis!

                Min mappare här i Tyskland rekommenderar inte nagra längre stunder i dessa hastigheter…

                /L-O

                #40016
                skytiskapilen
                Deltagare

                  Samma med JRM, inga långkörare i toppfartsregistret.

                  /Andreas

                  – Original Gangster –

                  #40007
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Absolut – Vill man mångdubbla riskerna för ett generalras skall man hålla stumt i höga farter under längre tid..
                    Imprezan är inte ett autobahnlok – ta den krokiga vägen mellan punkt a och punkt b.

                    /J

                    #40011
                    Wiklundh
                    Deltagare

                      Är STI:n lika känslig som WRX/GT för detta?

                      #40018
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        >Är STI:n lika känslig som WRX/GT för detta?

                        Jag är rädd för att det inte spealt nån större roll….
                        Om man har otur 🙁

                        Dock så är dom nyare bilarna säkert mycket mer motstånd kraftig pga att större Huv sccop bla, man bör nog mätta insugs,olje &motortemp om man ska köra i över 250km/h nån längre stund.

                        Kortare besöka är inge större fara dock ;):D…inte i min bia alla fall 😀

                        att hålla stumt länge utvecklar ruskigt mycke värme, det märkar man när man åker på is’n bla

                        #40024
                        arikesti
                        Deltagare

                          Jag kan inte tala om annat än min egen erfarenhet. Min förra GT körde jag i 13000 mil utan några som helst problem. Jag kanske är ca 1 vecka i månaden i tyskland och besöker kunder. Oftast transporterar jag mig under nattetid och då ges möjlighet att gasa på lite. Motorn höll alldeles utmärkt. Dessutom med öppet luftfilter som så många bannlyser. Lät min kompetenta bilverkstad kontrollera skicket på motorn o annan mekanik innan jag sålde den vidare och deras utlåtande var att den var i bättre skick än en kärringkörd volvo med samma miltal. Så länge man har en rätt mappad motor och värmeavgining fungerar så kan inte jag se att det spelar någon som helst roll om man ligger 5 minuter i 250 eller 3 timmar. Det förekomer lite för mycket varningar och andra ajabaja tips om att bilen går sönder om du gör si och så. Det är säkert i all välmening men det går lite överstyr ibland. Det förekommer också pråpåer om att imprezan är “lågfartsbil” och endast det. Jag vill nog påstå att det är inte riktigt så. Jag har ägt ett par andra prestandabilar och ingen av dom slår högfartsegenskaperna som Imprezan har, I 200+ så är Imprezans vägållning och beteende helrätt. man har full kontroll och bilen e extremt stabil. Inte alls nervös, ryckig och oförutsägbar som andra bilar.

                          Hinner inte skriva mer nu, ska på ett möte. Ni andra kan väl reagera på mina påståenden under tiden.

                          Mvh Ari

                          #40012
                          Practos
                          Deltagare

                            >
                            >att hålla stumt länge utvecklar ruskigt mycke värme, det
                            >märkar man när man åker på is’n bla

                            – jo men det är passageraren som avger svettvärmen i din bil inte motorn
                            😮

                            #40008
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Förklara gärna varför de flesta motorhaverier uppkommer just efter man slagit av efter längre stunder i högre fart Ari. 🙂
                              Jag personligen är rätt säker på att vevlagren i Imprezan inte är avsedda för påfrestningen de utsätts för.

                              Det öppna filtret är en dödsdom, det är mera regel än undantag – den statistiken borde man enkelt kunna plocka fram genom en sökning enbart här på forumet.

                              Du hade kanske bara tur – har du tänkt på det? 🙂

                              /J – har länge haft avgas- och oljetemp i bilen, och har sett vad som händer efter längre stunder med högre belastning.

                              #40025
                              arikesti
                              Deltagare

                                >Förklara gärna varför de flesta motorhaverier uppkommer just
                                >efter man slagit av efter längre stunder i högre fart Ari. 🙂
                                >Jag personligen är rätt säker på att vevlagren i Imprezan inte
                                >är avsedda för påfrestningen de utsätts för.
                                >
                                >Det öppna filtret är en dödsdom, det är mera regel än undantag
                                >- den statistiken borde man enkelt kunna plocka fram genom en
                                >sökning enbart här på forumet.
                                >
                                >Du hade kanske bara tur – har du tänkt på det? 🙂
                                >
                                >/J – har länge haft avgas- och oljetemp i bilen, och har sett
                                >vad som händer efter längre stunder med högre belastning.

                                Jag har väl haft tur i 13000 mil då! Kanske ska köpa mig en lott efterssom jag verkar ha konstant tur.
                                Känns egentligen som om tur inte har något med denna diskussion å göra.
                                Tror knappast att en avsevärd del av oss imprezafantaster får en mer rasbenägen motor från fabrik.

                                Tillverkning av motorer idag och speciellt asiatiska sådana är extremt tolerans-snäva. Att den rasar beror på andra faktorer. Ett lager håller, eller inte för en viss belastning. Belastningen på ett vevlager i motorerna klarar ju av motsvarande belastningen i 250 kmh. Dvs strax under rödmarkeringen eller 6250 rpm i en STI. Rödmarkeringen är ju till för att visa att om man kommer in på rött område så riskerar motorn att ta skada. Om ett lager klarar av att belastas i 10 minuters perioder så klarar det även av att belastas en längre tid så länge kylningen av lagret är ok. Och det har jag ju provat ut så att säga. Jag kan ju bara konstatera att min förra GT klarade av att köras i intervallet 240-260 Kmh i 45 minuter, tanka och likadant igen i ca totalt 3 timmar som längst. Likadant i min STI fast max 250 pga fartspärr. Tror inte att Subaru har specialbyggt några hemliga features i mina bilar med extra kylning eller keramiska lager.
                                Givetvis så kommer inte mina lager att hålla lika länge som en som varvar max 3000 rpm under hela bilens livslängd. Men att Impreza motorn har en förmåga att rasa efter att ha körts hårt under längre perioder och därmed rasbenägen är inte sant.
                                Det har jag bevisat och det har inte haft med tur å göra.

                                SAM: vilken avgastemp är för hög enligt din mening. Vill veta eftersom jag på måndag beställer ett gäng Defi mätare och pga av dig fick en av dom bli just för avgastemp. Man blir ju nyfiken.

                                #40019
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Max 900, men det borde du endast se på en duktigt på ställd bil.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.