Hallo, Max!
Har nettopp fjernet ‘snorkelen(!)’ på min MY00, og fått flere postitive
effekter. Motoren har fått mer krefter, den løper lettere helt gjennom til
turtallssperren, og i tillegg går den jevnere. (Noe av den velkjente rykkingen rundt 2500-3500 o/min er borte. Dessuten hyggelig underholdning fra turboen som
spinner opp, samt dumpventil/wastegate som slipper ut overskuddsluft.
Men: Pass på at det ikke kan renne vann fra åpningen mellom panser og sideskjerm, ned langs skilleveggen i motorrommet, og inn i inntaket til filterboksen. (Jeg oppdaget at dette kan skje i kraftig regnvær.)
Fix: En -kort- rørstump (dia 7,5-8,2 mm) fra filteret, gjennom åpningen i skilleveggen inn til vingen/innerskjermen. Hvis du vil, kan du jo kappe en stuss av snorkelen som tidligere gikk inn til filterboksen.) Du kan også bruke f.eks en selvklebende tetningslist i gummi (fås hos Clas Ohlsson) eller silikon mellom filterboksen og skilleveggen for å tette fullstendig.
Et gitter foran åpningen til boksen eller rørstumpen er nok også smart, for å være på den sikre siden.
Skjøten mellom plastikk innerskjermene kan du tette med racing tape. Det holder!
Håper dette var en forståelig forklaring…..
Mvh Simen.