Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1791
    maxan
    Deltagare

      En hel del pratar/funderar på att plocka bort snorkeln innan luftfiltret. Det finns tydligen de som har haft problem med att det kommit in vatten och försört luftmängdsmätaren via filtret. Detta skedde under mer “extrema” förhållanden. Men eftersom det som vanligt finns de som kört utan snorkeln under flera år utan problem verkar det viktigaste iallafall vara att man skall vara VÄLDIGT noggrann med att vattenskyddet sätts tillbaka ORDENTLIGT! (någon som pillat närmare kanske kan förklara var det sitter? Antagligen skyddet som man ser i hjulhuset?).

      #46922
      Strat
      Deltagare

        Vattenskydd?? Undrar vad det skulle kunna vara… De delar jag berörde var den lilla kröken bakom strålkatarn, snorkelkulan itself, innerskärmen samt förlängingen av innerskärmen som går fram till frontspoilern. De två senare åkte naturligtvis på igen efteråt… Själva luftinsuget sitter ganska väl skyddat högt uppe i skärmen och det finns ingen risk för något “direktinsprut” av vatten eller skit, enligt min bedömning. Dock känns det ju lite mer riskabelt nu så jag funderar på att sätta något lagomt grovmaskigt galler för insugshålet.

        Claes

        #46919
        maxan
        Deltagare

          Det var några tyskar som haft problem. De hade haft lite olika mätare har jag för mig när de såg att allt blev knas. Det var när en fet lastbil stänkte upp MYCKET vatten mot sidan har jag för mig.. Då kom det tydligen in och förstörde luftmängdsmätaren.. tror det var något sådant..

          Max!

          #46920
          SecretAgentMan
          Deltagare

            De hade en lambdalink installerad, och på denna såg de att luft/bränsleblandningen blev extremt mager efter att ha åkt förbi en lastbil som vräkte vatten över bilen.

            Luftmängdmätaren fick spel, och rapporterade konstiga värden till ECU:n.

            Ännu en anledning att inhandla PossumLink. 😉 😀

            Jag tror inte det är några större problem, se till att innerskärmen sätts tillbaka *ordentligt*, och kolla filtret lite då-och-då.

            /J

            #46924
            SSE
            Deltagare

              Hallo, Max!

              Har nettopp fjernet ‘snorkelen(!)’ på min MY00, og fått flere postitive
              effekter. Motoren har fått mer krefter, den løper lettere helt gjennom til
              turtallssperren, og i tillegg går den jevnere. (Noe av den velkjente rykkingen rundt 2500-3500 o/min er borte. Dessuten hyggelig underholdning fra turboen som
              spinner opp, samt dumpventil/wastegate som slipper ut overskuddsluft.

              Men: Pass på at det ikke kan renne vann fra åpningen mellom panser og sideskjerm, ned langs skilleveggen i motorrommet, og inn i inntaket til filterboksen. (Jeg oppdaget at dette kan skje i kraftig regnvær.)

              Fix: En -kort- rørstump (dia 7,5-8,2 mm) fra filteret, gjennom åpningen i skilleveggen inn til vingen/innerskjermen. Hvis du vil, kan du jo kappe en stuss av snorkelen som tidligere gikk inn til filterboksen.) Du kan også bruke f.eks en selvklebende tetningslist i gummi (fås hos Clas Ohlsson) eller silikon mellom filterboksen og skilleveggen for å tette fullstendig.
              Et gitter foran åpningen til boksen eller rørstumpen er nok også smart, for å være på den sikre siden.

              Skjøten mellom plastikk innerskjermene kan du tette med racing tape. Det holder!

              Håper dette var en forståelig forklaring…..
              Mvh Simen.

              #46921
              Twala
              Deltagare

                Jag som har en 96:a, vad ska jag göra då??? Luftsnorkeln sitter tydligen inte där den gör på era nyare bilar…

                Någon som har gjort ingreppet på en äldra Impreza?

                /Tobbe

                Hodie mini, cras tibi.

                #46923
                Toni
                Deltagare

                  >Men: Pass på at det ikke kan renne vann fra åpningen mellom panser og >sideskjerm, ned langs skilleveggen i motorrommet, og inn i inntaket til >filterboksen. (Jeg oppdaget at dette kan skje i kraftig regnvær.)
                  >Fix: En -kort- rørstump (dia 7,5-8,2 mm) fra filteret, gjennom åpningen i >skilleveggen inn til vingen/innerskjermen. Hvis du vil, kan du jo kappe en >stuss av snorkelen som tidligere gikk inn til filterboksen.)

                  Precis så har jag gjort med att kapa en stump. Några som kommer till Brostugan på söndag kan ju kolla om ni vill. Vet f ö inte om jag tror på att det blir några fler hästar men roligare låter det och lite villigare varvar den subjektivt upp.

                  Simen, har du kollat in http://home.chello.no/antila/#

                  #46925
                  SSE
                  Deltagare

                    Hallo Toni,
                    Joda, jeg registrerte meg igår!

                    Mht effekt av å fjerne snorkelen:
                    Jeg testet in-gear akselerasjonstider direkte før/etter som følger:
                    3dje, 80-120 km/t: Ca 0,15 sek reduksjon (til ca 3,5 sek)
                    4de, 80-140 km/t: Ca 0,35 sek reduksjon (til ca 8,0 sek)
                    Ovenstående er gjennomsnitt av 4 ganger, begge retninger.
                    Tidene er tatt med stoppeklokke etter speedometeret, så det er naturligvis
                    er viss feilmargin, men feilmarginen er i det minste forsøkt redusert ved
                    å gjøre testene 4 ganger.

                    Øvrig info:
                    Før jeg fjernet snorkelen var den allerede ‘åpnet opp’ ved å bore huller i bunnen. Chiptunet hos Simco i Norge (ca 1 bar max tror jeg), KN innsatsfilter, Remus eksosanlegg fra bakre kat.

                    Andre med in-gear akselerasjonstider??
                    Mvh Simen.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.