#66811
maxan
Deltagare

    LAST EDITED ON May-17-01 AT 10:08PM (GMT)
    Det finns knappt några som kör med Öhlins i Europa eftersom de fortfarande i princip bara säljs tillverkade på licens i Japan. När det gäller val av dämpare (Leda, Öhlins, Bilstein osv) känns det som ett personligt val.

    England domineras av Leda och Bilstein av två enkla skäl, Prodrive säljer Bilstein och de två största Subaru-handlarna säljer Leda.

    Jag är ganska trött på att höra att pleta och preti där och där tycker si och så. Det finns väl inga som direkt kan mäta sig med Öhlins som är marknadsledande när det gäller prisklass DYRT (tävlingsförhållande).

    Självklart väger ord från grabbarna boys på Sellholms in men de rekomenderade EBC Grön till Imprezan. Engelsmännens erfarenheter säger är att det är lite si och så med EBC Grön (precis som vanligt personliga uppfattningar om hur allt skall fungera). Vad jag reagerade mest på är att EBC Grön för fram (vilket Sellholm rekommenderade mig) ännu inte är typade/godkända för om det var MY98-> frammåt (enligt uppgift från EBC själva).

    Var vill jag komma med detta? Joo, ännu en gång påpeka att ett par hundra engelska Impreza-ägares erfarenheter väger bra mycket tyngre än vad vare sig Öhlins, Leda, Prodrive, Sellholm osv säger. I Tävlingssammanhang tvivlar jag inte på deras kunskaper, men bilen går ju trots allt mer “vanligt” än på helställ på grusvägar, iallafall min bil 😉 Inga av dessa svenska killar (företagare) har några större erfarenheter av Imprezan som gatbil (tyvärr).

    Men som sagt, istället för att snacka om Öhlins (vilket jag har hört nu i ett par månader), hiva upp lädret och tjacka ett par Öhlinsare du också. 😀 (Som en polare sa till några svenskar vi gick ut med nere i Köln på hockey VM “Skall ni skrika om öl, eller skall ni dricka öl?”) 😉 😉 😉

    Jag beklagar bara att Öhlins inställning till försäljning i Sverige är att de skall kunna säljas över disk till en Volvo240 meckare. Just därför väljer de att inte sälja de justerbara dämparna i Sverige, BLÄÄÄÄÄ! x( x(

    Öhlins var rädda för att folk skulle montera själva och få bilen felbalanserad. Där tycker jag Öhlins gör en felbedömning av Impreza-ägarna helt klart! Jag tycker att en Impreza-ägare som köper så pass dyra grejjer låter någon som vet vad de pysslar med montera grejjerna. Så verkar ju fallet vara på i princip alla kit som säljs när det inte handlar om ett neighbour-kit 😉

    Max!