#66874
Toni
Deltagare

    Jag ska kolla med Stötdämparexperten (för säkerhets skull) inom vilka klick-lägen de anser att man med bibehållen “matchning” med dämparna kan behålla original-fjädrarna och att de ändå med lätthet trycker isär dämparen.

    Jag har funderat på att ha hårdare och kanske något sänkta fjädrar men skulle absolut vilja behålla originalfjädrarna på vintern och i regnväder på sommaren.
    Jag lutar nog nu istället mest åt att jag ändå kommer köra originalfjädrarna året runt.

    På vintern kommer jag då köra mjuk dämpning, originalkrängningshämmare och 15″ vinterdäck för optimalt fäste i snö och halt väglag.
    På sommaren kommer jag köra 17″, dämparna hårdare skruvade och förstärkta krängningshämmare fram/bak.
    På bana kommer jag köra 17″ (eller 16″ slicks), skruva dämparna till den yttre gränsen av hårdhet där de fortfarande funkar OK ihop med fjädrarna och sen justera de förstärkta krängningshämmarna till ytterläget fram/bak.

    Detta tror jag ger mig den flexibilitet jag är ute efter för olika typer av användning. Samtidigt som bilen till vardags inte blir obekvämt hårt dämpad eller riskerar släppa tvärt vid förlorat grepp i kurvor så kan jag ställa den mycket hårt för banan.

    Det ska bli intressant att se var gränsen går i stumhet på banan ihop med originalfjädrarna. Eventuellt kommer svaret bli att man med Leda kanske kan uppnå en ännu stummare bil just på banan men då tror jag att jag har igen det i bättre väghållning när vi möts på krokiga, ojämna landsvägar med potthål. Å andra sidan så kanske min setup överraskar mig positivt även på banan.
    Vi får se…