Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4665
    Toni
    Deltagare

      Av Stötdämparexperten i Stockholm har jag köpt och fått monterat Öhlinsdämpare justerbara i 26 lägen. Tror mig veta att vi numera är minst 3 gat-Impreza som kör med detta kit. Det är jag och Stefan i Stockolmsområdet samt Mikael i Köping. Mikael har haft det längst och han var grymt nöjd när jag snackade med honom i somras.

      Enligt Öhlins är deras dämpare inte framförallt en lösning för extremt stum banåkning utan en lösning för den som vill kunna välja att anpassa originalsättningen till olika sorter behov. Dock kommer jag få hjälp av Stötdämparexperten att hitta rätt hård inställning för bana på vår träff i Gelleråsen 11 maj och i kombination med mina förstärkta krängningshämmare ska det bli kul att se hur bilen känns. Dämparna är utvecklade för att passa ihop med originalfjädrarna som jag räknar med att behålla men ska funka bra även med de hårdare fjädrar som en del köper. Själv har jag bett om att få en mjuk inställning nu till att börja med som ska passa ihop med mina 15″ vinterdäck och ge ett följsamt beteende på vinterväglag. Upplever efter 2 dagars körning att bilen känns mer komfortabel än tidigare.

      Idag testade jag att ladda i en skarp asfaltkurva där jag kör varje dag och vet normalt var gränsen går. Första känslan var att bilen krängde mer än förut, antagligen p g a en aning mjukare inställning än med originaldämparna, dock kändes det konstigt nog inte som jag behövde släppa på gasen utan tvärtom att jag kunde gasa på lite till! Det kändes som om bilen TROTS en krängning som i originalutförande hade varit otäckt nära kast med baken som att bilen ändå höll kvar greppet. Men detta är bara ett första test och jag ska de närmaste veckorna lugnt och försiktigt lära mig var gränserna går. Sen i april när 17″ sommardäcken kommer på så kommer det bli dags att börja skruva på dämparnas också och experimentera med hårdheten. Fram tills dess så kommer jag ev. bara testa något steg upp eller ner. Med vinterdäck så är ju greppet ändå inte normalt någon höjdare.

      Mer rapporter kommer vad det lider.

      #66872
      Toni
      Deltagare

        Leda?
        Hör man inte redan på namnet vad det handlar om där? Påminner om ett kit för syn- eller rörelsehindrade…
        Inget mindre än det som duger åt Kenny Bräck, WRC-bilarna med flera duger åt mig! Alltså Öhlins!

        Skämt åsido så fanns det väl 3 huvudskäl för mig att välja Öhlins:
        1) Bra pris tack vare min specialdeal som “testbil” åt dom.
        2) Garanterat hög kvalitet.
        3) Flexibilitet. Min subjektiva åsikt är att Leda är bra på bana och på asfalt men inte lika lämpligt för svenska grus- och vintervägar som Öhlins-lösningen är. Tror inte jag litar riktigt på de “400 Engelsmännen” när det gäller vilken lösning som passar bäst på grus- och vinterväg.

        Nu kanske alla Leda-ägare kommer att rusa till och berätta att Leda är fantastiskt på alla vis på alla vägar. Men det behöver ni inte göra för jag är också övertygad om att Leda OCKSÅ är bra! Det handlar i slutändan om ett personligt val och om personliga övertygelser vad man tror på. Dessutom kan jag ju erkänna att det fjärde huvudskälet till att välja Öhlins är att dels inte göra som alla andra, dels att det alltid retar någon.
        😉

        Toni

        P.S. Vi lånar en stuga i Särna av en avlägsen bekant och hoppas på att kunna hyra skoter där och gasa lite.

        #66873
        Toni
        Deltagare

          Lägesrapport:
          I grundinställning finns 28 klick i olika hårdhet på dämparna. Man utgår alltid från hårdaste. Läge 1 är alltså hårdast och läge 28 mjukast. Rekommendationen jag fick var att för mjukt läge ihop med 15″ högprofil dubbat på vintern passar läge 20. Det hade jag tidigare.

          På asfalt skulle jag starta med läge 15. Nu har jag satt på 17″ sommardäcken och således ställt in läge 15. Känns mycket bra så här långt. Inte alls hårt men dock bra grepp. Jag tror säkert jag kommer öka hårdheten något framöver men ska börja så här ett tag.

          Toni

          #66865
          SecretAgentMan
          Deltagare

            …och som vi ledaåkare vet…det finns inga genvägar till den perfekta väghållningen. 😉

            Dämparna och fjädrarna matchar varandra inom ett visst område…skruvar du på dämparna för mycket kommer fjädrarna få svårt att trycka isär dämparen, och i värsta fall kommer bilen att sjunka mer och mer efter en stunds åkning (extremfall 😀 ).

            Hård dämpning kräver hård fjädring och vice versa.

            /J

            Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

            #66874
            Toni
            Deltagare

              Jag ska kolla med Stötdämparexperten (för säkerhets skull) inom vilka klick-lägen de anser att man med bibehållen “matchning” med dämparna kan behålla original-fjädrarna och att de ändå med lätthet trycker isär dämparen.

              Jag har funderat på att ha hårdare och kanske något sänkta fjädrar men skulle absolut vilja behålla originalfjädrarna på vintern och i regnväder på sommaren.
              Jag lutar nog nu istället mest åt att jag ändå kommer köra originalfjädrarna året runt.

              På vintern kommer jag då köra mjuk dämpning, originalkrängningshämmare och 15″ vinterdäck för optimalt fäste i snö och halt väglag.
              På sommaren kommer jag köra 17″, dämparna hårdare skruvade och förstärkta krängningshämmare fram/bak.
              På bana kommer jag köra 17″ (eller 16″ slicks), skruva dämparna till den yttre gränsen av hårdhet där de fortfarande funkar OK ihop med fjädrarna och sen justera de förstärkta krängningshämmarna till ytterläget fram/bak.

              Detta tror jag ger mig den flexibilitet jag är ute efter för olika typer av användning. Samtidigt som bilen till vardags inte blir obekvämt hårt dämpad eller riskerar släppa tvärt vid förlorat grepp i kurvor så kan jag ställa den mycket hårt för banan.

              Det ska bli intressant att se var gränsen går i stumhet på banan ihop med originalfjädrarna. Eventuellt kommer svaret bli att man med Leda kanske kan uppnå en ännu stummare bil just på banan men då tror jag att jag har igen det i bättre väghållning när vi möts på krokiga, ojämna landsvägar med potthål. Å andra sidan så kanske min setup överraskar mig positivt även på banan.
              Vi får se…

              #66875
              Toni
              Deltagare

                Har kollat nu med Stötdämparexperten inom vilka klick-lägen de anser att man med bibehållen “matchning” med dämparna kan behålla original-fjädrarna och att de ändå med lätthet trycker isär dämparen.

                Svaret är att originalfjädern helt klart klarar hela spännvidden av hård dämpning hos dämparna. Även med max hårdhet på dämparna kommer fjädern klara att dra isär dämparna. Däremot så är det så att optimal inställning kommer bero på vägförhållandena. Därmed menas att i hårdaste inställningen på dämparna på knixig, ojämn väg så kommer kanske inte fjädern HINNA att dra isär dämparen innan nästa stöt kommer. Därmed inte sagt att bilen “sätter sig” men det går långsammare att få isär vilket innebär sämre dämpning inför nästa ojämnhet tills dess att ett jämnare parti kommer och fjädern hinner göra sitt jobb. Man bör alltså prova sig fram med inställningen efter vilka vägförhållanden man kör på ett sånt sätt att hårdheten aldrig är större än att fjädern hinner med att dra isär.

                Vet man att man ska ut på jämn fin bana så rekommenderas t o m att starta med absolut hårdaste inställningen – och sen i så fall släppa efter om banan skulle kräva det. På bana kommer ju antalet ojämheter att vara få och små. Därmed klarar dämpare/fjäder sitt jobb även hårt ställda. Ska man däremot ut på ojämn knixig väg så bör man gå åt andra hållet och starta med t ex ett mediumläge köra och känna efter, sen spänna hårdheten i dämpningen efterhand så länge fjädrarna fortfarande hinner med att sära på dämparen efter varje ojämnhet.
                Man känner tydligen detta väldigt bra när man kör och kan därmed våga experimentera själv.

                Som sagt det ska bli intressant att testa sig fram i sommar! Förra helgens körning på små knixiga vägar i Västmanland gav verkligen mersmak. Man vågade ladda på bra utan att greppet försvann.

                #66876
                Toni
                Deltagare

                  Har kört ett tag nu med läge 15 inställt på dämparna. Har dessutom fått på krängningshämmarna. Varit och justerat hjulvinklarna. Dom visade sig vara alldeles åt pepparn och när bilen kom ut från justeringen med schyssta vinklar så var mycket av spårigheten som jag upplevt med mina nya 17″-däck borta. Märkbar skillnad!
                  Min sambo provade bilen nyligen och berömde “komforten” i bilen med Öhlins-dämparna på jämfört med förra året.
                  Jag tror hon missminner sig lite för även förra året hade jag förstärkta krängningshämmare på och direkt mycket mer komfortabelt har det inte blivit i vanlig körning. Däremot är det påtagligt även för mig att dämparna ger intrycket av att rent allmänt fungera bättre än original. De ger mer skäl för namnet “dämpare” om man säger så. Ojämnheter dämpas bättre trots förstärkta krängningshämmarna än vad det upplevdes förra året med original. Samtidigt känns det spontant som att bilen håller i bättre i kurvorna och framförallt att den varnar bra när däcken sätter gränsen snarare än väghållningen.

                  Ska snart skruva åt dämpningen några klick till och se vad som händer då. Men jag kan gott tänka mig att den typen av vägar vi har i Sverige med mycket ojämnheter och potthål i asfalten gör att det finns en gräns där man börjar förlora mer i väghållning än vinna på att skruva hårdare dämpning – iallafall om målet är optimal prestanda på kurviga småvägar.

                  #66869
                  OzO
                  Deltagare

                    “…den typen av vägar vi har i Sverige med mycket ojämnheter och potthål i asfalten…”

                    Prova engelska vägar… en mardröm jmf med Svenska vägar! Inte så konstigt att engelsmännen fnyste åt våra baninställningar! 🙂

                    Btw, bra uppföljning Mr T!

                    ______________________________________________
                    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of… Cr@p! http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif
                    “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

                    #66877
                    Toni
                    Deltagare

                      ????

                      Vilka vägar då? För några somrar sedan kuskade jag runt i Devon, Cornwall, runt Bristol och i och kring London i ett par veckor. Nu körde jag iofs en stor Peugeot men inte märkte jag annat än att skicket var bra på asfalt och några tjälskador potthål m m fanns det inte – då körde jag ändå småvägar t ex över Dartmoor-heden.

                      Men du kanske har sett mer av England än vad jag har…

                      #66878
                      Toni
                      Deltagare

                        Det här blir bara mer och mer spännande och jag blir bara mer och mer nöjd med Öhlinsarna!

                        På banan på Gelleråsen senast så hade vi ju hoppats på att Stötdämparexperten skulle komma och testa ut rätt setup för bana men sen blev dom tvungna att stanna hemma. Jag körde då på hårdhet 10 hela dagen(1 är hårdast, 28 mjukast). Det hade jag ställt om till någon dag innan och tyckte det var märkbart hårdare än 15 (som är mer vanlig asfaltsdämpning för vardagsbruk. Märkte dock fortfarande att det slängde en del på banan men jag fick mig en tankeställare när en passagerare som åkte med kommenterade hur mycket mer min bil höll emot i kurvorna och att den krängde mindre. Kanske vänjer man sig alltför snabbt och tror att det inte är så bra som det faktiskt är…?

                        Samtidigt fick jag på Gelleråsen nöjet att testköra OZO-Görans Leda-bil med diverse ytterligare komponenter på. Visst den höll emot ännu bättre i kurvorna och den har ju klart hårdare fjädring. När jag sen körde av banan med hans bil och ut på parkeringsplatsen märkte jag dock detta rent påtagligt. Njurarna höll på att skaka sönder bara jag körde över P-platsens något skrovliga asfalt. Slutsatsen blir att läge 10 på mina Öhlinsare inte är optimalt för bana men mycket bra på snabba landsvägar. Att en Leda-bil uppför sig bra på banan fick jag ännu en gång märka men jag har hittills i de få Leda-bilar jag suttit ännu inte blivit övertygad om Leda-bilarnas förmåga utanför banan. En stum bil för banan är ju lätt att fixa till men en som klarar potthål, tvättbrädor och annnat som Vägverket kallar landsvägar utan att studsa omkring är en annan sak.

                        Nu i pingsthelgen var Perra och jag och körde på Våler-banan i Norge. Perras bil är ju chippad med Link och sänkt med hårdare fjädrar och han har Whiteline-kitet precis som jag. Dessutom kör han på slicks och är (antagligen?) en något bättre förare än jag är. Å andra sidan hade han rejält slitna bromsbelägg. Min bil är ju orörd i motorn och däcken är rejält nedslitna Sumitomo gatdäck som sjunger på sista versen men jag hade bromsbelägg i bra skick som bara varit med på Gelleråsen. På Vålerbanan skruvade jag nu åt Öhlinsarna till hårdhet 5. Perra körde varvet på banan ca 72 sekunder med sin bil och jag fick 74-76 sekunder (beroende på om man ska tro på Blocken eller Perra.) Det är mindre differens än jag trott.

                        Perra åkte med några varv i min bil och han kommenterade spontant att den krängde klart mycket mindre än hans bil i kurvorna men att den slirade rejält på däcken när hans bil istället höll fästet. Perras kommentar var: “Ett par slicks på den här bilen så kan det bli riktig åka av!”
                        På Våler kände jag en klar skillnad till det bättre mot hårdhet 10 som jag hade på Gelleråsen och att hårdheten på dämparna ska ligga mellan 1 och 5 på banan. Samtidigt var Våler en mindre kurvig bana än Gelleråsen och Kinnekulle. Till Kinnekulle ska jag därför antagligen gå ner på max dämpning och testa detta. Sen ska de slitna Sumitomo-puckarna bort och ersättas med sprillans S03:or innan Kinnekulle.

                        Slutligen förtjänar det nämnas att när jag sen körde hem bilen ifrån Norge med hårdheten fortfarande på 5, så kändes det helt suveränt bra på motorväg och bra landsväg i farter klart över 100. Strykjärnskänsla. Däremot så fort asfalten blev ojämn tvättbräda och vägen kurvig så tappade hjulen fäste vid inspirerad körning över tvättbrädor. Dessutom kan jag lova att det dunsade till REJÄLT när man körde över broskarvar och liknande. Slutsatsen är alltså att på banan är 0-5 bäst medan på vanlig väg är 10-15 att föredra på asfalt beroende på hastighet och vägkvalitet. Sen i vintras vet jag att 20 kan vara ett vettigt läge att starta experimentera ifrån på snö.

                        Det som gör mig så nöjd är att det faktiskt går att åstadkomma så påtagliga förbättringar på olika underlag och för olika typer av körning beroende på hur man ställer in. Man märker skillnaden klart och det känns aldrig fel eller farligt. Jag kan villigt erkänna att ett skäl till att jag gått och går sakta fram när det gäller att skruva och experimentera med dämparna är att SecretAgent-Jerry (Leda-åkare iofs…) och andra varnat för hur farligt det kan vara om man ställer in “fel” och att för hård inställning kan innebära att fjädern inte hinner med eller orkar töja isär dämparen efter att den tryckts ihop. Men man har väl ändå trott att Öhlins testat ut grejerna ordentligt och dämparen är ju konstruerad för att fungera ihop med originalfjädrarna. Och hittills verkar det som om allt lirar ihop t o m bättre än väntat!
                        För den som likt jag använder bilen till allt bana, vardag, snö, asfalt, långresor etc så tror jag fortfarande en omgång Öhlinsare kan vara ett vettigare alternativ än Leda-kit. För den som bara sätter optimum på bana högst och sänkt bil så kanske Leda är grejen. Det är min slutsats så här långt.

                        #66853
                        maxan
                        Deltagare

                          Oj oj oj!

                          Det var väldigt uttömmande information Toni (som vanligt 😉 ).

                          En tanke, sedan får du fundera på resten själv. Du hade som svar fått att om du ställer dämparen hårt och använder mjukare fjädrar så skulle fjädern alltid “till slut” lyckas dra ut dämparen. Det är ju bra, men vad händer om du lyckas dra över ett vägsnitt där dämparen trycks ihop, ihop, ihop (och fjädern inte hinner dra ut dämparen) och sedan tja.. bottnar den. Well, kul effekt 🙂 Så, visst…. Jag är ingen expert på detta så du får fråga stötdämparexperten hur bra det är att låta dämparen bottna.

                          Skit samma, det lär antagligen inte hända…. Men du låter faktiskt lite som en polare till mig med en Mercedes. Han frågade om det inte fanns möjlighet för honom att få samma typ av väghållning som i Imprezan, men han ville absolut behålla komforten han hade nu 😀

                          Det mest relevanta OAVSETT vilken dämpare man väljer är nog att man frågar sig “Vad är man ute efter”. Och efter det köper man eventuellt fjädrar, fjäderben och ställer hårdhet efter det.

                          Själv känns det som en fröjd att varje gång man sätter sig i bilen, spänna på sig njurbältet och sedan köra 😀 För det är trots allt valet jag gjorde 🙂

                          #66871
                          OzO
                          Deltagare

                            >För den som bara sätter optimum på bana högst och sänkt bil så kanske
                            >Leda är grejen.

                            Sänkt? Även höjd bil! Körde ju på styltor i vintras! 🙂

                            Men bra text Toni och som du säger det beror helt på vad man är ute efter, vilket mål man har. Det gäller alla modifieringar.

                            Provkörde ju din på bana och var riktigt impad över din snabba styrning! Har funderat och funderat och varit när att fixa till Bettan men kommit fram till att det inte kommer passa BlåPilen. Kombinationen njurbälts-Leda + toppmonteringar + liten ratt + svarvad styrväxel kommer att innebära att BlåPilen kommer bli känsligare än ett JAS-plan i styrningen och jag känner att jag inte har den pilotutbildning som kommer att krävas! :D:D

                            ______________________________________________
                            http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif –¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤–
                            http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

                            #66879
                            Toni
                            Deltagare

                              >att om du ställer dämparen hårt och använder mjukare fjädrar så skulle
                              >fjädern alltid “till slut” lyckas dra ut dämparen. Det är ju bra, men
                              >vad händer om du lyckas dra över ett vägsnitt där dämparen trycks
                              >ihop, ihop, ihop (och fjädern inte hinner dra ut dämparen) och sedan
                              >tja.. bottnar den. Well, kul effekt 🙂

                              Skrev jag så? Nåja, det svar jag fick av Stötdämparexperten gick ut på att det aldrig var ett problem. Att dämparen inte trycks, ihop och ihop och ihop utan att fjädern alltid hinner dra isär.

                              I min uttömmande text ovan nämnde jag några rejäla tvättbrädevägar som jag körde i högt tempo på hemvägen från Gelleråsen med dämparen i läge 5. Jag upplevde aldrig att det bottnade, däremot att jag tappade fäste i varje “vågdal”. Antagligen eftersom fjädrarna inte hann med att dra ut fullt. Nu är jag ingen expert rent fysikaliskt men jag inbillar mig att det tryck som fjädern utövar i strävan att dra isär dämparen borde vara större ju mer ihoptryckt fjädern är. Det innebär att det problem man får med fäste snarare beror på att fjädern inte hinner dra ut FULLT mellan varje gupp. Men att fjädern inte skulle dra ut ALLS utan tryckas ihop, ihop, ihop är alltså inte något som i praktiken sker enligt Stötdämparexperten.

                              Jag tror iofs att du missar själva poängen lite med Öhlinsarna. Poängen är att jag kunde/borde ha ställt dämparna i mjukare läge inför tvättbräde-resan hem ifrån Gelleråsen. Jag kan ställa dämparna i mjukt läge för körning på allmän väg, tvättbrädor, grusväg etc. Jag kan skruva åt dom några varv för snabba landsvägar och motorvägsetapper, och jag kan skruva åt nästintill maximalt för banan. Och man märker en klar förbättring/anpassning beroende på användningsområdet. Jag slipper alltså “spänna på njurbältet” till vardags men kan ändå få en väsentligt förbättrad och hård sättning vid dom få tillfällen jag kör bana. Såklart så kan det aldrig bli STENHÅRT p g a att originalfjädrarna sätter gränserna. Men med tanke på alla dom inställningar, olika däck, dimensioner på krängningshämmare och olika vägförhållanden jag hittills testat ihop med Öhlinsarna så tror jag absolut att den eventuella lilla fördel man har av Ledas hårdhet på banan mer än väl uppvägs av den stora flexibiliteten hos Öhlinsarna.

                              Men som sagt valet är personligt och både du och jag talar i egen sak för att motivera våra val. En sak som vi är överens om är annars att det helt klart var vettigt att gå upp till 17″ däck för att få bättre utbyte på asfalt av Öhlinsarna. Har just idag fått hem nya S03:or som ska på snart.

                              #66854
                              maxan
                              Deltagare

                                >
                                >Jag tror iofs att du missar själva poängen lite med Öhlinsarna.
                                >Poängen är att jag kunde/borde ha ställt dämparna i mjukare läge inför
                                >tvättbräde-resan hem ifrån Gelleråsen.
                                Och en poäng du missar i jämförelsen är att både jag, göran och Jerry valt att montera hårdare fjädrar fram än de Leda leverarat vid första köpet. Du klandrar Leda för att vara hårda. Istället kanske du borde klandra oss för att vilja ha en hårdare uppsättning fjädrar samt hårdare ställda dämpare!? För det är ingen omöjlighet för oss att sätta på motsvarande orginalfjädrar. Så jag vet inte vem som missar poängen? Jämför du vårt tycke och smak? Eller jämför du Leda och Öhlins?

                                Jag upplever det som att du jämför lite både och men med lite olika förutsättningar. Det är inte valet av Öhlins som ger dig den “fina mjuka” komforten, utan snarare valet att använda standardfjädrar. Jag kan direkt komma på en bill som körs av Patrik Furstenhoff med Öhlins på som med största sannolikhet är _mycket_ hårdare än vad de Leda-bilar du testar är. Men återigen, det handlar mycket om valet av fjädrar tycke och smak. Patrik vill ha HÅRT, HÅRT och återigen HÅRT! jag tror t.o.m. njurbälte ingår i hans fjäderköp 😉

                                >Jag kan ställa dämparna i mjukt
                                >läge för körning på allmän väg, tvättbrädor, grusväg etc. Jag kan
                                >skruva åt dom några varv för snabba landsvägar och motorvägsetapper,
                                >och jag kan skruva åt nästintill maximalt för banan. Och man märker en
                                >klar förbättring/anpassning beroende på användningsområdet. Jag
                                >slipper alltså “spänna på njurbältet” till vardags men kan ändå få en
                                >väsentligt förbättrad och hård sättning vid dom få tillfällen jag kör
                                >bana.
                                När vi ändå pratar “klicks” kan jag meddela dig att 6 fram och 4 bak är ganska komfortabelt på Leda med mina fjädrar 😉 Å andra sidan kör jag endast med de inställningarna vintertid. Sommaren är det av ren lathet konstant baninställningar 14-11 som gäller. Vill jag koppla loss njurbältet (ingår vid köp av Leda ;p ) så kör jag 8-6 eller dylikt.

                                >Men som sagt valet är personligt och både du och jag talar i egen sak
                                >för att motivera våra val.
                                Valet av Öhlins är knappast dåligt, snarare valet av fjädrar 😉 Men, klick klick 15 och ett halvt varv, och allt blir mycket bättre.

                                >En sak som vi är överens om är annars att
                                >det helt klart var vettigt att gå upp till 17″ däck för att få bättre
                                >utbyte på asfalt av Öhlinsarna. Har just idag fått hem nya S03:or som
                                >ska på snart.
                                Möjligt, men jag har å andra sidan aldrig varit något stort “fan” av orginalpupporna som kommer med bilen.

                                Krax!

                                #66880
                                Toni
                                Deltagare

                                  >Du klandrar Leda för att vara hårda. Istället kanske du borde
                                  >klandra oss för att vilja ha en hårdare uppsättning fjädrar samt
                                  >hårdare ställda dämpare!?
                                  >Jag upplever det som att du jämför lite både och men med lite olika
                                  >förutsättningar. Det är inte valet av Öhlins som ger dig den “fina
                                  >mjuka” komforten, utan snarare valet att använda standardfjädrar.

                                  >Leda-bilar du testar är. Men återigen, det handlar mycket om valet av
                                  >fjädrar tycke och smak. Patrik vill ha HÅRT, HÅRT och återigen HÅRT!
                                  >jag tror t.o.m. njurbälte ingår i hans fjäderköp 😉

                                  Men om du kör över en broskarv t ex är det då inte dämparen som tar stöten? Är det fjädern? Jag erkänner att jag inte är någon expert men just detta trodde jag att fattat…
                                  Men jag borde kanske få testa en mjukt ställd Leda-bil med andra fjädrar (om det finns), för att om möjligt få en annan bild.

                                  Min utgångspunkt när jag startade den här tråden/diskussion är annars den att själva SYFTET med ställbarhet för oss vanliga dödliga är att ha en bil som man ställer så flexibelt som möjligt efter underlag och syfte med körningen, att man har nytta av att använda inställningarna flitigt. Kanske har jag nu fått Ledas egenskaper helt om bakfoten och att den GÅR att ställa för komfortabel landsvägskörning över broskarvar och dylikt – även om ni inte gör det.

                                  Alltså om jag ska klandra er istället för Leda som du säger, så gör jag snarare det för att jag inte förstått varför ni ska ha ställbara inställningar överhuvudtaget då om det ändå bara är HÅRT som gäller i er smak? Det gör ju i så fall diskussionen lite poänglös. För det vi kan konstatera är att Leda köps av de som vill ha hårda bilar och att deras bilar är hårda oavsett om det beror på Leda, fjädrar eller att de ställt dem så.
                                  Öhlins köps av de som vill ha många inställningsmöjligheter och som ställer bilen olika efter körning och underlag.

                                  Sen kanske båda produkterna är kapabla till annat än vad de används för men varför då inte använda Leda till det? Det skulle jag gärna vilja veta…
                                  Du nämner lathet men det känns för mig iallafall konstigt att spendera stora pengar på inställningar och sen vara för lat att använda dom. Därför har det för mig hittills varit närmare till hands att tro att det är produkten Leda som har vissa begränsningar. Du, Göran, Jerry m fl får gärna praktiskt motbevisa att så är fallet framöver med någon mjuk åktur på lämplig ojämn vägsträcka.

                                  🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.