Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2153
    Fyhr
    Deltagare

      Jag ringde just på en impreza-annons och ägaren uppgav att bilen laddar 1.4 bar med modifikationer som: FMIC (turbo->FMIC->toppmonterad original IC->insug, varför göra så egentligen, någon fördel?) 3″ avgas, KN filter laddtrycksskruv samt superchip.

      Jag har läst här att 1.2 bar ska vara max för originalturbon och blev något fundersam, är det inte farligt med 1.4 bar om originalturbon inte orkar med? Vad gör superchippet och vad finns det för för/nackdelar jäntemot tex ecutek?

      Mvh Pontus, förhoppningvis blivande subbarist i något sånär driftsäker bil 🙂

      #49785
      SecretAgentMan
      Deltagare

        LAST EDITED ON May-08-03 AT 02:33PM (GMT)
        1,4 bar och standardmapp, tillsammans med bättre laddluftkylning. 😮
        Ehrm…akta dig.

        Superchips tar bort spärren för laddtrycket, inget annat. Soppa och tänding är orörd.

        /J

        Banträffsansvarig SSI
        Stolt ägare till Silverpilen

        #49788
        dlehtihet
        Deltagare

          Jag skulle själv få kalla kårar och kolla efter något annat så fort “superchip” nämns i annonsen.

          M v h

          Danne

          http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif

          #49789
          Fyhr
          Deltagare

            LAST EDITED ON May-08-03 AT 02:49PM (GMT)
            Ajdå det låter farligt, treva med försiktighet då 🙂

            Är det verkligen bra med 1.4 bar ÄVEN om man mappar om? såg något om originalturbon va för liten (-00 detta).

            vad är vitsen med att köra sekventiella IC på detta vis då? trodde en stor del av grejjen med FMIC var att man slapp värma upp ICn med den värme som stiger upp från motorn + att man kan sätta lite större IC i fronten.

            Hursom, tack för hjälpen SAM

            edit: Danne, jag ska titta på den blå i göteborg nu på söndag också!

            #49786
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Så länge laddluftkylningen finns där, och det är mappat för det trycket så går det bra, dock är den TD04:an såpass liten att man kommer undan med högt tryck i mellanregistret (bra vrid) och tappar på toppen (låg effekt).

              Skall bilen mappas är det en klart vettig investering att byta turbo – det blåir så mycket roligare då…

              Att seriekoppla ic:s är bara att krångla till det, och som lök på laxen riskerar man att “interwarmern” under huven värmer luften som den frontmonterade kylt…

              /J

              Banträffsansvarig SSI
              Stolt ägare till Silverpilen

              #49790
              Kabukiman
              Deltagare

                LAST EDITED ON May-20-03 AT 10:20PM (GMT)
                Jag kör ju med Superchip som bekant 😉
                Men alla jag pratat med (visserligen bara återförsäljare) säger att dom självklart följer upp det höjda laddtrycket med tändning och soppa.
                Dom borde ju inte ljuga om en sådan sak iallafall.
                Jag kör nu med 1,2 laddtryck men har ju kört på 1,8 i ett år,och det har hållt fin fint så det verkar ju inte helt osant.

                Mvh/Per

                #49787
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Eh, nej det gör det inte, inte på en Imprezabox inte.

                  Superchips till Imprezan består av en enkel krets som sätter ett tak på utsignalen från MAP-sensorn, och en blödventil att höja trycket med.

                  Naturligtvis gör standardecun det den kan för att sänka tändningen…men det finns gränser för vad den klarar. 🙂

                  Det stora problemet är temperaturen ur turbon vid sådana laddtryck, och detta leder oundvikligen till spikningar.

                  1,8 bar låter högst obehagligt med lillsnurran.

                  🙂

                  /J

                  Banträffsansvarig SSI
                  Stolt ägare till Silverpilen

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.