› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › 100/80w istället för 60/55w ???
- Detta ämne har 27 svar, 2,385 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2004 kl. 12:45 #38573
OzO
DeltagareOzO
>>*dubbelhost*
>>
>>Halvljus på dagen är kanske till för dina medtrafikanter
>(så
>>att de ser dig bättre), och inte för din skull (så
>att
>>du ser bättre)?
>>
>>;)Migu
>Precis!
—Du sa längre upp ”Nog för att jag börjar bli gammal och skumögd, men jag klarar fortfarande av att se vägen dagtid utan halvljus!” så därför skrev jag varför det behövs ljus dagtid. Och nu håller du plötsigt med! 🙂 Bra!
Migu
>Det viktiga är inte HUR
>MYCKET det lyser, utan ATT det lyser
—Sen är det sällan som dimljus är rättinställda. Mao ett irri-moment för dina medtrafikanter.
Men sk1tsamma… :+
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::29 januari, 2004 kl. 12:47 #38586migu
Deltagare>http://www.vv.se/faq/fordon/dimljus.htm
Ja det var ju det jag sa 🙂
29 januari, 2004 kl. 12:59 #38587migu
Deltagare>…bara en nyfiken undran – sitter du lutad snett inåt bilen
>när du kör med Migu? 😀
>
>Dimljus används när det är dimmigt – det är därför det sitter
>där till att börja med, sedan bländar de oftast
>medtrafikanterna – ser du det som en bonus för att du får åka
>runt och se tuff ut? 🙂
>
>/JÖh ja, jag sitter lutad inåt i bilen. Ryggstödet på förarstolen är lutat bakåt (inåt för att använda din termonologi).
Sitter du lutad framåt/utåt när du kör? :*
Vad som när och hur beskrivs på ett fullödigt sätt på sidan som Ozo länkat till 🙂/Micke (som blir mer störd av felställda halvljus än av dim-dito…)
29 januari, 2004 kl. 13:08 #38588migu
Deltagare>Hittade inte info om detta på vv, men parkeringsljus då, det
>får väl aldrig användas när man kör?När halvljuset är tänt är även parkeringsljuset tänt.
Jag skulle nog vilja påstå att jag aldrig sett en bil med halvljuset på som inte haft parkeringsljuset på (om den inte haft elfel föstås :+ )/Micke (som inte har så mycket att göra på jobbet idag, vilket kanske märks 😉 )
29 januari, 2004 kl. 13:45 #38591STI_Subba
DeltagareHar kört 3 år med 100/80W på min f.d. 00 GT. Det ända som hände var att lilla reflektorn runt lampan blev blå pga allt värme. Ingen klagade på mina halvljus. Och helljus är helljus …. Folk har hur mycket som helst på, och det gör inget pga att man blända av.
Just innan jag såld GT:n, bytt jag till ”Super White” xenon H4:or. Ja …. de var fajk, men vill prova de ändå. Jag tyckte att jag såg lika bra med de och slapp allt extra värme utveckling i ljushuset.
En grej man borde komma ihåg är att riktiga Xenon gas discharge lampor, HID’s, utveckla nästan ingen värme alls jämfört med vanliga lampor. Så när man få mycket snö på lyckterna, det finns ingen värme som smälta bort snön. Volvo’s ”country” fick nerslag på det pga att deras system var HID’s och strålkasterna isade igen!
/Kyle
29 januari, 2004 kl. 13:49 #38592STI_Subba
DeltagareOzo ….. Sista gången jag var på besiktningen med min f.d. 00 GT, kollade beskitningsmannen justeringen av dimljusen. Med det i tanken, bör alla Subba dimljus vara rätt inställd åtminstående.
** just my 2 cents **
/Kyle
29 januari, 2004 kl. 22:20 #38590HelviTTa
DeltagareNice Trådkapning 😉
Tack för alla svar iallafall !!
30 januari, 2004 kl. 09:38 #38578skytiskapilen
DeltagareHaha, roligt med ”Griniga gamla gubbar”! Jag tillhör själv samma kategori:*
Spelar väl ingen roll om man åker med dim+parkljus eller halv+parkljus?? Det är lagligt och ger samma härkommerenbil-effekt vilket är meningen med att ha ljus på dagen överhuvudtaget. Ljusen kan vara felinställda oavsett typ och precis som nån skrev, dimljusen kontrolleras vid besiktningen precis som halvljusen. För att fullända min del av trådkapningen kan jag presentera min teori om felinställda dimljus; Biltillverkarna sparar säkert några kronor på att inte ställa in dimljusen från fabrik, vilket gör att nya bilar åker omkring i 3 år med felriktade dimljus tills första besiktningen.
Själv ambulerar jag mellan tuffa;) dimljus och halvljus….
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –30 januari, 2004 kl. 10:08 #38593Niklas
DeltagareHade dimljuskåporna på när jag besiktigade, han kollade aldrig ljusen.
30 januari, 2004 kl. 13:19 #38579skytiskapilen
Deltagare>Hade dimljuskåporna på när jag besiktigade, han kollade
>aldrig ljusen.Kanske inte bländar lika mycket med kåpor framför:D… Men som sann Subarufreak har du väl självklart koll på att dina dimljus är rätt inställda!
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –19 december, 2005 kl. 06:19 #38581Wanderer
DeltagareDet ska monteras X-ljus senare i livet men så länge måste man ju kunna se något om nättera eller hur 😉
19 december, 2005 kl. 06:19 #38577Manor
DeltagareVilken skendebatt :o.
Den stora frågan är ju om man kan ha 100-wattare i parkeringsljusen, samt nummerplåtsbelysningen bak 😛 😛 :9 :D.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #38576Manor
DeltagareJag har också hört att reflektorerna inte klarar av 100-wattare. Jag har dock aldrig vågat testa själv…men så är jag lite feg också ;).
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.