Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6292
    griml0ck
    Deltagare

      Tjo

      Jag undrar om det är lagligt att köra runt med 4-punkts bälte på svenska vägar eller får man bara använda dom när man kör på bana?

      The red Shagaru Impreza of Gefle

      #78388
      FELbil
      Deltagare

        Jamen!

        Så länge du inte monterar bort original 3-punkts rullbältena.

        Annars blir det amatörbygge med 2-punkts midjebälte, om du vill vara laglig!

        Mvh
        Mikael R

        #78390
        griml0ck
        Deltagare

          Men alltså om snuten stannar en och man har 4-punkts bältet på en.. då undrar jag verkligen om de är så poppis. Att man får ha det monterat i kombination med 3-punkts bältet är väl menat för att man ska använda 3.’s bältet hela tiden man kör på normala vägar och 4.’s på bana.. eller?

          The red Shagaru Impreza of Gefle

          #78391
          griml0ck
          Deltagare

            Hörde av en polare att det var olagligt för att om man krockar så ska inte räddningspersonalen börja undra vad det är för bälte man använder utan alla ska ha 3 punktsbälte.. fast jag hoppas det inte är så. Är väldigt sugen o köpa ett 4 punkts nämligen =) Vill bara inte åka på böter om man använder det.

            The red Shagaru Impreza of Gefle

            #78389
            FELbil
            Deltagare

              Griml0ck

              Du får inte böter för att du att använder ett 4-punktsbälte som du monterat i bilen.

              Däremot får du garanterat problem om du monterar ur original 3-punktsbälte.
              Det finns varianter av 4-punktsbälten med samma typ av lås som originalbältena har.

              Mvh
              Mikael R

              #78392
              griml0ck
              Deltagare

                Verkar vettigt. Då blire 4 punkts för mig =) Känner i vissa situationer att man lutar sig framåt, de skulle va skönt o sitta helt fast. Tack för alla svaren!

                The red Shagaru Impreza of Gefle

                #78384
                LegacyLarsa
                Keymaster

                  Sitter redan i rallyställning, dvs högst upp 😉 funkar fin-fint ;);)

                  /Larsa

                  #78385
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Jag förstår hur du menar.

                    Det finns väl inget prejudikat direkt men böter gäller väl bara
                    om man kör utan bilbälte?
                    Annars rör det sig om en flygande inspektion, vilket inte är samma sak.

                    Hoppas jag är på rätt spår.

                    /K

                    #78386
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      “Räddningspersonalen” öppnar sällan låsen om du inte kommer ur själv. De skär helt enkelt av bältena för att de inte ska återanvändas efter en så kraftig smäll. Dessutom funkar det inget vidare att krocka en standardbil hårt utan bur i högre farter än ca 60km/h. Bältet är isåfall inte problemet, om du förstår vad jag menar.

                      #78387
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        Om du lutar framåt bör du justera upp ryggstödet max.
                        Själv skulle jag vilja ha det ett eller två snäpp ytterligare framåt.
                        Fyrpunktsbältet är fin fint på att hålla en stilla i sidled och att luftfärderna minimeras vid kraftiga gupp. 😀

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.