Men alltså om snuten stannar en och man har 4-punkts bältet på en.. då undrar jag verkligen om de är så poppis. Att man får ha det monterat i kombination med 3-punkts bältet är väl menat för att man ska använda 3.’s bältet hela tiden man kör på normala vägar och 4.’s på bana.. eller?
Hörde av en polare att det var olagligt för att om man krockar så ska inte räddningspersonalen börja undra vad det är för bälte man använder utan alla ska ha 3 punktsbälte.. fast jag hoppas det inte är så. Är väldigt sugen o köpa ett 4 punkts nämligen =) Vill bara inte åka på böter om man använder det.
Du får inte böter för att du att använder ett 4-punktsbälte som du monterat i bilen.
Däremot får du garanterat problem om du monterar ur original 3-punktsbälte.
Det finns varianter av 4-punktsbälten med samma typ av lås som originalbältena har.
Verkar vettigt. Då blire 4 punkts för mig =) Känner i vissa situationer att man lutar sig framåt, de skulle va skönt o sitta helt fast. Tack för alla svaren!
Det finns väl inget prejudikat direkt men böter gäller väl bara
om man kör utan bilbälte?
Annars rör det sig om en flygande inspektion, vilket inte är samma sak.
“Räddningspersonalen” öppnar sällan låsen om du inte kommer ur själv. De skär helt enkelt av bältena för att de inte ska återanvändas efter en så kraftig smäll. Dessutom funkar det inget vidare att krocka en standardbil hårt utan bur i högre farter än ca 60km/h. Bältet är isåfall inte problemet, om du förstår vad jag menar.
Om du lutar framåt bör du justera upp ryggstödet max.
Själv skulle jag vilja ha det ett eller två snäpp ytterligare framåt.
Fyrpunktsbältet är fin fint på att hålla en stilla i sidled och att luftfärderna minimeras vid kraftiga gupp. 😀
Författare
Inlägg
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.