SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt 5000 mila service – kammremsbyte??

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    marcze
    Deltagare

Hej allesammans!

Lämnade in min bil i morse för 5000-milaservicen (på Kindswalls, Roslagsgatan, så jävla skönt att slippa vika en dag för att åka ut med bilen och hämta hema den) och dom sa att Subaru rekommenderade ett kambyte eftr 48 måander alt. 5000 mil.

Då slutar notan på 10 000 kr, vilket kändes lite tungt. Hur gjorde ni andra? Bytte ni kamrem vid 5000 mil? Just nu bad jag dom göra allt annat, pris 5900 kr…..

Martin

Niklas
      Deltagare

Skall de ha 4100kr för att byta kamrem? Det lät dyrt. Skall väl inte kosta mer än typ 3000kr om jag inte minns helt fel.

Min bil har rullat 7700mil och närmar sig fem år nu utan att ha bytt kamrem. Tommy nere i Skåne sa att de aldrig hört talas om en kamrem som gått sönder pga den var för gammal (med undantag för extremfall då). En bil som inte körs så mycket kan gott åka ett år till. Själv kommer jag troligen byta vid nästa servicetillfälle (troligen i mitten av juli). Då har bilen rullat över 8000mil och har passerat fem år.

Om jag haft en bil som gått ca 5000mil hade jag nog övervägt att inte byta OM remmen ser bra ut. Verkstan kan ju titta och se hur den ser ut. Behövs den bytas så skall man självklart göra det, annars överlever den nog ett år till utan problem.

marcze
        Deltagare

Jag bad dom kolla på remmen, tror själva att den komem rhålla till det riktiga bytet på 10 000 mil.

5000 är som sagt en rekomendation…..

SecretAgentMan
          Deltagare

…eller så går det riktigt illa med fet renoveringsfaktura som följd (går remmen av blir det sallad).
            Kamremsbyte är INGET att snåla med.

Men 4000:- är inte oskäligt om rullarna byts – då är det jäkligt billigt till och med, görs inte detta är det väl saltat.

/J

Niklas
            Deltagare

Subaru väl rekommenderar kamremsbyte vid 4 år (48mån) eller 10000mil? Eller har de också gått ner?

Opel gjorde kamremsbyte vid 10000mil men har gått ner till 6000mil eller 4 år. Vi fick det gjort på vår nya kombi eftersom den är en 00a, dock bara gått precis över 4000mil.

Niklas
              Deltagare

>…eller så går det riktigt illa med fet renoveringsfaktura
                >som följd (går remmen av blir det sallad).
                >Kamremsbyte är INGET att snåla med.

Självklart skall man inte snåla på bytet men man behöver ju inte byta om det inte behövs.

SecretAgentMan
                Deltagare

Det finns ju en anledning bakom det hela (förutom att deras servicepartners skall göra slantar :D), materialet åldras och försämras även om bilen står inlåst i garaget och har gått 3 mil under 5 år, sedan hur stor skillnaden är, och hur viktigt det är vet
                  nog bara Subaru själva.

Naturligtvis kan den säkert hålla hur länge som helst (min rem var fräsch efter 10.000 och 5 år), men ett ras är *dyra* grejer…att då veta att en rem a’ 1200:- plus jobb kunnat rädda motorn.. 😉 Ja, ni kanske fattar vinken. 😀

/J

Niklas
                  Deltagare

Men vänta nu, efter fem år ja. Jag tänker definitivt byta rem till sommaren då den är fem år gammal, oavsett om jag inte kör en meter till och byter ”över 3000mil för tidigt”. Alla vet ju att det inte är bra med för gammalt gummi. Det kan göra ont och få oplanerade följder. 😀

Hej Max. :*

SecretAgentMan
                    Deltagare

OT-varning modell grande! 😀

…så det var sååå det gick till, den gamla bekantingen i plånboken svek dig. 😀 *asgasgasgasgasg* 😉

/J

modulated
                      Deltagare

> Alla vet ju
                        >att det inte är bra med för gammalt gummi. Det kan göra ont
                        >och få oplanerade följder. 😀
                        >
                        >Hej Max. :*

Fast för den sakens skull så kan ju den andra äta piller, det
                        går ju inte att mata imprezan med piller? Eller går det? Funkar
                        det mot brusten kamren? 😛

// Patrick P – bytte kamrem vid 6000 mil och fem år.

Regionsansvarig Västerås

Niklas
                        Deltagare

Intressant det där Mats. En bil som får gå hårt, bör man byta tidigare då?

Manor
                          Deltagare

Martin…din Impreza har väl gått ganska hårt också…kanske bäst med ett byte ;).

mvh Mats N

Niklas
                            Deltagare

>Fast för den sakens skull så kan ju den andra äta piller, det
                              >går ju inte att mata imprezan med piller? Eller går det?
                              >Funkar
                              >det mot brusten kamren? 😛

Fråga Bosse, han lär veta vilka piller man skall mala ner och smörja in remmen i. 😀

Jerry: Nej, faktiskt inte. Men det passade så bra i all gummidiskussion. Hur det egentligen gick till får förbli en gåta. 😮

EDIT: Man kan alltså säga som så här, klubben rekommenderar en att byta kamrem då den rullat max 10000mil eller är högst fem år gammal.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.