SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt 5W/30 mineralolja!?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1078
    backfeed
    Deltagare

      Jag var in på 13.750-milaservice idag hos den lokala Subaruverkstaden som kom igång för bara ett halvår sedan ungefär, och hade med mig den 5W/40 OKQ8 Supersyntetolja jag alltid brukar köra med.

      Tur var väl det, för när jag frågade vad de annars skulle ha hällt i så svarade de 5W/30 mineralolja… Är jag fel ute eller är inte det nästan kriminellt att hälla sådan olja i en Impreza GT?

      Jag kör med 5W/40 helsyntet året runt, har hört att många SSI-medlemmar kör med 15W/50 och liknande på sommartid, skulle jag tjäna något på det eller är det bara för hårdtrimmade kärror (själv har jag bara 250 Dawes-hk)? Jag kör aldrig på bana.

      -= Impreza GT -99 =-

      #42304
      killer
      Deltagare

        Det lät väl inte som den bästa oljan att ha i din bil. Själv kör jag med 20W/50 mineralolja men då har jag en äldre motor i min. Av vad jag har hört så ska helsyntetiskt vara att föredra i GT´n av senare årsmod.

        OT. Har du skrämmt ur 30 extra hk enbart med dawes? 😮

        #42308
        Niklas
        Deltagare

          Angående viskositet så brukar man väl säga 5W40 på vinter och 10W50 eller 15W50 på sommaren för optimal prestanda men det går säkert att köra på 5W40 på sommaren om man inte tänker plöja runt banor varv efter varv. Den är ju tunnare vilket är bra på vinter då kylan gör oljan tjock och tjock olja i turbon är ajaj. Fast en riktigt varm sommardag så blir tunn olja som vatten och det är inte så bra, men kör man lugnt så är det inga problem. Håll er från 0W40 oljan bara för den är så tunn att den kan hitta ut mellan packningar…

          #42299
          backfeed
          Deltagare

            OT-svar:

            Dawes device justerad för ca 1,15 bar maxladd och 3″ avgas från turbon med racekat, det blir kring 250 hk enligt pålitliga källor.

            -= Impreza GT -99 =-

            #42300
            backfeed
            Deltagare

              Ok, som jag trodde då. Tackar.

              -= Impreza GT -99 =-

              #42296
              Manor
              Deltagare

                10W/40 olja ska det vara enligt instruktionsboken…även på vintern. Det är tveksamt om man ska välja en olja med lägre viskositet än 10 (första siffran) då denna anger viskositeten då oljan är kall. Lägre viskositet än så är givetvis lättare för motorn att dra runt, men kan ge ett motorknack enligt en tråd jag läst (som jag nu inte hittar…).

                #42305
                killer
                Deltagare

                  OT-svar:Dawes device justerad för ca 1,15 bar maxladd och 3″ avgas från turbon med racekat, det blir kring 250 hk enligt pålitliga källor.-= Impreza GT -99 =-

                  Ok, det förklarar saken. Hade blivit imponerad om du hade lyckats få ut 250 hk med bara dawsen. Avgaset lär ju ge en del

                  #42301
                  backfeed
                  Deltagare

                    Ok. Jag föredrar 5W eftersom det inte är ovanligt med -30 här uppe. Förra ägaren bodde allra högst upp i landet och körde t.o.m. med 0W.

                    Varken han eller jag har iaf haft några problem.

                    -= Impreza GT -99 =-

                    #42302
                    backfeed
                    Deltagare

                      Jo, 3″ avgas är en förutsättning. 🙂

                      -= Impreza GT -99 =-

                      #42297
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        mineral är tok förbjudet i en turbo bil efter inkörning !!!!

                        En mineral olja kokar mycket lätare och du får sjukt höga tempraturer i turbon, så det är aj aj, ½ Bar är max lad på mineral olja bla för inkörning.

                        #42303
                        backfeed
                        Deltagare

                          Ok, värre än jag t.o.m. trodde med andra ord. Bäst att säga åt klåparna att ge f*n i mineralolja i alla Subaru-kärror med turbo de får in…

                          -= Impreza GT -99 =-

                          #42306
                          Nyman
                          Deltagare

                            hittar inget bra svar så ställer en fråga i stället..
                            10w/40 oljan… ska den vara syntet eller helsyntet?
                            Var hos SAM å hämtade min bil idag men kommer fan inte ihåg vad han sa 😉

                            -= enough is enough =-

                            Nyman – med minne som en guldfisk

                            #42298
                            Lefty
                            Deltagare

                              Helsyntet is the shizzle = bra grejer 🙂

                              #42307
                              Nyman
                              Deltagare

                                då tackar jag för de… 😉

                                -= enough is enough =-

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.