› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › 5W/30 mineralolja!?
- Detta ämne har 13 svar, 1,970 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
Nyman.
-
FörfattareInlägg
-
10 augusti, 2006 kl. 18:47 #1078
backfeed
DeltagareJag var in på 13.750-milaservice idag hos den lokala Subaruverkstaden som kom igång för bara ett halvår sedan ungefär, och hade med mig den 5W/40 OKQ8 Supersyntetolja jag alltid brukar köra med.
Tur var väl det, för när jag frågade vad de annars skulle ha hällt i så svarade de 5W/30 mineralolja… Är jag fel ute eller är inte det nästan kriminellt att hälla sådan olja i en Impreza GT?
Jag kör med 5W/40 helsyntet året runt, har hört att många SSI-medlemmar kör med 15W/50 och liknande på sommartid, skulle jag tjäna något på det eller är det bara för hårdtrimmade kärror (själv har jag bara 250 Dawes-hk)? Jag kör aldrig på bana.
-= Impreza GT -99 =-
11 augusti, 2006 kl. 09:41 #42304killer
DeltagareDet lät väl inte som den bästa oljan att ha i din bil. Själv kör jag med 20W/50 mineralolja men då har jag en äldre motor i min. Av vad jag har hört så ska helsyntetiskt vara att föredra i GT´n av senare årsmod.
OT. Har du skrämmt ur 30 extra hk enbart med dawes? 😮
11 augusti, 2006 kl. 09:51 #42308Niklas
DeltagareAngående viskositet så brukar man väl säga 5W40 på vinter och 10W50 eller 15W50 på sommaren för optimal prestanda men det går säkert att köra på 5W40 på sommaren om man inte tänker plöja runt banor varv efter varv. Den är ju tunnare vilket är bra på vinter då kylan gör oljan tjock och tjock olja i turbon är ajaj. Fast en riktigt varm sommardag så blir tunn olja som vatten och det är inte så bra, men kör man lugnt så är det inga problem. Håll er från 0W40 oljan bara för den är så tunn att den kan hitta ut mellan packningar…
11 augusti, 2006 kl. 11:55 #42299backfeed
DeltagareOT-svar:
Dawes device justerad för ca 1,15 bar maxladd och 3″ avgas från turbon med racekat, det blir kring 250 hk enligt pålitliga källor.
-= Impreza GT -99 =-
11 augusti, 2006 kl. 11:55 #42300backfeed
DeltagareOk, som jag trodde då. Tackar.
-= Impreza GT -99 =-
11 augusti, 2006 kl. 12:55 #42296Manor
Deltagare10W/40 olja ska det vara enligt instruktionsboken…även på vintern. Det är tveksamt om man ska välja en olja med lägre viskositet än 10 (första siffran) då denna anger viskositeten då oljan är kall. Lägre viskositet än så är givetvis lättare för motorn att dra runt, men kan ge ett motorknack enligt en tråd jag läst (som jag nu inte hittar…).
11 augusti, 2006 kl. 15:38 #42305killer
DeltagareOT-svar:Dawes device justerad för ca 1,15 bar maxladd och 3″ avgas från turbon med racekat, det blir kring 250 hk enligt pålitliga källor.-= Impreza GT -99 =-
Ok, det förklarar saken. Hade blivit imponerad om du hade lyckats få ut 250 hk med bara dawsen. Avgaset lär ju ge en del
12 augusti, 2006 kl. 22:54 #42301backfeed
DeltagareOk. Jag föredrar 5W eftersom det inte är ovanligt med -30 här uppe. Förra ägaren bodde allra högst upp i landet och körde t.o.m. med 0W.
Varken han eller jag har iaf haft några problem.
-= Impreza GT -99 =-
12 augusti, 2006 kl. 22:55 #42302backfeed
DeltagareJo, 3″ avgas är en förutsättning. 🙂
-= Impreza GT -99 =-
14 augusti, 2006 kl. 10:53 #42297Kvarnis
Deltagaremineral är tok förbjudet i en turbo bil efter inkörning !!!!
En mineral olja kokar mycket lätare och du får sjukt höga tempraturer i turbon, så det är aj aj, ½ Bar är max lad på mineral olja bla för inkörning.
14 augusti, 2006 kl. 12:24 #42303backfeed
DeltagareOk, värre än jag t.o.m. trodde med andra ord. Bäst att säga åt klåparna att ge f*n i mineralolja i alla Subaru-kärror med turbo de får in…
-= Impreza GT -99 =-
30 augusti, 2006 kl. 21:56 #42306Nyman
Deltagarehittar inget bra svar så ställer en fråga i stället..
10w/40 oljan… ska den vara syntet eller helsyntet?
Var hos SAM å hämtade min bil idag men kommer fan inte ihåg vad han sa 😉-= enough is enough =-
Nyman – med minne som en guldfisk
30 augusti, 2006 kl. 22:03 #42298Lefty
DeltagareHelsyntet is the shizzle = bra grejer 🙂
30 augusti, 2006 kl. 23:40 #42307Nyman
Deltagaredå tackar jag för de… 😉
-= enough is enough =-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.