› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 98 oktanig soppa?
- Detta ämne har 10 svar, 1,569 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
28 juni, 2002 kl. 14:33 #1874SsoDeltagare
Hej,
har hittills hållt mig till 95-oktan, men är medveten om att motorn mår lite bättre av att få dricka 98 istället. Nu är frågan vilka mackar ni tankar på.
Själv har jag hittills hållt mig till Jet, men deras 98 har som jag fattat det blyersättningsämne i sig som inte katten mår så bra av?Tacksam för kommentarer
/Mvh Stefan
28 juni, 2002 kl. 14:53 #47475omarDeltagareDu får inte tanka annat än GRÖN 98 i en Impreza,mig veterligen så har inte JET grön 98.Annars e det samma skit överallt men jag kör Shell eller Statoil.(Psykiskt)
Mvh Omar28 juni, 2002 kl. 14:58 #47481TTDeltagareblyersättningmedlet fanns i ”premium” soppan (96/98 oktan med svart slang) från 1989 till för nåt år sedan då den ströks helt. Vissa mackar hade olika ersättninsgmedel men faktum är att i princip alla bilar from 1982 går att köra på grönsoppa utan tillsatser.
På Statoil hittar du idag bara grönsoppa med de småmunstyckena (95/96/98). De gamla var större och passade inte i tankröret på en bil med kat. Så om det är en turbo du har (antar det..) så tanka 98 ur grönslang – eller åk till tyskland och tanka 99 oktanigt på Shell 🙂
/TT
29 juni, 2002 kl. 15:39 #47478SubbaristDeltagareSer fram emote en detaljerad rapport från testet!
Subbarist javisst!
29 juni, 2002 kl. 17:52 #47479ImpDeltagareLAST EDITED ON Jun-29-02 AT 07:53PM (GMT)
tror jag ska be min tjejs svåger som e bensin expert förklara skillnader mellan bensin å dylikt på detta forum. Han har jobbat med bensin så han vet vad han talar om. säger inte att ovcanstående resonemang är ogiltigt det har jag ingen aning om men jag ser endel discutioner om tex.. 95 funkar bra å nån anna säger nej 98 funkar endart 95 sprenger motorn osv. ska be min tjes svoger förklara skillnaderna mellan 98 å 95 på detta forum så alla vet.. Han vet han jobbad emed bensin i x antal år.detta har inget med topicen isig att göra ville bara ehm.. eh
30 juni, 2002 kl. 10:36 #47476omarDeltagareJag tror inte att den ursprungliga frågan var så här krånglig att svara på!
Sso frågade om han kunde tanka RÖD 98,och det kan man ju inte.
Man kan tanka Grön 95 eller Grön 98,sen vad beträffar oktantal så ju högre desto bättre!jaja det finns säkert mera att tänka på men om vi håller det enkelt.
Mvh Omar30 juni, 2002 kl. 16:53 #47477SsoDeltagareTack för svaren, ska testa 98 (självklart grön o inte röd) o se om jag märker nån skillnad på min opillade GT.
1 juli, 2002 kl. 19:06 #47480ImpDeltagareNär jag bytte från 95 till 98 mrkte jag ingen skillnad tror jag iallafall förutom att bilen ibland när den e kall vill stalla (ja ja jag vet flyg term:)
kanske inte beror på soppan dock:)10 juni, 2004 kl. 18:40 #47472ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Jun-29-02 AT 02:54PM (GMT)
All handelsbensin som säljs i Sverige måste uppfylla dessa krav:
http://www.spi.se/olje/krav_miljo_bensin.htmAppropå 95 eller 98…
Jag kopplade in Deltadash för att kunna logga knackningar och tändkurva. Genast konstaterades att det är direkt olämpligt att köra med 95 oktan för det uppstod knackningar vid nästan varje form av belastning! Först då initialtändläget sänkts med 5 grader började det hela fungera någorlunda.
Alltså som sagt tidigare, undvik alltid 95 oktan i överladdade motorer. (Särskilt om den innehåller etanol.)
Om man av någon anledning tvingas köra på 95, (besök österut) så bör förtändningen sänkas ett par grader. Vilket är lätt gjort med DeltaDash.När tanklampan varit tänd en stund tankades 98 oktan + oktan booster. Sedan utfördes reset av ECU inkl återställning av tändningen och ny loggning genomfördes. Inga problem med knackningar denna vända..
Oktanbooster blandas av Toulen + Solventnafta och behöver inte kosta 400:-/litern på macken.
Jag ska testa med en liten mix med ovanstående + en aaaning nitrometan. }>}>
10 juni, 2004 kl. 18:40 #47473ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Jun-30-02 AT 10:49AM (GMT)
>tror jag ska be min tjejs svåger som e bensin expert förklara
>skillnader mellan bensin å dylikt på detta forum.Det vore mycket intressant!
Är han även en expert på mappningstabeller blir det ännu mera spännande!
Skillnaden enligt SPI är att Miljöklass 2 har högre svavelinnehåll och jag tror det var den som togs bort senast. Vad jag vet säljs enbart miljöklass 1 bränslen numera, men det kan som sagt din tjejs svåger bättre.
Jämför gärna tabellerna i miljöklass 1 motorbensin/(bensinmackspumpbensin)
och Alkylatbensin/racingsoppa. Det är betydligt lägre bensenhalt i alkylatbensin men de klassas lika enligt miljövärdet, kan inte han förklara hur det är möjligt?Att köra på 95 oktan spränger knappast motorn :), men säg till exempel att du vill ha ut minst 160Kw ur motorn (GT) enligt specifikation från Subaru. Vid vilket oktantal levereras angiven effekt? Högre oktantal = mindre risk för knackningar och motorn slipper korrigera ned förtändning och laddtryck på bekostnad av effektuttaget. Det är testat och verifierat via loggning. Ett dyrare sätt att testa samma sak är att köra samma bil i flera effektmätningar med olika bränslen och oktantal.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #47474ExOrdisDeltagare>Jag tror inte att den ursprungliga frågan var så här krånglig att
>svara på!
>Sso frågade om han kunde tanka RÖD 98,och det kan man ju inte.
>Man kan tanka Grön 95 eller Grön 98,sen vad beträffar oktantal så ju
>högre desto bättre!jaja det finns säkert mera att tänka på men om vi
>håller det enkelt.
>Mvh OmarHelt sant, jag krånglar gärna till det. 😉 Varför ta den enkla raka vägen, när man kan ta den längre krångliga & krokiga. Gynna plåtslagarna! 😀
Nä men helt seriöst så ska det väl inte finnas röd bensin i miljöklass2 kvar längre? Nu måste man väl köpa blyersättnings medel (Kalium) och blanda själv.
Detta gäller väl i första hand bilar äldre än årsmodell 85, yngre ska fungera med grön soppa oavsett oktantal. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.