- Detta ämne har 18 svar, 1,648 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2004 kl. 12:35 #645NanoDeltagare
Hej!
Ska nu gå över till 98-oktanig dricka. Läst lite om oktan-booster. Måste man blanda i andra grejer i tanken varje gång man tanker eller???
MVH Mårten
4 september, 2004 kl. 12:54 #39453-L-DeltagareOktanboosters (dom du köper på macken) är inte värt besväret. Det krävs större mängder än en liten 20cl flaska för att göra någon skillnad på en full tank. Har läst att bilar äldre än 99 kan behöva en nollning av ecu’n för att snabbare märka kvalitetsökningen på bränslet. Lättast så kopplar du av batteriet i en kvart eller så för att påskynda processen.
4 september, 2004 kl. 18:28 #39457GuailoDeltagareJapps, lyft av minuspolen under tiden du jobbar eller över natten tex…
Sen tar det lite tid för datorn att lära sig allt igen, vet inte riktigt hur lång tid för subban dock. Kanske en halv-tank? Detta är ett standard-trick bland många som chippat och råkat tanka 95 oktan…
En del säger att man skall köra på rätt duktigt när man just nollat bilen, men jag vet inte om det stämmer – nån med erfarenhet kring detta som känner för att kommentera?
Mvh,
Peter4 september, 2004 kl. 20:06 #39450MickeMDeltagareJag bytte till 98an för en vecka sen…
Har jag märkt skillnad? Liite än så länge.
Den går “lättare”. Annars är jag inte 😮 .
Jag gjorde inget annat spex, som att bryta ström eller så…/MickeM
5 september, 2004 kl. 15:17 #39447ExOrdisDeltagareNormalt sett räcker 98:a bra under en såhär pass regnig och kall sommar. Det är under värmeböljorna oktanboostern gör mest nytta. Varför köra en turbobil på 95-oktan överhuvud taget?
/K
5 september, 2004 kl. 15:32 #39456NanoDeltagareja säg det. kanske för att detta är min första turbobil och dåliga kunskaper. pluggar för fullt nu. och för det andra så har man ju kört en gammal sunkig volvo innan 😀 . Kostade inte på den 98:a
5 september, 2004 kl. 17:10 #39451MickeMDeltagareJag å andra sidan hade ingen koll alls, fast jag kört GT i snart 2 år. Såå, bara man läser på runt här i forumet i all oreda så hittar man nyttig info (jo, jag saknar en FAQ på de 1.000 vanligaste frågorna… 😀 ).
5 september, 2004 kl. 19:53 #39458down_the_drainDeltagarevid nollning av ECU:n så skall man låta bilen stå på tomgång i ca 10 min, sen ut o dra järnet ett par gånger. Ta lite tid för bilen o fatta hur den skall blanda luft o bränsle.
/P
22 september, 2004 kl. 21:01 #394592nyDeltagarejag har hört att man ska köra på 98oktan hela tiden för att 95 inte är bra för bilen, men min fråga är då. vad kör krakarna i staterna med där det inte ens finns så hög oktran som 95? varför håller deras bilar för sämre smörjande soppa?.
23 september, 2004 kl. 03:47 #39443SecretAgentManDeltagareFörst räknar de oktanen lite annorlunda i staterna, men absolut de har lite sådär kvalisort på soppan. 🙂
Det är faktiskt anledningen till att deras sti är på 2,5 liter, och det tackar vi för – eller hur Kvarngren! 😀/J
23 september, 2004 kl. 08:38 #394602nyDeltagareokej men deras STI är på 2.5L hur är det då med WRX ?
är den oxå på 2.5L jag har hör att det finns en så kallad WRX STI RS och den är på 2.5L finns det då oxå en WRX RS på 2.5L då med?.23 september, 2004 kl. 09:16 #39444SecretAgentManDeltagareRS:en är en 2,5:a utan turbo, wrx:en skall vara på 2 liter vad jag vet.
/J
23 september, 2004 kl. 11:37 #39454LeftyDeltagareType-25 2.5liter :7
23 september, 2004 kl. 11:51 #39445SecretAgentManDeltagare…den är byggd på ett 2,5 l block från den amerikanska sti:n vet du… 😉
/J
23 september, 2004 kl. 12:01 #39455LeftyDeltagareJa det är ju trevligt… sån vill jag ha 😛
Sen hrmm.. står de inte i instruktionsboken att man alltid ska köra på 98oktan ? Det gjorde det ju tom på min gammel snaab 😀
Och även innanför tanklocket stod det RON 98… o de var inte nån kille som hette RON och var 98 år som satt där iaf 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.