› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › ABS lampan lyser och ABS funkntionen funkar inte
- Detta ämne har 7 svar, 1,412 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2004 kl. 20:28 #689
Andreas_GT
DeltagareVa ute och invigde vintern idag och ABS systemet fick arbeta friskt för första gången i min ägo.
Jag tyckte att det lät väldigt konstigt när ABS:en slog in gämfört med alla andra bilar jag har kört.
(mkt mer rasslande, skrapande ljud) men jag tänkte väll att det e så det ska låta i subborna.
Men efter en timmes körning så Slutade ABS:en att fungera och ABS lampan började lysa.Kan jag ha kommit åt nån knapp som stänger av ABS systemet eller finns det ingen sådan knapp ?
Isf var ska jag börja leta efter fel ?MVH / Andreas
18 november, 2004 kl. 21:01 #39770Grusdraparn
DeltagareDen enda avstängingsknappen ser väl ut såhär 😉
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/31/Large/31-422_l.jpgKan det vara så enkelt att säkringen gått?
/K – Har inte en aning, men det är iaf första stället jag skulle titta på
18 november, 2004 kl. 21:02 #39766SecretAgentMan
DeltagareOm man är ute och leker så kan det hända att ABS:en får lite spel – det beror på att det diffspinner lite här och var, med olika hastigheter på respektive hjul (speciellt om man ritar munkar i nysnön) – och ABS:en tror att något gått snett…och stänger ned systemet.
Inget farligt, helt naturligt.
Vill man pilla bort ABS:en är det bara att rycka en säkring (men ABS:en räddar liv, tänk på det).
/J
18 november, 2004 kl. 21:09 #39772Niklas
DeltagareKanske dags för grimlockisen att låta oss skicka in en gruppbeställning på hans ABS-knappslösning, fast då vill vi ha den uppgraderade versionen med POs modell så vi inte kör slut på batteriet. 😉
18 november, 2004 kl. 22:00 #39771Andreas_GT
Deltagarehehe rita munkar i nysnön va precis vad jag gjorde…
men hur får jag igån ABS:en igen då?
byta säkring eller kommer det att funka av sig självt imorn bitti ?19 november, 2004 kl. 00:38 #39769Wanderer
DeltagareFår man passa på att fråga en till fråga då angående abs’en.
Hur/var sitter den monterad ??
Min ABS har gett upp helt och jag misstänker att det är någe fel vid höger framdäck.//Mvh Björn
P.S. Ursäkta tillägget 😉 D.S.19 november, 2004 kl. 06:58 #39767SecretAgentMan
DeltagarePå 99/00 sitter det en givare nere vid spindeln…som i sin tur läser av en ring som sitter på drivaxeln inne i spindeln.
En rätt stel plastaktig kabel går från denna, via fjäderbenet och vidare – det borde finnas ett par kontakter på vägen, eller så är bara en givare kass.Det finns en klassiker – någon av kontakterna under baksätesdynan till de bakre givarna kan var aglappa/lösa.
/J
19 november, 2004 kl. 06:58 #39768SecretAgentMan
Deltagare>hehe rita munkar i nysnön va precis vad jag gjorde…
>
>men hur får jag igån ABS:en igen då?
>byta säkring eller kommer det att funka av sig självt imorn
>bitti ?Det skall räcka med att stänga av, och starta bilen igen.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.