Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #689
    Andreas_GT
    Deltagare

      Va ute och invigde vintern idag och ABS systemet fick arbeta friskt för första gången i min ägo.

      Jag tyckte att det lät väldigt konstigt när ABS:en slog in gämfört med alla andra bilar jag har kört.
      (mkt mer rasslande, skrapande ljud) men jag tänkte väll att det e så det ska låta i subborna.
      Men efter en timmes körning så Slutade ABS:en att fungera och ABS lampan började lysa.

      Kan jag ha kommit åt nån knapp som stänger av ABS systemet eller finns det ingen sådan knapp ?
      Isf var ska jag börja leta efter fel ?

      MVH / Andreas

      #39770
      Grusdraparn
      Deltagare

        Den enda avstängingsknappen ser väl ut såhär 😉
        http://www.biltema.se/Archive/Product_images/31/Large/31-422_l.jpg

        Kan det vara så enkelt att säkringen gått?

        /K – Har inte en aning, men det är iaf första stället jag skulle titta på

        #39766
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Om man är ute och leker så kan det hända att ABS:en får lite spel – det beror på att det diffspinner lite här och var, med olika hastigheter på respektive hjul (speciellt om man ritar munkar i nysnön) – och ABS:en tror att något gått snett…och stänger ned systemet.

          Inget farligt, helt naturligt.

          Vill man pilla bort ABS:en är det bara att rycka en säkring (men ABS:en räddar liv, tänk på det).

          /J

          #39772
          Niklas
          Deltagare

            Kanske dags för grimlockisen att låta oss skicka in en gruppbeställning på hans ABS-knappslösning, fast då vill vi ha den uppgraderade versionen med POs modell så vi inte kör slut på batteriet. 😉

            #39771
            Andreas_GT
            Deltagare

              hehe rita munkar i nysnön va precis vad jag gjorde…

              men hur får jag igån ABS:en igen då?
              byta säkring eller kommer det att funka av sig självt imorn bitti ?

              #39769
              Wanderer
              Deltagare

                Får man passa på att fråga en till fråga då angående abs’en.

                Hur/var sitter den monterad ??
                Min ABS har gett upp helt och jag misstänker att det är någe fel vid höger framdäck.

                //Mvh Björn
                P.S. Ursäkta tillägget 😉 D.S.

                #39767
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  På 99/00 sitter det en givare nere vid spindeln…som i sin tur läser av en ring som sitter på drivaxeln inne i spindeln.
                  En rätt stel plastaktig kabel går från denna, via fjäderbenet och vidare – det borde finnas ett par kontakter på vägen, eller så är bara en givare kass.

                  Det finns en klassiker – någon av kontakterna under baksätesdynan till de bakre givarna kan var aglappa/lösa.

                  /J

                  #39768
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    >hehe rita munkar i nysnön va precis vad jag gjorde…
                    >
                    >men hur får jag igån ABS:en igen då?
                    >byta säkring eller kommer det att funka av sig självt imorn
                    >bitti ?

                    Det skall räcka med att stänga av, och starta bilen igen.

                    /J

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.