Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    GT99
    Deltagare

Efter att bilen plockades ut efter vinterns skruvande så lyser abs lampan. Har haft bort de bakre sensorerna och tänkte om man kanske har varit lite för våldsam, så provade att åka ut o bromsa hårt för att se om något hjul låser sig och det gjorde det, alla! Har provat att nolla ecu:n som det fanns tips i en annan tråd men det hjälpte inte.
      Slutar ABS:en att fungera helt även om bara en sensor är trasig?
      Har kontrollerat de 2säkringrna som finns bakom myntfacket, finns det fler eller nåt relä eller någe?
      Har även kollat så alla kontakter sitter som dem ska.

Någon som kan tänkas ha en lösning?
      Kan man kanske tjuvkoppla pumpen så man kan höra om den går igång?

IMPREZA FOREVER
      Deltagare

Jag har samma problem efter några varv på åkern i vintras tog ur säkringen en sväng och grejjade lite med kablarna ut mot sensorn och då försvann lampan men kom senare tillbaks jag skall kolla om nån av skarverna i hjulhuset till sensorerna är glapp eller ärgiga.
        Sitter bakom en liten plåt i hjul huset följ kabeln.
        /Björn

Sign by Dealighted – Coupons & Discount Shopping
        GT99
        Deltagare

Tack ska kolla där.
          Men tycker det verkar konstigt att hela abs systemet stängs av om det skulle vara fel på en sensor/kabel?

rickey
          Deltagare

Det är säkert någon säkerhets system att den stänger av hela systemet, undra vad som skulle hända om ett av däcken tvärlåser sig och resten av hjulen ABS-bromsar…

Jag har också haft strul med abs givare, men bytte en av mina främre så vart jag av med problemet. De talade om för mig vilken det var som var trasig när jag hade bilen på olja/bromsservice i höstas.

IMPREZA FOREVER
            Deltagare

Det är säkert någon säkerhets system att den stänger av hela systemet, undra vad som skulle hända om ett av däcken tvärlåser sig och resten av hjulen ABS-bromsar…Jag har också haft strul med abs givare, men bytte en av mina främre så vart jag av med problemet. De talade om för mig vilken det var som var trasig när jag hade bilen på olja/bromsservice i höstas.

Det kan inte bli så eftersom det är samma motor/pump till alla hjulen =ABS eller låsning på alla

/Björn

IMPREZA FOREVER
              Deltagare

Tack ska kolla där.Men tycker det verkar konstigt att hela abs systemet stängs av om det skulle vara fel på en sensor/kabel?

Jo det kan verka så men allt sitter ju ihop i databoxen och
                försvinner en sensor så måste det gå att bromsa på hederliga gamla sättet oxå = samma lika på alla hjul alá saab99 turbo

/Björn

GT99
                Deltagare

Ok då lär det vara en av de bakre som sagt upp sig då det togs till en hel del våld för att få bort dom. Får nog lämna in den så verkstaden kan kolla vilken. Var ju inte samma på båda sidor när jag tittade på priser.

IMPREZA FOREVER
                  Deltagare

Ok då lär det vara en av de bakre som sagt upp sig då det togs till en hel del våld för att få bort dom. Får nog lämna in den så verkstaden kan kolla vilken. Var ju inte samma på båda sidor när jag tittade på priser.

Gick det inte att få bort den kolla om det går att dra ur den del som kommer från givaren utan att ta bort plåten! hör av dig här om hur det går för dig. obs ta det försiktigt säkert en kontakt med låsholkar

/Björn

GT99
                    Deltagare

Du vet inte om det är möjligt att bygla en sensor med ett motstånd för att på så sätt ta reda på vilken som är trasig?

IMPREZA FOREVER
                      Deltagare

Du vet inte om det är möjligt att bygla en sensor med ett motstånd för att på så sätt ta reda på vilken som är trasig?

Säkert går det men jag vet ej.
                        Prova detta rassla lite på en kabel och slå på tändingen gå sedan till nästa hjul kom ihåg att slå av tändnigen mellan testen.

/Björn

GT99
                        Deltagare

Efter att ha slitit i div kablar monterat bort sensorerna och rengjort utan resultat gav jag upp och åkte in till subaru verkstaden. 2 min senare var bilen uppkopplad till datorn som visade fel på båda sensorerna bak. Så beställde 2st från skroten för en billig peng, och nu så fungerar det som det ska igen :).

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.