› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › ABS-problem
- Detta ämne har 21 svar, 2,975 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
abacus.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2009 kl. 19:23 #5893
metalman
DeltagareJag har en GT -00 som har fått problem med ABS-en.
Lampan lyser och den funkar inte utan hjulen låser sig så vitt jag kan bedöma. Gjorde en dyr felsökning på lokala subaruverkstaden och de konstaterade efter mycket om och men att det troligtvis var abs-styrdonet som var felande. Lyckades få tag på en ”ny” pump och styrdon här på forumet och bytte igår. Problemet kvarstår dessvärre. Lampan lyser och abs funkar inte trots att jag hade kopplat ur batteriet under tiden jag bytte abs.
Någon som känner igen problemet och vet vad som ska göras?
Tacksam för snabbt svar. Besiktningsperioden går ut 29/5/Magnus
12 maj, 2009 kl. 17:38 #76056Mumin
Deltagareefter du bytte raderade du felkoderna? ligger nog kvar i minnet men har svårt att tro att abs inte skulle funka pga felkoden.
åk till samma ställe och radera felkoderna, borde vara kostnadsfritt.Eller om du bor i sthlm området kan jag släcka.
kan ju vara abs modulen. låter troligare.
12 maj, 2009 kl. 17:56 #76047metalman
DeltagareNej, jag raderade inte felkoderna efter att jag bytt abs-enheten. Vet inte hur man gör dessvärre 🙁 Måste man inte ha ett diagnosinstrument?
Jag ska lämna in bilen på verkstan igen så får de radera koderna utan kostnad. Jag bor i sundsvall och det finns bara en auktoriserad subaru-verkstad
;(
/Magnus13 maj, 2009 kl. 17:28 #76057Mumin
Deltagaretesta radera. hoppas det funkar annars kan det ju vara abs modulen.
jobbigt med bara en verkstad 😛 hoppas allt löser sig.
15 maj, 2009 kl. 18:17 #76048metalman
DeltagareNu har jag haft bilen inne hos verkstan igen men de lyckades inte släcka abs-lampan. De får ingen kontakt med styrdonet. Samma problem som förut med andra ord x(
Kan det vara så illa att den abs-modul jag köpte också var trasig? Eller är det någon som har på känn att det är något annat fel 😮/Magnus
15 maj, 2009 kl. 21:59 #76044b20mannen
DeltagareKan ju vara nåt elfel som spökar runt ABS-styrdonet.
Kan ju också vara att både det gamla och det nya styrdonet är paj?Bara att felsöka. Kolla kabelstammen, kontakter, jordar, säkringar,…
Säg till om du behöver ytterligare ett nytt ABS-styrdon. (Om det visar sig att båda de du har nu är paj). Kan fixa fram ett ganska omgående.
16 maj, 2009 kl. 02:24 #76055ricco
Deltagarevar mitt gammla styrdon, och JA det funkade innan jag skruvade bort de så alltså borde de vara helt nu med. måste nog vara nått annat fel? om inte det pajja i frakten?
20 maj, 2009 kl. 15:14 #76049metalman
DeltagareNu har jag kollat kablar och säkringar och hittar inget misstänkt eller felande vad jag kan se 🙁
Jag hittade ett företag i jämtland som lagar abs-enheter så jag har skickat enheten dit så får vi se om de kan fixa felet. Det blir samma pengar som att köpa en till begagnad som man inte heller vet om den fungerar så därför kändes det bättre att laga den jag har.
Får tillbaka den nästa vecka så då hoppas jag verkligen att det fungerar. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Tydligen är abs-moduler helt sjukt dyra nya ;( Typ 10-20000 😮
/magnus21 maj, 2009 kl. 11:40 #76045b20mannen
DeltagareFår tillbaka den nästa vecka så då hoppas jag verkligen att det fungerar. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Tydligen är abs-moduler helt sjukt dyra nya ;( Typ 10-20000 😮 /magnus
Kanske är dags att skaffa sig en bromsvåg i stället? 😉
27 maj, 2009 kl. 18:20 #76050metalman
DeltagareDen här soppan verkar aldrig ta slutx(
Nu har jag fått tillbaka ABS-styrdonet från företaget som skulle laga det. Enligt dem så är det inget fel på det 😮
Enligt verkstaden så är det det enda som kan vara fel. Vilka har rätt? Här står jag med en bil som besiktningsperioden går ut 29/5 och ingen som kan hjälpa mig lista ut felet. Tragiskt ;(
Jag kommer att beställa hem ett annat styrdon från skroten och hoppas att det funkar, det vore det bästa. Fortsättning följer…27 maj, 2009 kl. 20:40 #76058Mumin
Deltagarebara att pajja lampan inför bes 😛
kolla kabel stammen.. om du har skickad iväg abs donet och inget fel så skulle jag nog inte beställa nytt.
29 maj, 2009 kl. 19:09 #76051metalman
Deltagarebara att pajja lampan inför bes :Pkolla kabel stammen.. om du har skickad iväg abs donet och inget fel så skulle jag nog inte beställa nytt.
Hur bär man sig åt för att paja lampan då?
Hur kollar man kabelstammen? Kollar om den smält ihop eller måste man mäta med instrument?
De har kollat kablaget på verkstan och hittade inga fel, men tyckte ändå att jag skulle kontrollera kabeln själv. Väldigt kompetenta och tillförlitliga mekare va?
😮
Sveriges bästa rykte enligt de själva 😮3 juni, 2009 kl. 20:03 #76059Mumin
Deltagarebara att pajja lampan inför bes :Pkolla kabel stammen.. om du har skickad iväg abs donet och inget fel så skulle jag nog inte beställa nytt.
Hur bär man sig åt för att paja lampan då? Hur kollar man kabelstammen? Kollar om den smält ihop eller måste man mäta med instrument?De har kollat kablaget på verkstan och hittade inga fel, men tyckte ändå att jag skulle kontrollera kabeln själv. Väldigt kompetenta och tillförlitliga mekare va? 😮 Sveriges bästa rykte enligt de själva 😮
Seriöst? varför ska du kontrollera skiten igen om ”dom” Redan har gjort det och konstaterat att det inte är fel.
ta bort bort instumentet.. sitter med 2 skruv i ovankant. sänk ratten pilla bort själva höljet runt instrumentet.. sen kanske 2 till skruvar kommer inte ihåg.. men det sitter söta på lampor där bak.. ta bort och kolla om abs lampan inte lyster så går den nog igenom.
4 juni, 2009 kl. 19:57 #76064Alexander
DeltagareJag är faktiskt osäker på om det går igenom om man släcker lampan. Brukar inte SBP kolla så att alla varningslampor fungerar genom att bara slå på tändningen? ABS-lampan ska ju tända och sedan slockna igen så man vet att det fungerar..
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=958728 juni, 2009 kl. 19:31 #76060Mumin
Deltagaredom brukar inte kolla det så noga.. tänk själv.. du besiktar 20 bilar per dag inte fan tänker du på abs lampan 😛 jag har fått igenom en bil när vi fimpade lampan innan bp 😛 jag skulle testa innan tiden går ut..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.