› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › ABS-problem
- Detta ämne har 21 svar, 2,975 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av
abacus.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2009 kl. 17:23 #76052
metalman
DeltagareProblemet är att jag blev ju tvungen att besikta bilen för att få köra den en månad till eftersom besiktningsperioden gått ut och körförbud inträtt 🙁
Nu står det ju svart på vitt att abs-lampan lyste vid första besiktningen så då tror jag det är svårt att få den godkänd genom att koppla ur lampan. Hade jag gjort det innan så kanske det hade gått. Sedan beror det nog väldigt mycket på vilken besiktningsman du får och vilket humör han är på 😉
Det vore ju skönast att kunna åtgärda felet så att allt är som det ska och inget fusk 😛
Har kört bilen till en annan verkstad och hoppas att de kan åtgärda felet. Har definitivt avfärdat att det skulle vara abs-enheten det är fel på efter att jag nu testat ännu en enhet och det är fortfarande samma fel. Tror inte att det skulle vara fel på tre abs-enheter. Dessutom har ju en firma kontrollerat en av dem och konstaterat att det inte är något fel på den 😮
Borde vara exempelvis en hjulgivare eller en kabel/kontakt som är boven i dramat mer rimligtvis.9 juni, 2009 kl. 17:43 #76061Mumin
Deltagareabs krans kanske? men en fel sökning så säger det villken givare som är pajj.
hoppas det löser sig för dig :p
9 juni, 2009 kl. 18:55 #76053metalman
DeltagareAbs-krans? Vad är det?
Vid felsökning har de inte kunnat få fram någonting eftersom de inte får någon kontakt med styrdonet. Enligt verkstadshandboken är det då styrdonet som är felande. Men nu har jag ju testat med två andra abs-enheter med pump och elektronikenhet och det är samma fel. Dessutom är mitt urspungliga abs-styrdon kontrollerad av firma som hävdar att det är felfritt. Detta sammanvägt tycker ju jag tyder på att det är något fel på kabelstam eller kontakten mot styrdonet och även möjligtvis någon givare.10 juni, 2009 kl. 15:49 #76062Mumin
Deltagarekolla på kontakt stycket.. om någon pigg är böjd eller pajj. vi hade en sådan och nada fungerade..
12 juni, 2009 kl. 17:40 #76054metalman
DeltagareNu äntligen är problemet löst 😛
Det var en strömkabel till abs-enheten som var kapad under ratten. Förstår inte hur det har gått till men nu funkar det iaf 🙂
Krävdes byte av verkstad för att få ordning på det. Det var aldrig abs-enheten som var felande trots att den första verkstaden hävdade det vid två tillfällen.
Kan det vara rimligt att betala 1400 kr för felsökning som visar sig vara felaktig?
Dessutom har den feldiagnosen kostat mig en massa onödiga pengar eftersom jag köpt andra abs-enheter i tron att de jag har har varit trasiga. Skadeståndskrav?
Ska kontakta verkstaden med sveriges bästa rykte nästa vecka och ställa dem mot väggen x(14 juni, 2009 kl. 22:23 #76063Mumin
Deltagarevad skönt iaf att det har löst sig 😛
åk dit och piska dom 😛
29 augusti, 2009 kl. 15:17 #76046abacus
DeltagareNu undrar jag lite hur det gick med hela denna historien, uppdatera gärna
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.