Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35386
    nahoj
    Deltagare

      Hej, nu har jag ett problem med abs: en som gör att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare.
      Då och då börjar bromspedalen att “burra” och abs-lampan tänds, ” burrandet brukar bara inte uppstå när jag kör vanligt i trafiken, utan även när jag står stilla och trycker ned bromsen! Har kollat diodlampan under passagerarsätet och den visar felkod för “faulty abs control unit or G sensor or broken or shorted harness circuit”.
      Någon som har något förslag hur jag går vidare härifrån utan att lämna in på verkstad? Och vad är ” harness circuit”?

      #286512
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Börja med att kolla ABS-kransarna så att de är hela och rena från småsten.

        Inspektera även kablar du kan se så att de inte är nötta/trasiga.

        Ser bromsvätskan ljus och klar ut?

        #286509
        nahoj
        Deltagare

          Tack för svar! Jag har kollat kransarna fram men inte bak, men borde inte kod-lampan ha gett en annan kod om det hade varit kransarna? Eller är felkodssystemet kanske inte tillräckligt finkänsligt för att kunna skilja ex fel i abs enheten från fel i krans/sensor?

          Sen tänker jag på att felet även uppstår när jag står stilla och trycker ner bromsen, alltså utan att kransarna snurrar.

          #286508
          FiddeFuling
          Keymaster

            Tack för svar! Jag har kollat kransarna fram men inte bak, men borde inte kod-lampan ha gett en annan kod om det hade varit kransarna? Eller är felkodssystemet kanske inte tillräckligt finkänsligt för att kunna skilja ex fel i abs enheten från fel i krans/sensor?

            Sen tänker jag på att felet även uppstår när jag står stilla och trycker ner bromsen, alltså utan att kransarna snurrar.

            Jag har Subaru ABS diagnos PDF dokument på ca 100sidor. Använde till min impreza 99 GT. Med lite tur är de samma system. Du kan få den på email om du vill 🙂

            Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

            #286510
            nahoj
            Deltagare

              InzoLino: absolut, all hjälp är välkommen!
              Vete tusan hur sånt här fungerar, men jag pm:ar dig mailadressen!?

              #286511
              nahoj
              Deltagare

                Tack för ett supersnabbt svar InzoLino!

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.