SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt AC:n låter som en dumpventil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    zOdi
    Deltagare

är det normalt att det pyser och fnyser när man har AC:n på eller e det nåt som inte är rätt ? (kallt blir det iaf)

zOdi
      Deltagare

jag förtydligar eftersom 60 pers läst tråden men ingen skrivit nått…

Är det nån som har samma fenomen som jag med AC:n ??

jenza
        Deltagare

dags att fylla på den kanske ? :/
          *bara spekulationer*

FeA
          Deltagare

Fattar lixom inte riktigt vad du menar med ”pyser och fnyser”.
            Klart att det hörs när du har AC:n på (det klickar lite då och då, varvtalet på motorn höjs och sänks osv.), men du borde ju förstå själv att något är fel om den låter som en dumpventil…

/FeA

zOdi
            Deltagare

hmm kan kasnke vara så…
              kan man kolla om det e för lite vätska i AC:n då ?

FeA
              Deltagare

Ett tips – förklara bättre från början.
                Inte min mening att dumförklara dej.

Men jag tror inte att det är nåt fel med din AC. Den för oväsen av sej helt enkelt.

Gasen i en AC ”tar inte slut” – så länge du inte har ett läckage någonstans.

/FeA

zOdi
                Deltagare

ok

Isol
                  Deltagare

Jag hör också ett svagt pysljud med jämna mellanrum när jag har AC på.

aceace
                    Deltagare

matsn har rätt jag råkade ut för samma fenomen när jag fick min överfylld jag fick släppa ut tryck ur ACn. min påfyllare sa även att subaru är väldigt känsliga och svåra att få exakt rätt fyllda. hursomhellst så när det pyser ”rätt kraftigt” så släpper den ut övertryck ur övertrycksventilen. och bilen rycker rätt hårt lite sent ute kanske men nån kanske har nytta av informationen i framtiden

Addson
                      Deltagare

Om det låter som en dump så kan ni ju tjäna pengar på det!! jag menar ni slipper ju köpa en dump!!
                        Nej låt en expert kolla på det!!!
                        MVH Adde som pyser i säng nu!!

aceace
                        Deltagare

prova håll lite varv på bilen ett tag och se om den släpper ut lite tryck under tiden (rätt kraftiga pys) och sen åker du och drar på en del (när pumpen går så klart) och om bilen rycker till relativt kraftigt samtidigt som den pyser så är den överfylld . men kom ihåg att man känner och hör detta väl inte nå småpysningar bara. känner du dig osäker åker du till nån som håller på men kyl frys värmepumpar tex och frågar om dom kan kolla din ac borde kosta kring 5 till 700 kr svart

Manor
                          Deltagare

Fattar lixom inte riktigt vad du menar med ”pyser och fnyser”.Klart att det hörs när du har AC:n på (det klickar lite då och då, varvtalet på motorn höjs och sänks osv.), men du borde ju förstå själv att något är fel om den låter som en dumpventil…/FeA

Det jag menar är att typ en gång i minuten låter det som om den släpper ut luftövertryck ( som en dump ) samtidigt så känner man att det rycker till i varvtalet, accelrationen.Med tanke på att den här bilen bland annat har som standard att gå ojämnt när motorn är kall så känns det inte så konstigt om ett pys ifrån AC:n då och då oxå va standard… så du behöver inte dumförklara mig med att jag ”borde” förstå nånting..

Jag hade problem med en överfylld AC när bilen var ny. Jag fick då instruktion om hur gasen skulle släppas ur (väldigt lite i taget) tills inte hela bilen ryckte och hade sig. AC:n fungerade mao inte normalt när det var överfyllt heller.

Numera är det egentligen inga konstiga ljud alls. AC:n tar effekt (vem trodde något annat) och kylfläktarna (dubbla) går igång när man slår på AC:n, i övrigt så hör man väl kompressorn lite svagt från kupén.

mvh Mats N

Manor
                            Deltagare

Jag har samma fenomen med pysh-ljud när ac:n går igång. Har misstänkt att det är en koppling i kompressorn som slirar lite. Vet inte om det finns något sådant, bara en teori.Har förut märkt detta när ac:n gått igång när jag haft högt motorvarvtal, nu verkar det vara på alla varvtal.Kan någon bekräfta eller dementera? Eller är ac:n överfylld även på min GT. Kan man släppa ur lite själv eller måste man kontakta verkstad?

..om du kan få bekräftat att den är överfylld så kan du själv släppa ut det…lite i taget tills det blir bra.

mvh Mats N

Oscar
                              Deltagare

Jag har samma fenomen med pysh-ljud när ac:n går igång. Har misstänkt att det är en koppling i kompressorn som slirar lite. Vet inte om det finns något sådant, bara en teori.

Har förut märkt detta när ac:n gått igång när jag haft högt motorvarvtal, nu verkar det vara på alla varvtal.

Kan någon bekräfta eller dementera?
                                Eller är ac:n överfylld även på min GT. Kan man släppa ur lite själv eller måste man kontakta verkstad?

zOdi
                                Deltagare

Fattar lixom inte riktigt vad du menar med ”pyser och fnyser”.Klart att det hörs när du har AC:n på (det klickar lite då och då, varvtalet på motorn höjs och sänks osv.), men du borde ju förstå själv att något är fel om den låter som en dumpventil…/FeA

Det jag menar är att typ en gång i minuten låter det som om den släpper ut luftövertryck ( som en dump ) samtidigt så känner man att det rycker till i varvtalet, accelrationen.

Med tanke på att den här bilen bland annat har som standard att gå ojämnt när motorn är kall så känns det inte så konstigt om ett pys ifrån AC:n då och då oxå va standard… så du behöver inte dumförklara mig med att jag ”borde” förstå nånting..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.