Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1493
    jmartinsson
    Deltagare

      Hej. Hade lite tur och fick en mycket tidigare besiktning än väntat. Upptäckte dock att tutan slutat fungera och även airbag lampan lyser. Plockade isär ratt och så vidare. visade sig att den platta kabeln som kan rotera var av men nu jag lödde snabbt ihop den provisoriskt och den är nu hel men det funkar ej fortfarande!

      tips/ideer på vad det kan vara?

      Ska precis ut och nollställa ecu´n men det kommer ju ej hjälpa tutan.

      Bilen är en gt från 95

      Tacksam för allt som kan hjälpa

      ///jakob

      #45210
      whitestripe
      Deltagare

        det gör inget att airbaglampan lyser, det ingår inte i deras arbete att kontrollera.

        Jag besiktade min för för ca en månad sen med lysande airbaglampa.

        Angående tutan, dra en ny kabel kanske är lättast? förmodligen så funkade inte din lödning då både airbag och tuta går genom samma band.

        #45208
        jmartinsson
        Deltagare

          Ok då kommer jag nog igenom imorgon iaf.

          men problemet måste fortfarande lösas. Min lödning är hel. jag har provmätt igenom flätan och alla ledare är bra.

          #45211
          whitestripe
          Deltagare

            ok, låter skumt att det inte funkar då…

            Du satte tillbaka “flätan” som man ska? snurra rätt antal varv och ####? annars kanske du drog av den igen?

            #45209
            jmartinsson
            Deltagare

              Mycket skumt..

              Snurrade den tillbaka och har dubbelkollat. Kan ju såklart vara två olika fel men det låter mycket konstigt.

              hur prov mäter man om tutan fungerar? har strömsatt den direkt från batteriet och den låter . Det är tänkt att den ska jorda i ratten va?
              alltså borde den ena kabeln till tutan innehålla + och den andra – då tutan inte jordar i sitt eget chassi som en del gör. Men när jag mäter så jordar båda min kablar.

              fattar inte detta får gräva lite och dra lite nya kablar får se om det löser sig.

              tacksam för alla tips på olika fel på både airbag och tutan.

              #45207
              Nikke McRae
              Deltagare

                Kolla lite här i verkstadsmanualen för MY96-98. Det är inte säkert att det är exakt som din bil (kabelfärger, etc). Men det är bättre än ingenting. Den har hjälpt till mycket vid mekande med min 00a.

                Den finns på min server:
                http://www.imprezive.com/ftp/Verkstadsmanual%20-%2099-00.zip
                (det står att den är för 99-00, men jag har insett att den är för 96-98 när jag kollade ecu-kontakter)

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.