› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Alkohol + downpipeskruvande
- Detta ämne har 7 svar, 1,139 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
Alexander.
-
FörfattareInlägg
-
30 maj, 2009 kl. 02:12 #4428
tendency
DeltagareFull som en kastrull är jag och det är ett under att jag lyckades logga in…
Efter krogen var jag förbi garaget. Fick ett ryck och skulle börja skruva bortt downpipen. Men efter att man skruvat loss alla bultar till värmeskölden, hur går man tillväga sedan? Går den inte att plocka bort sköldn innan man lossar bultarna till downpipen?
Den är iaf i vägen när man är full, tycker jag. Skål och godnatt. 🙂
30 maj, 2009 kl. 14:34 #65410tendency
DeltagareMen frågan var om man kunde plocka bort värmeskölden efter att man har lossat på den, verkade inte som det inatt. Jag var skaaapligt full. Tyckte den var i vägen när man skulle lossa bultarna vid turbon. Men det kanske går att komma åt ifall man skruvar bort IC’n då..
/J – sliten. Varför går man och lägger sig? Man vaknar ju bara upp dålig. 😉
30 maj, 2009 kl. 14:55 #65414.zip
DeltagareNu var det ett par år sen jag tog bort min så jag minns inte riktigt i detalj hur det gick till, men jag kunde iaf ta bort skiten utan att lossa på DP:n före.
Men jag plockade aldrig bort IC:n, men det underlättar saken säkert.
Har för mig att min sköld satt i 5 skruvar, där en eller två va lite små djävligt att få bort med IC:n på plats.
När alla skruvarna är borta så spänner man musklerna lite, sedan är det bara att dela på hela skölden 🙂//.zip
30 maj, 2009 kl. 16:36 #65411tendency
Deltagare.zip
Nu var det ett par år sen jag tog bort min så jag minns inte riktigt i detalj hur det gick till, men jag kunde iaf ta bort skiten utan att lossa på DP:n före.Men jag plockade aldrig bort IC:n, men det underlättar saken säkert.Har för mig att min sköld satt i 5 skruvar, där en eller två va lite små djävligt att få bort med IC:n på plats.När alla skruvarna är borta så spänner man musklerna lite, sedan är det bara att dela på hela skölden 🙂 //.zip
Okej, så det ska gå att dela på skölden alltså. Får väl spänna mina filmjölkar. Jupp, den satt med 5 skruvar. De lyckades jag få bort med IC på plats, det var inga problem vad jag minns.30 maj, 2009 kl. 16:38 #65412tendency
DeltagareOskar90
Jag förstår dock inte riktigt vad du menar, sitter värmeskölden stenhårt när du har lossat alla skruvar eller?
Nej, skölden sitter helt lös runt downpipen. Ville ha bort den så att man kommer åt att lossa bultarna vid turbon.30 maj, 2009 kl. 19:50 #65415.zip
Deltagare*host* folk behöver gå på gymmet oftare 😉 (säger han som nyss pallrat sig dit själv)
Fick lov att gå ut i garaget och fota min sköld.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/temp/P5300100.jpgSkölden ska gå att dela på med lite muskler, och lite alkohol i kroppen skadar aldrig.
Självklart går det bra att ta bort den utan att ta bort IC:n. Du har ju säkert 15cm spelrum att leka med utan att något ska vara ivägen.//.zip
1 juni, 2009 kl. 19:56 #65413tendency
DeltagareJag hade missat en skruv när jag stod där med x antal promille i kroppen. 🙂 En skruv som höll ihop värmesköldens två delar, eller ok, rättare sagt – värmeskölden med ”nedre infästningen”.
Lossade skruven, skölden och infästningen var sedan bara att lyfta bort. Ingen IC behövdes plockas bort. Jag skruvade bort min katlösa downpipe och på med original. Struntade i den nedre infästningen, för jag lyckades inte lirka den på plats – katen var i vägen (hade nog behövts skruvas fast innan downpipen skruvades fast mot turbon).
2 juni, 2009 kl. 18:02 #65416Alexander
DeltagareMin värmesköld är i två delar som sitter ihop men jag har för mig att de är ihopsvetsade så att de inte ska gå att dela på. Tycker jag ser tre punktsvetsar på Oskars bild.
Jag tror att .zip har tränat för mycket på gymmet och slitit sönder sin sköld vid demontering av misstag 😉 😛
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=95872 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.