Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1642
    thomasbtk
    Deltagare

      Hej. Är ny här och funderar starkt på att köpa en Subaru Impreza WRX. Jag har ett par frågot rill er som förmodligen är grymma på subaru..
      1. Jag är 20 år vad kostar (ungefär) en helförsäkring?
      2. Är det torbo på alla Subaru Impreza WRX? Om inte hur vet man villka som har och inte har?

      Jag är inte så bra på subaru det är nytt fär mig, men sitter inte intercoolern under scoopen på motorhuven? Eller fins det utan turbo och scoopen är bara för locken?

      Sen har jag även hört att om man frontmonterar intercoolern så får man ett par äxtra ponnys 🙂 eller?

      Tack på förhand….

      #45970
      Ubbe
      Deltagare

        1. Beror på var du bor, hur du parkerar bilen… Kollat med försäkringsbolagen? Tar ca. en minut att fylla i ex. T-H’s hemsida…
        2. Alla WRX&STi har Turbo. Orginalbilar med scoop=med turbo, sen finns det alltid de som luras och köper en N/A och skaffar en huv från en WRX/STi.

        I övrigt rekommenderas sökfunktionen här på forumet. Saker som front-IC har avhandlats miljarrrrrder gånger 🙂

        Handla på ba!

        //Ubbe

        #45972
        blue-angel
        Deltagare

          Gällande helförsäkring:
          Kan berätta att jag är 23år och har en GT ifrån -00. Satt ganska länge och jämnförde försäkringar, innan jag bestämde mig.
          En helförsäkring hos IF.se kostar för mig 24900:- om året. Så jag vill inte tänka på vad det skulle kosta för dig som är 20 och dessutom skall ha en större motor.
          Men det finns ju alltid sätt att komma runt dem kostnaderna. Jag betalar idagsläget “bara” 7900:- om året för en helfösäkring. Kolla med dina föräldrar alternativt ett syskon som är över 25.(om du har) Kolla om dessa kan tänka sig att stå som ägare på bilen och sedan försäkrar du bilen genom dem. bilr betydligt billigare.
          Är ju ett alternativ, om man inte skiter ut penger vill säga.

          #45971
          NickeH
          Deltagare

            Angående försäkring så går det nog bra att försäkra bilen på en förälder om man bor under samma tak, annars finns det stor risk att man inte får ut några pengar vid en olycka. Det står nämligen på punkt ett i försäkringbrevet att försäkringen ska stå på den som huvudsakligen brukar bilen. Blir annars till att hitta på nån bra lögn att dra till med vid en ev olycka.

            angående front monterad IC kan jag avråda till detta i det längsta, det är en massa jobb samt att du måste ta bort orginalluftburken vilket kan resultera i trasig LMM. Dyrt och trist att köpa ny LMM. Semn behöver du inte större IC om du inte ska byta turbo. Dessutom kan ju besiktningen klaga då du ändrar rätt mycke under huven.

            Bästa sättet att trimma GT/WRX är ett 3″ avgas från turbon(gärna med racekat så slipper man byta till bes) samt en EcuTek mappning hos tex JRM vilket ger ca 50 extra hästar.

            #45973
            thomasbtk
            Deltagare

              Tack för alla bra svar guys! En till snabbfråga från novicen. Vad är skillnaden mellan Impreza WRX och Impreza WRX STI ???

              #45969
              andreaswrx
              Deltagare

                Tack för alla bra svar guys! En till snabbfråga från novicen. Vad är skillnaden mellan Impreza WRX och Impreza WRX STI ???

                …och ännu dyrare försäkring

                #45967
                Subarumicke
                Deltagare

                  div]…och ännu dyrare försäkring

                  Det är det billigaste tycker jag det är driften av bil skrället som kostar 😉

                  #45968
                  Lt Dan
                  Deltagare

                    div]…och ännu dyrare försäkring

                    Det är det billigaste tycker jag det är driften av bil skrället som kostar 😉

                    Det var det vetigaste jag hört på länge!
                    Pratas alltid om försäkringen men räkna istället på vad soppa, service, trim, slitdelar (däck, bromsar m.m) kostar. Då är försäkringen en rätt liten del 😀

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.