Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2226
    Strat
    Deltagare

      Funktionen är helt som original. Ventilen ersätter den lilla restriktor som sitter i slangen från efter turbon till wastegatestyrnignen.

      Om man byter avgas och filter kan man ju råka ut för laddtryckssvaj, något man kan råda bot på med en större restriktor. Med den här ventilen vrider du bara lite på justerratten, med en mycket högre noggranhet.

      #50414
      Kvarnis
      Deltagare

        :D:D:D

        #50409
        ExOrdis
        Deltagare

          Ca 300:- totalt?

          Och NEJ, det är INTE för att kunna höja laddtrycket utan för att
          kunna få en stabil laddtrycksreglering som har möjlighet att,
          vid behov kunna sänka trycket. Exempelvis vid varma dagar, eller
          då dålig bensin smugit sig ner i tanken.

          #50407
          Strat
          Deltagare

            Hittade en gammal tråd på scoobynet där det diskuterades alternativ till att borra 0.01 mm hit eller dit i en liten metalklump 😉 En flödesventil:

            http://www.claeswikdahl.com/images/flow_valve.jpg

            Funkar klockrent! Om man vill komma så nära optimalt turbotryck som möjligt är det en mycket bra lösning. Ett varv betyder ca 1 psi i det register jag ligger i nu (kurvan är inte direkt linjär…)

            Ventilen är en Festo #151216 GRO-1/8 och finns hos Festo i Norsborg (bredvid Biltema). Dom har även lämpliga nipplar. Slang köper man på OKQ8 (vakumslang 4mm innerdiameter).

            #50410
            Manor
            Deltagare

              Är funktionen som en dawes-device, eller behåller man solenoiden?

              mvh Mats N

              #50411
              Manor
              Deltagare

                …och jag som precis har köpt en dawes… På dem SAM, någon extra finess måste det väl vara med dawes:en 😉 .

                mvh Mats N

                #50412
                Manor
                Deltagare

                  Tack Kvarnis…snabbare spool-up låter jättebra. Dawes är bäst ;-).

                  mvh Mats N

                  #50408
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Bra lösning!

                    Fullt modulerbart med fullständig säkerhet kvar.
                    Goodbye mr Dawes ala 80-tal….. 😉

                    Fast det är ju kul att borra i en liten metallklump oxå.

                    #50413
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Snabbare spool up, med Dawes pga inge WG creep 😀

                      Fast med min AVC-R så kan jag få laddtryckt fritt efter varv&vxl…
                      Som turbon kan leverera dvs 😀

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.