SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning angående bromsar

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5735
    nukem
    Deltagare

      Jag förstår inte att det skulle hjälpa så väldigt mycket att köpa ett par bättre, dyrare bromsar ?

      Jag kan fysikens grundlagar att friktionen bromsar som mest precis innan hjulen låser sig. Varför skulle jag då någonsin kunna behöva bromsar som kan bromsa mer än vad mina orginal redan kan ? Ja bromsar helt perfekt innan ABSen går in, där har man maximal broms och minimal bromssträcka. Kraften och massan kan inte stoppas snabbare än såhär med 4 lika stora däck.

      Om jag så har orginalbromsar eller bromsar för 50 000.

      Jag kan förstå att om man kör i 250 och ska bromsa till 0 så kanske inte vanliga bromsar pallar o hålla hjulen i de läget precis innan låsning hela vägen ner till 0. Av varmeskäl osv.

      Har jag missat något, finns det mer aspekter som spelar in ? Läxa gärna upp mig, har tänkt på detta länge

      #74978
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Bra bromsar klarar av upprepad misshandel, det är den största skillnaden.

        Men annars handlar det om friktionstal, hävarm (avstånd från navet till belägget), och förhållandet mellan kolvarea i oken vs huvudbromscylinder, slangar som inte flexar och jäkligt vass bromsvätska som har hög kokpunkt.

        Det är natt och dag mellan riktiga bromsar och uppgraderade standardbromsar, även om det senare duger för normalt bruk. 🙂

        /J

        #74979
        sti_erik
        Deltagare

          nackdelen med riktiga bromsar är ju att: dom tar skit, innan dom kommit upp i temperatur. det gnisslar förjävligt. det dammar förjävligt. det sliter klossar förjävligt. det är tyngre i många fall. du måste byta bromsvärska ofta.

          Kör man mycket och hårt (bana), tycker det är kul att mecka. har mycket perngar – go for it

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.