SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Angående drivlinan på impreza sti pse3 2006

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Fricke.w
    Deltagare

Hejsan har nyligen blivit ägare till en impreza sti pse3 2006,
      är för övrigt väldigt nöjd med bilen, förutom en sak.
      Detta fenomen upp träder när jag backar med fullt ratt utslag, eller i bland när jag kör rakt fram i låga hastigheter med mycket ratt ut slag, bilen liksom tugar med diffarna precis som om den skulle vara tok låst i diffarna, men blir även ljud och liksom skakar och ruskar i hella karosen samt huger, och visst jag förstår att lite blir de ju så, står ju även i instrukttions boken, men de här kan alldrig vara normalt, har ju alla garantier i kvar på bilen så ska in med den till subaru, men är de någon av er andra med samma bil som upplevt nå liknande och hur har ni gått till väga då eller är de fullt normalt.

Tacksam för svar.
      MVH
      Fricke.w:-(

specialized
      Deltagare

Står DCCD`n på `Auto ` ? 🙂

Fricke.w
        Deltagare

Ja de gjorde den i dag i alla fall?
          Men har för mig att jag prövat med fullt öppna diffar också, med samma utgång?
          Men jag kan vell pröva i gen i morgon med öppna diffar vad som händer.:-(

Fricke.w
          Deltagare

Slänger in en fråga till här, enligt autoexperten så ska de vara samma olje filter till wrx 2.5 liter och sti 2.5 liter, finns de någon som kan bekräfta de? tänkte att de vore smidigt om jag kunde köpa olje filter på mekonomen, och gör olje servicar i mellan dom riktiga servisarna, jag menar bätre att byta riktigt ofta känns de som.

NickeH
            Deltagare

Köp oljefilter på subaru dom är inte dyra, då vet du att du får rätt modell.

Fricke.w
              Deltagare

Jo de är vell sant att olje filtret handlar man vell bäst på subaru, kan ju lika gärna köpa på mig ett par stycken på en gång.

Angående diffen så blir de samma vibrationer även med DCCD öppen,
                och de kommer med 99% i från bakdiffen, men de roliga är ju att när jag tar den på morgonen när den ståt över natten, blir de inte så?
                Så de är ju precis som om den skulle värme nypa och diffa till 100% i bakaxeln, vad är de för typ av diff i bakaxeln då är de lammel eller slung diff? eller är de någon typ av elektrisk diff?

NickeH
                Deltagare

Man kanske skulle prova byta olja i bakdiffen och se om det hjälper eller åtmindstone kolla att det ÄR olja in den. Bara en gissning sådär..

Fricke.w
                  Deltagare

Jo då de ska vara olja i diffen, byttes för cirka 500 mil sedan, men dock så byte de mot redline schok prof, tror jag de hette, men de gjordes ju på subaru verkstad så ska vell vara så hoppas ja, men ska ju som sagt till Subaru i morgon för uppvisning och kontrol av bilen så får vi se vad dom säger, för de är ju trots allt nybils garanti i kvar på den.
                    Men snackade med en kille som har en exakt lika som min, och han hade också upplevt lite av de jag beskrev, och värst blir de ju på auto läget, så jag undrar om den inte funkar så på auto att den låser 50/50 i låga hastigheter, men återkommer med domen från subaru självklart, så andra kan dra lärdom av detta.

MVH
                    Fredrik

Fricke.w
                    Deltagare

Verkade i alla fall som de var fel olja i bakaxeldiffen, fick alla oljor byt hos Subaru i torsdags, och de har redan blivit välldigt mycket bättre, känns bara lite lite småt i bland nu när jag svänger fult, men skulle problemet kvarstå så blir de till att byta diff 🙁
                      och som de verkade på subaru i gävle så ville dom inte ta nå ansvar för de, utan de får furstenhof subaru eller vad dom hette, som servade bilen i stockholm ta i sådana fall, trode inte enns att de skulle gå på garanati, men va fan jag menar har subaru i stockholm haft i oljorna får dom vell fan stå får de tycker man, men som de verkar nu så räckte de ju bara med olje byte, så man får vell hoppas på de, trots allt var ju fel olja i i cirka 260mil, och de var väldigt lungna mil också, så hoppas de inte gick sönder nå i lammel diffen då?

MVH
                      Fricke

Mats
                      Deltagare

Redline Shockproof Lightweight funkar inte i lamelldiffen. Det blir precis som du säger att när den blir varm så vill den inte släppa loss när du svänger.
                        Pröva Motul 90PA eller Motul Gear Competition. Båda funkar prima.

Mats
                        Type R ’99

Fricke.w
                        Deltagare

Vad är de för olja till diffen i bak då? har för mig att de inte stog någonting alls om de i instruktionsboken, alltså är ute efter vad som rekomenderas orginal, skulle gärna vilja vetta ungefär hur mycket de går i den, vet ju själklart att de bara är att fylla tills de börjar sipra ut ur påfylningen 🙂 men skulle ju som sagt vara bra att veta mängd innan man köper oljan.
                          Tänkte jag skulle byta en 3 gånger till i den och rensa ur alla rester som finns, man kan vell förslags viss köra en 50 mil och bytta därefter, eller har ni nå andra förslag?

Fredrik

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.