› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Angående drivlinan på impreza sti pse3 2006
- Detta ämne har 10 svar, 1,189 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 2 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2009 kl. 22:11 #4383
Fricke.w
DeltagareHejsan har nyligen blivit ägare till en impreza sti pse3 2006,
är för övrigt väldigt nöjd med bilen, förutom en sak.
Detta fenomen upp träder när jag backar med fullt ratt utslag, eller i bland när jag kör rakt fram i låga hastigheter med mycket ratt ut slag, bilen liksom tugar med diffarna precis som om den skulle vara tok låst i diffarna, men blir även ljud och liksom skakar och ruskar i hella karosen samt huger, och visst jag förstår att lite blir de ju så, står ju även i instrukttions boken, men de här kan alldrig vara normalt, har ju alla garantier i kvar på bilen så ska in med den till subaru, men är de någon av er andra med samma bil som upplevt nå liknande och hur har ni gått till väga då eller är de fullt normalt.Tacksam för svar.
MVH
Fricke.w:-(16 april, 2009 kl. 23:09 #65080specialized
DeltagareStår DCCD`n på `Auto ` ? 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg17 april, 2009 kl. 00:52 #65083Fricke.w
DeltagareJa de gjorde den i dag i alla fall?
Men har för mig att jag prövat med fullt öppna diffar också, med samma utgång?
Men jag kan vell pröva i gen i morgon med öppna diffar vad som händer.:-(17 april, 2009 kl. 09:06 #65084Fricke.w
DeltagareSlänger in en fråga till här, enligt autoexperten så ska de vara samma olje filter till wrx 2.5 liter och sti 2.5 liter, finns de någon som kan bekräfta de? tänkte att de vore smidigt om jag kunde köpa olje filter på mekonomen, och gör olje servicar i mellan dom riktiga servisarna, jag menar bätre att byta riktigt ofta känns de som.
17 april, 2009 kl. 11:38 #65081NickeH
DeltagareKöp oljefilter på subaru dom är inte dyra, då vet du att du får rätt modell.
17 april, 2009 kl. 15:19 #65085Fricke.w
DeltagareJo de är vell sant att olje filtret handlar man vell bäst på subaru, kan ju lika gärna köpa på mig ett par stycken på en gång.
Angående diffen så blir de samma vibrationer även med DCCD öppen,
och de kommer med 99% i från bakdiffen, men de roliga är ju att när jag tar den på morgonen när den ståt över natten, blir de inte så?
Så de är ju precis som om den skulle värme nypa och diffa till 100% i bakaxeln, vad är de för typ av diff i bakaxeln då är de lammel eller slung diff? eller är de någon typ av elektrisk diff?20 april, 2009 kl. 14:32 #65082NickeH
DeltagareMan kanske skulle prova byta olja i bakdiffen och se om det hjälper eller åtmindstone kolla att det ÄR olja in den. Bara en gissning sådär..
22 april, 2009 kl. 18:27 #65086Fricke.w
DeltagareJo då de ska vara olja i diffen, byttes för cirka 500 mil sedan, men dock så byte de mot redline schok prof, tror jag de hette, men de gjordes ju på subaru verkstad så ska vell vara så hoppas ja, men ska ju som sagt till Subaru i morgon för uppvisning och kontrol av bilen så får vi se vad dom säger, för de är ju trots allt nybils garanti i kvar på den.
Men snackade med en kille som har en exakt lika som min, och han hade också upplevt lite av de jag beskrev, och värst blir de ju på auto läget, så jag undrar om den inte funkar så på auto att den låser 50/50 i låga hastigheter, men återkommer med domen från subaru självklart, så andra kan dra lärdom av detta.MVH
Fredrik25 april, 2009 kl. 09:43 #65087Fricke.w
DeltagareVerkade i alla fall som de var fel olja i bakaxeldiffen, fick alla oljor byt hos Subaru i torsdags, och de har redan blivit välldigt mycket bättre, känns bara lite lite småt i bland nu när jag svänger fult, men skulle problemet kvarstå så blir de till att byta diff 🙁
och som de verkade på subaru i gävle så ville dom inte ta nå ansvar för de, utan de får furstenhof subaru eller vad dom hette, som servade bilen i stockholm ta i sådana fall, trode inte enns att de skulle gå på garanati, men va fan jag menar har subaru i stockholm haft i oljorna får dom vell fan stå får de tycker man, men som de verkar nu så räckte de ju bara med olje byte, så man får vell hoppas på de, trots allt var ju fel olja i i cirka 260mil, och de var väldigt lungna mil också, så hoppas de inte gick sönder nå i lammel diffen då?MVH
Fricke25 april, 2009 kl. 11:42 #65079Mats
DeltagareRedline Shockproof Lightweight funkar inte i lamelldiffen. Det blir precis som du säger att när den blir varm så vill den inte släppa loss när du svänger.
Pröva Motul 90PA eller Motul Gear Competition. Båda funkar prima.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson26 april, 2009 kl. 18:30 #65088Fricke.w
DeltagareVad är de för olja till diffen i bak då? har för mig att de inte stog någonting alls om de i instruktionsboken, alltså är ute efter vad som rekomenderas orginal, skulle gärna vilja vetta ungefär hur mycket de går i den, vet ju själklart att de bara är att fylla tills de börjar sipra ut ur påfylningen 🙂 men skulle ju som sagt vara bra att veta mängd innan man köper oljan.
Tänkte jag skulle byta en 3 gånger till i den och rensa ur alla rester som finns, man kan vell förslags viss köra en 50 mil och bytta därefter, eller har ni nå andra förslag?Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.