SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Angående motorolja??

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    SoumI
    Deltagare

Tänkte höra mig för om det är nån här inne som har vetskapen om att köra med saabs egna ”long life turbo oil” helsyntetisk mineral olja ?!
      I en subaru impreza gt -my00.

Anledningen till frågan är tack vare att man kan komma över denna oljan till ett riktigt lågt pris men då det inte framgår utav flaskan vilken densitet oljan har osv, utan man skulle kolla på den så kallade ”Approved specifications” som lyder: (GM-LL-A-025,ACEA A1/A5,API SL).

Men då man har varit inne och frågat hos den lokala subaru verkstaden utan att dom kunant hjälpa mig utifrån Approved specifications tänkte jag höra mig för här om vad folk vet :D.

Desen
      Deltagare

Oljan du skriver om verkar ju högt klassad (API SL). Men vad är viskositeten?
        Varför chansa?
        Prisskillnaden mellan saabs olja och en redan beprövad kan ju inte vara enorm? Iaf inte så mycket att det kan vara värt att riskera ett motorhaveri på det.
        När motorn tillverkades hade man ju klart för sig vilken viskositet den skulle ha på oljan. Toleranserna i motorn är gjorda efter det.
        För tunn olja fyller inte upp toleranseran och med för tjock olja går det för tungt och den kanske inte tar sig in och smörjer överallt den ska.
        Men vem vet saabs olja kanske är jättebra för motorn? Du kan väl bli testpilot på den 😛 😛

Själv kör jag för tillfället Midland Performance 20/50. Rekomenderad av Tommy Nilsson. Byter väl till en 5/50 till vintern.

Sasse
        Deltagare

Finns det helsyntetisk -mineralolja- ? 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.