SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Annan bredd på 18″ fälg till STi 06

• Detta ämne har 9 svar, 1,157 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Koffe.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    mikke
    Deltagare

Jag tänkte kolla om det är någon som har gått till bredare fälg och däck (annat ET?) när ni bytt till 18″. Hur breda har ni lyckats klämma dit utan att det tar i osv och med vilka uppsättningar?

Tacksam för svar 🙂

gotte51
      Deltagare

Tjena Mikke. Tyvär har jag inte svar på din fråga men hoppas också på svar från någon.
        Själv sitter jag och tok letar efter Rota fälgar men fick precis reda på att de jag är ute efter inte finns å få tag på här i europa 🙁 om du är sugen på att köpa från usa så pm:a mig så kan vi kanske slå oss samman 🙂

\johan

STIred
        Deltagare

rdäck med 235/40/17 på en sti 04 körde jag med. 8″breda fälgar. Inga problem ens när jag körde på superstage. Satt coilovers på bilen. Den var även lägre än original dock inte extremsänkt. Och då var skärmarna inte ens valsade.

235 i r däck motsvarar nästan 245 på vanliga gatdäck. Så 245or gatdäck borde inte ara större problem speciellt om man dessutom valsar skärmarna. ET45 körde jag med.

Såhär såg det ut med de fälgarna:

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/STIred_steg_1_trim/eboda3.sized.jpg

Ha ha såg precis att du undrade om 18″fälgar. Jag svarade på 17″ He he… orkar inte radera mitt inlägg… 😀 Men med större fälgar får du minska tjockleken på gummit så blir det ungefär samma 😉

/r

mikke
          Deltagare

rdäck med 235/40/17 på en sti 04 körde jag med. 8″breda fälgar. Inga problem ens när jag körde på superstage. Satt coilovers på bilen. Den var även lägre än original dock inte extremsänkt. Och då var skärmarna inte ens valsade. 235 i r däck motsvarar nästan 245 på vanliga gatdäck. Så 245or gatdäck borde inte ara större problem speciellt om man dessutom valsar skärmarna. ET45 körde jag med.

Okay, 245/40/18 hade inte suttit fel, man tycker det borde gå med tanke på att man har coilovers och kan ställa in höjd och camber.
            Behövs det 8.5 fälg till 245?
            Btw lutar det nog åt sånna braid fälgar för min del 😉

STIred
            Deltagare

Okay, 245/40/18 hade inte suttit fel, man tycker det borde gå med tanke på att man har coilovers och kan ställa in höjd och camber. Behövs det 8.5 fälg till 245? Btw lutar det nog åt sånna braid fälgar för min del 😉

Borde funka. Egentligen kunde du nästan tagit 245/35/18 så får du lite mindre rullomkrets, mao lite mer marginal till innerskärmar iaf. Men om du kan tänka dig valsa skärmarna så bör det inte vara nån fara även med 45 profil. Sen får du sätta coiloversen på det hårdaste med 😉 😀 Om du vill vara på den säkra sidan så tar du ännu lite lägre ET då kommer det iaf inte ta i coiloversen. Tar det i skärmar så kan man alltid lösa det. Tar de i på insidan så är det kört.

Jag körde som sagt på 8″ breda fälgar och 235 r däck. Rdäcken är ju lite bredare än motsvarande gatdäck så du kan nog använda 8″ breda om du vill. 8.5″ funkar med. Det är nog en smaksak. Tyckte det såg perfekt ut på min med 8″.

Jepp braid fälgarna är riktigt nice. Jag var skitnöjd med dem. Synd bara de inte passar på nuvarande bilen. Håller på därför försöker sälja dem men kommer antagligen köpa braid igen 😉 En fördel med dem är att man kan beställa efter exakt de måtten man behöver.

/r

mikke
              Deltagare

Borde funka. Egentligen kunde du nästan tagit 245/35/18 så får du lite mindre rullomkrets, mao lite mer marginal till innerskärmar iaf. Men om du kan tänka dig valsa skärmarna så bör det inte vara nån fara även med 45 profil. Sen får du sätta coiloversen på det hårdaste med 😉 😀 Om du vill vara på den säkra sidan så tar du ännu lite lägre ET då kommer det iaf inte ta i coiloversen. Tar det i skärmar så kan man alltid lösa det. Tar de i på insidan så är det kört.Jag körde som sagt på 8″ breda fälgar och 235 r däck. Rdäcken är ju lite bredare än motsvarande gatdäck så du kan nog använda 8″ breda om du vill. 8.5″ funkar med. Det är nog en smaksak. Tyckte det såg perfekt ut på min med 8″. Jepp braid fälgarna är riktigt nice. Jag var skitnöjd med dem. Synd bara de inte passar på nuvarande bilen. Håller på därför försöker sälja dem men kommer antagligen köpa braid igen 😉 En fördel med dem är att man kan beställa efter exakt de måtten man behöver./r

Jag ska kolla på lite bilder på 245/35/18, vill inte att det ska bli ”för lite” gummi, ser det bra ut kan man likaväl ta det för att få lite bättre marginal som du säger. Har coiloversena någon mer inställning än hårdast? 😉 😀
                I värsta fall om det tar i fjäderbenet kan man ju lösa det med en spacer på någon mm, fast det kanske man har ändå om man ska fylla ut perfekt 🙂
                Det där med 8″ eller 8.5″ får man väl se hur man gör, skulle vara bra att se några bilder på det så får väl ragga upp det, vill ju det ska ”fylla ut” fälgen om det är 8.5″
                Japp det är en bra fördel med braid att få vilka mått man vill, köpte du från rallyshop.se?

STIred
                Deltagare

Köpte faktiskt mina på mocomp. De ligger utanför Göteborg.

Spcers skulle jag inte rekommendera, hellre se till få rätt offset från början. Kör man mycket bana då bör man verkligen undvika spacers. Hade kunnat köra med spacers själv bak och använt de fälgarna jag har nu men som sagt jag köper hellre nya. Men sen vill jag också ha dessa fälgar endast för bankörning. Har andra för gata. I värsta fall behåller jag mina och beställer bara två nya för att kunna ha bak på bilen. Dessa passade ju fram så man kommer ha två st som reserv 😀

/r

mikke
                  Deltagare

PM STIred 🙂

mikke
                    Deltagare

Är det någon som har bilder på 2xx/35/18 respektive 2xx/40/18? Skulle gärna vilja se rakt från sidan och jämföra lite så det inte blir ”för lite gummi” 🙂

Tack på förhand

Koffe
                      Keymaster

Varför 2XX? Med tanke på att profilen anges i % av däcksbredden borde även denna vara intressant?
                        Dvs ett 245/35/18-däck har ”mer gummi” än ett 225/35/18.

Ska kolla om jag har nån bild på mina 225/40/18 om det kan vara intressant?

*Edit* Det är det förmodligen inte då du vill köra 245 =) */Edit*

MVH
                        //Koffe

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.