› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › ARRGGHHH fick fel kopplingssats….
- Detta ämne har 7 svar, 1,122 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av
hedberg____.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2009 kl. 13:15 #4534
OscarHagglund
DeltagareJag måste bara beklaga mig lite…Jag har nyligen plockat i en STI motor i min GT efter ett lagerras och i samband med det så tyckte jag det var lämpligt att montera en fräsch koppling. Ny koppling beställdes jag uppgav Modell och tom. chassinummer vid beställning. Mäkta stolt över att jag fått i motorn i bilen igen och att den startar direkt men jag märker rätt fort att kopplingen inte riktigt tar som den ska eller rättare sagt i princip inte alls…. Nu efter mycket om och men, bla. felsökning på aukt. verkstad kan det konstateras att den kopplingssats om är monterad inte är rätt!!! ;( Det är helt enkelt för mycket ”spel” i kopplingspaketet kopplings gaffeln rör sig en lång bit innan kopplingen överhuvudtaget kopplar fri. Är det någon som vet hur många olika kopplingssatser det finns till GT och WRX, misstänker att jag fått en kopplingsats till en WRX (skjiler den sig från GT?!).
Nu så måste iaf. antingen motor eller låda ur. Inte pigg på att plocka ur motorn som förövrigt fungerar fin fint, så det blir nog att skicka in bilen på verkstad så de får ta ner lådan och få på ”rätt” koppling.
Ledsen om jag tagit upp er tid med att klaga men var tvungen att få det ur mig…
Tack för all hjälp jag fått via forumet så här långt…
/Oscar
GT Kombi -99
2 oktober, 2009 kl. 06:26 #66008IMPREZA FOREVER
DeltagareHar du gammel motorn kvar?
Isåfall kan du ju skifta svänghjulen om det är samma bultmönster.
/Björn
2 oktober, 2009 kl. 10:56 #66011OscarHagglund
DeltagareHej,
Det var inte det som var problemet tyvärr. Jag fick inte med svänghjulet till den ”nya” motorn så jag plockade det från gammelmotorn. Nu är faktiskt bilen fixad och det visade sig att det var fel urtrampningslager och det var det som ställde till det. Nu sitter det ett nytt lager på kopplingen och det funkar bra. Äntligen…
/Oscar
GT Kombi -99
22 juni, 2013 kl. 00:31 #66012hedberg____
Deltagarehejsan jag har typ samma problem i min legacy turbo 1993 bytt motor å passade på att byta koppling så köpte den på subaru verkstaden å nu tar kopplingen långt ner har typ 10cm glapp uppe i kopplingen.. nån som vet vad det beror på?
22 juni, 2013 kl. 07:57 #66009Vio
Deltagarehejsan jag har typ samma problem i min legacy turbo 1993 bytt motor å passade på att byta koppling så köpte den på subaru verkstaden å nu tar kopplingen långt ner har typ 10cm glapp uppe i kopplingen.. nån som vet vad det beror på?
Ny och fräsch koppling?
Ju sämre koppling, desto högre upp tar pedalen22 juni, 2013 kl. 08:57 #66013hedberg____
Deltagareja men man ska väl inte ha typ 10cm glapp i pedalen innan den tar?
22 juni, 2013 kl. 09:04 #66010Vio
Deltagareja men man ska väl inte ha typ 10cm glapp i pedalen innan den tar?
Luft i systemet?
22 juni, 2013 kl. 10:07 #66014hedberg____
Deltagarehar luftat å de kom inte ut nå luft.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.