› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Återigen slitzat eller borrat.
- Detta ämne har 18 svar, 1,442 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 10 månader sedan av
Desen.
-
FörfattareInlägg
-
29 maj, 2006 kl. 18:04 #5563
Desen
DeltagareVar hos tommy nilsson på subaru i Vinslöv idag. Pappa till stoffe som kör rally med impreza.
Diskuterade bla. lite bromsar med honom. Jag sa tillhonom att han inte behövde fixa mina bromsar på servicen eftersom jag tänkt köpa black diamond slitsade fram.
Han undrade varför jag ville ha slitsade……
Jag sa då -Därför borrade bara spricker, vad jag hört.
Han sa motsatsen. Att slitsen ger en brottanvisning och att det är slitsen som gör att skivorna slår sig och blir skeva.
Vid genomborrning finns inte så mycke spänningar kvar i skivan som vid slitsning.Han sa dessutom att slitsen fungerar som en osthyvel på klossarna och fördärvar dem. Det gör att klossar och skiva inte slits ihop som de ska och får sämre verkan.
Så han rekomenderade brembo borrade med ferodobelägg. Det var vad de använde vid racing och det höll.
De brukar visst köra skivorna så varma att de inte bara är röda utan VITA!!Så nu blir man ju lite förvirrad efter vad man läst innan om borrat??
Hur många här har spräckt brembos borrade skivor?
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9929 maj, 2006 kl. 18:34 #73631frippe
Deltagarejag har iaf fåttförmig att vanliga oborrade skivor blir sprickbenägna när man borrar fräsiga rejsinghål i dom i efterhand.och ”fabriksborrade”skivor är bättre.
mvh fredrik
29 maj, 2006 kl. 19:20 #73625SecretAgentMan
DeltagareJag har absolut bestämt mig för att hålborrat spricker elakt mycket värre än slitsat, men alla skivor får ytsprickor mer eller mindre.
De enda skivorna som är borrade, som inte spricker sägs vara Porsches grejer, där ryktet säger att hålen gjuts in i skivorna…fan tro’t.Och ett riktigt bromspaket fram äger vad man än skruvar dit i originaloken. 😉
/J
29 maj, 2006 kl. 19:31 #73635Desen
DeltagareJo, man blir ju lite snurrig av allas olika uppfattningar. Verkar som det är lika bra att gå på magkänsla och att våga prova.
Men brembo ska ju vara fin skit, så helt fel kan det ju inte va…
Blir nog brembo om Tommy inte hittar massa elaka dyra fel vid servicen.Jag har en liten lös teori angående spruckna och sneda skivor.
Om det är så att någon kolv i ett 4 kolvsok går lite trögt så blir trycket på skivan ojämt från de båda hållen och med tiden tvingar skivan sned eller att spricka?Bara en teori…….
Tror själv lite på detta och ska skaffa repsats till mina ok innan jag byter skivor. Så att alla kolvar går lätt o fint.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9930 maj, 2006 kl. 14:05 #73632pannan
DeltagarePressar du en bil hårt och bromsar fel uppstår det enorm värme under en längre tid. Därför att skivorna spricker som är borrade. Har även sett Porscheskivor med sprickbildningar också.
Har fått info om att när man bromsar på t ex bana skall man stämpla till hårt och kort sedan släppa. Då får skivan mindre värme och spricker inte lika lätt.
30 maj, 2006 kl. 17:34 #73628ExOrdis
DeltagareDen bromstekniken fungerar alldeles utmärkt även utanför
banan. 😉
Funktionen med slitsat är ju just det att en eventuell
”glasning” av beläggytan vid hög värme slits bort.
Därför käkar kraftigt slitsade skivor belägg.
Återigen med ”rätt” bromsteknik minskar behovet av detta.
Alltså köpa prylar för att tillåta fel teknik eller
lära om och minska behovet….:)Bromsvätskebytet gör ändå mer för bromsfunktionen under press
än hålborrat/slitsat så prioritera hellre hög kvalitet på
vätskan och täta byten. Om det redan görs så kan det vara motiverat
att uppgradera skivor, belägg, slangar, ok mm.Pressar du en bil hårt och bromsar fel uppstår det enorm värme under en längre tid. Därför att skivorna spricker som är borrade. Har även sett Porscheskivor med sprickbildningar också.Har fått info om att när man bromsar på t ex bana skall man stämpla till hårt och kort sedan släppa. Då får skivan mindre värme och spricker inte lika lätt.
30 maj, 2006 kl. 18:58 #73636Desen
DeltagareHar beställt en omgång genomborrade bremboskivor fram nu. Ska hämta dem på fredag.
Får se vad de duger till.
Jäkligt trött på att ratten slår när man bromsar nu.
Fräsch ska väl bromvätskan vara nu efter 15k mila servicen.Angående bromstekniken så är det nog rätt att man bara ska bromsa till hårt när bromsarna har rätt arbetstemperatur.
Dvs när skivorna e vita av hetta :+ 😛 😛31 maj, 2006 kl. 10:30 #73634Rallystacke
DeltagareStoffes farsa har FEL. Borrade hål är mer sprickbenägna än slitsat. Så är det bara. Ta en kik på Stoffes Subba så får ni se sprickorna 😉
Han har ju börjat köra nu igen, så åk ut på en tävling och kika på hans skivor.31 maj, 2006 kl. 10:57 #73641Niklas
DeltagareAtt slitsarna fungerar som osthyvlar på beläggen kan jag säkert tänka mig men det som är sagt av ”alla” är att borrade spricker lättare än slitsade. Så om man bromsar ”rätt” som beskrivits ovan i tråden och kör på borrade skivor så får man kanske bäst resultat (skivor OCH belägg som håller). Men jag tvivlar på att folk är så sugna på att köra runt i trafiken och bromsa som Stoffe gör i sin bil, varjefall vet jag att min fru och son inte skulle uppskatta att sitta som en jojo i bilen. 😉
/N – kör slitsat, inte slitzat! 😀
1 juni, 2006 kl. 14:03 #73633pannan
DeltagareRäckte med att se Särås bromsa på bana 🙂 fy fasen säger jag bara.
1 juni, 2006 kl. 14:06 #73642Niklas
DeltagareVad menar du nu Pannis?
5 juni, 2006 kl. 08:44 #73637Desen
DeltagareJo, nu sitter genomborrade brembo skivor på fram.
Framtiden får utvisa om sprickbildning.Nu återstår renovering av oken. (Tröga kolvar)
Och lite ny bromsvätska
Sen ska man väl kunna bromsa sig ur vilken uppförsbacke som helst.30 april, 2007 kl. 06:42 #73638Desen
DeltagareDå var det dags att gräva upp denna gamla tråd ur diket för lite uppföljning.
Setupen med borrade brembo och bobcatbelägg funkar bra för gata men fadade för mig på bana. Då bestämde jag mig för att istället slänga dit XP8 fram. Bromsarna blev bra, men med facit ihand knappt ett år senare så är XP8 och borrade Brembo skivor ingen bra kombination.Beläggen har slitit väldigt hårt på skivan och där finns en antydan till sprickbildning vid hålen.
Pratade med Per Stacke om det och han sa att bremboskivorna med XP8 inte ska hålla. Det blir för varmt för de skivorna.
Så nu har jag snällt följt Pers rekomendation och beställt ett par DBA4000 skivor. Förhoppningsvis kommer de att hålla längre än 11 månader.
Som vanligt en eloge till Per Stacke på Pean Sweden för väldigt bra service.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!2 maj, 2007 kl. 13:56 #73629simo
DeltagareSpar slantar så du får råd med riktiga bromsar istället. Snål som man var så hölla man själv på o försökte hitta en setup till orginaloken….blev svindyrt…efter att ha förbrukat 7 skivor med tillhörade belägg beslöt jag mig för att slå till på ett par värsting Alcon bromsar istället. Funkar så j_vla bra bara man kommer ihåg att sätta dit nya belägg med jämna mellanrum 😉
/U
Edit: Riktiga bromsar håller för vänsterbroms 😀
2 maj, 2007 kl. 14:02 #73626SecretAgentMan
Deltagare…jag får hålla med KN här, bromsarna (AP Racing 4-kolvsok med tillhörande skiva) är det som servats minst på Silverpilen, och fungerat bäst. 🙂
Billigt i längden, men skitdyrt i inköp.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.